Knitandnote ble startet av gründerparet Anne Emilie Fosse og Kjartan Fosse i 2021, og er en digital plattform der du får tilgang til alt det digitale man trenger til strikking: Oppskrifter, inspirasjon, tips og triks – samt et strikkesamfunn der man kan følge og dele fremgangen sin med andre.
Trenden er visst kommet for å bli: I 2023 klarte selskapet å nærmest doble salgsinntektene fra abonnementer – fra 487.045 til 875.696 kroner.
I en tidligere versjon av saken meldte Shifter at inntektsveksten skyldtes midler fra SkatteFunn som hadde blitt inntektsført som salgsinntekt. Shifter meldte videre at en del kunne tyde på at den såkalte «strikkefeberen» var over.
Annonse
I ettertid ble Shifter kontaktet av Kjartan Fosse som opplyste om at det ikke stemte slik det fremgikk i regnskapet.
Fosse kan tvert imot opplyse om at de har sett en 150 prosent økning i abonnementsinntekter fra andre kvartal i 2023 til samme kvartal 2024.
I samme periode økte kostnadene med nærmere 140 prosent, fra 2,8 millioner i 2022 til 6,7 millioner i 2023.
Kjartan Fosse forklarer at dette imidlertid skyldes en økning i antall ansatte i forbindelse med utvikling av plattformen.
Annonse
Dermed har driftsunderskuddet mer enn doblet seg på et år, og havner på -5,85 millioner kroner for 2023. Økte rentekostnader, uten store finansinntekter fører til et årsresultat etter skatt på ca. - 6 millioner kroner i 2023 mot - 2,3 millioner i 2022.
Satser på hardware
Annonse
Inntil nå har selskapet kun hatt den digitale plattformen. Fra høsten av skal brukerne kunne handle garn og fysisk utstyr på plattformen.
– Vi introduserer en butikk som blir en integrert del av applikasjonen. Der vil brukerne kunne kjøpe garn, strikkepinner og mer. Slik vi ser det, er det det siste «hovedbeinet» i plattformen, sier Kjartan Fosse, kommersiell leder i Knitandnote.
Annonse
– Garnene våre har allerede blitt forhåndsbestilt i 20 forskjellige land gjennom plattformen Kickstarter. Noen av garnene er allerede levert nå i juni, og tilbakemeldingene har vært svært gode. Resten skal leveres til høsten.
– Målet er å bli en one-stop destination for strikking. Og selvfølgelig være ledende i vår nisje.
– Slik det er i dag, er strikkemarkedet veldig fragmentert – man må til ulike butikker for å kjøpe det man trenger, oppskrifter har man fordelt på mange ulike plattformer, kanskje også i notatene sine på mobilen. Vi ønsker å samle alt på ett sted, slik at det blir lettere og mer effektivt å strikke i hverdagen.
Fosse forklarer at målgruppen deres først og fremst er de som allerede strikker, men at de kan være åpne for å utvide til mer nybegynner-opplegg etter hvert.
Et internasjonalt marked i vekst
Fosse kan fortelle at hele 75 prosent av brukerne til Knitandnote, ikke er nordmenn. De kommer fra en rekke ulike land, blant annet Tyskland og USA.
– I Norge selges det garn for mellom 1 og 2 milliarder kroner hvert år. Vi har en høy tetthet av strikkere, men et relativt lite marked. I Tyskland er det mange flere som strikker, og i USA alene er det et sted mellom 30 og 50 millioner mennesker som strikker, sier han.
– Markedet fikk en boost under koronapandemien, men har vært stabilt både før og siden. Dette, kombinert med et økt fokus på slow fashion og bærekraft, gjør at vi tror dette er et marked som bare vil fortsette å vokse, sier Fosse.
Han nevner en undersøkelse som Knitandnote gjennomførte før jul, der de spurte brukerne sine hvordan høyere renter og priser påvirket folks holdning til strikking.
– Med 2000 respondenter, svarte et klart flertall at de forventet å strikke like mye eller mer fremover. Det største hinderet folk flest oppga, var mangelen på tid i hverdagen.
Vekst og veien videre
– Målet er å lage en tjeneste som er så god at folk bruker den hver gang de strikker, og at flere vil strikke. Vi skal bygge et stort internasjonalt selskap, sier Fosse.
– Vi har nylig passert 165 000 brukere og har allerede passert 2 millioner kroner i inntekter hittil i år.
– Før vi gikk inn i sommerferien nå, lurte vi på hva som ville skje med abonnementstegningen. Men selv i juli, midt i lavsesongen, har vi altså vekst i antall abonnenter.
– Vi har ikke mål om positivt resultat i 2024, men vi satser på positiv kontantstrøm (forskjellen mellom inn- og utbetalinger til et selskap i løpet av regnskapsperioden).
– Da trenger vi ikke å hente mer kapital.
Slik kapitalen ser ut nå, har egenkapitalen (totale eiendelen minus gjeld) doblet seg fra ca. 4 millioner kroner til 8 millioner i 2023. Dette skyldes hovedsakelig overkurs (eierne har betalt mer per aksje enn pålydende verdi).
Selskapet har etter 2023 en gjeldsgrad på 25,66 prosent, som er opp fra 14 prosent året før. Det er imidlertid fortsatt et lavt tall.