MAT

Cake it easy-investor Silje Landevåg og gründer Marius Sevaldsen.

Nå skal Cake it easy ta en større del av kaka i utlandet

Cake it easy startet som en markedsplass for kakesalg. Nå kommer mesteparten av inntektene fra Saas-tjenesten de leverer til bakerier.

Publisert

Da Shifter først skrev om Cake it easy i 2019 fortalte gründer Marius Sevaldsen om en markedsplass som lot lokale bakerier selge sine kaker til privatpersoner og bedrifter. Den traff blink i markedet, både her hjemme og i Sverige.

Nå har de derimot funnet en ny oppskrift for å vokse enda raskere.

I tillegg til å være en markedsplass for bakerier, tilbyr selskapet nå en Saas-løsning som sørger for at bakerier kan drive sine egne nettbutikker.

– Vi innså at det vi har bygget og sitter på, kanskje er verdens eneste e-handelsplattform som er utviklet spesielt for bakerier. I takt med at kundene går over på nettet, forventer de at bakeriene følger etter, men det har manglet gode systemer for kjøp og salg av kaker og bakevarer, sier daglig leder Steffen Gausemel Backe.

300 utsalg bruker løsningen

Backe forteller at det å selge kaker på nett er veldig annerledes enn å selge t-skjorter, sko og lagervarer, som de fleste handelsplattformer, som Wordpress og Shopify, er bygd for.

– De er primært laget for postordre. Det å selge kaker og ferskvarer er noe helt annet. Da må man tenke på bestillingsfrister, smak, størrelser, dekor, allergier, helligdager, leveringsbegrensninger, og så videre. Da må vi tilnærme oss netthandel på en annen måte.

På markedsplassen har Cake it easy i dag 600 bakeriutsalg, hvor halvparten også bruker deres e-handelsløsning til å selge varer i egne kanaler.

Det koster ingenting å bruke eller installere Cake it easy, men selskapet tar en provisjon av alle transaksjonene.

Selskapet klarte å nå lønnsomhet i 2021, og fikk nylig inn Get Inspired-gründer Silje Landevåg på eiersiden.

Hun kjøpte aksjer privat fra gründeren, og skal hjelpe selskapet med markedsføring.

Skal utvide til flere land

Cake it easy satser også i utlandet. Allerede er de etablert i Sverige. Fremover vil de jobbe for å etablerer seg i nye land og i nye bransjer.

– Vi øker tempoet på skaleringen nå. Vi skifter gir fra utviklingsfokus til salgsfokus. Vi har bevist at dette er et produkt som funker og som gir økt salg for bakerier. Når vi erstatter bakerienes gamle nettbutikker så ser vi at vi dobler eller tredobler salget det første året, så vi ser stort potensiale utenfor Norge og Sverige, sier Sevaldsen.