El-lader
Inntektshopp for Tesla-avhopperens ladeutfordrer
Enua gikk fra knappe 350.000 kroner i inntekter til 11,3 millioner i løpet av ett år, viser tallene for 2023.
I fjor skrev Shifter om Trondheim-oppstarten, Enua, som meldte seg på som ny elbil-lader utfordrer mot blant annet Stavanger-selskapene Zaptec, Easee og Amina.
Nå viser nøkkeltallene for 2023 at salget av deres ladeløsning, som begynte i september, tok av. Ifølge regnskapet hadde Enua nemlig en omsetning på omlag 11,3 millioner kroner i 2023 – opp fra knappe 350.000 kroner året før.
– Vi har hatt en veldig spennende vekst siden vi startet med å selge produktet i september, både salgsvekst og selskapsvekst, forteller Enua-gründer og daglig leder, Torben Aune.
Allerede i juni 2023 fortalte han at de sålangt hadde forhåndssolgt 7000 ladere som skulle leveres innen utgangen av året.
Aune, som selskapet er oppkalt etter (etternavnet hans baklengs), forlot sin faste Tesla-jobb for å bygge Enua i 2021.
Selskapet har altså utviklet en en portabel lader som kan fraktes mellom hjemmet og hytta, og ble formelt stiftet i 2019.
I 2023 gjennomførte selskapet en emisjonsrunde der 32,5 millioner kroner ble sprøytet inn.
Inn på eiersiden kom den trønderske industribedriften Norbit, samt investeringsmiljøene Proventure og Sarsia, som til sammen sitter på en 52,4 prosent eierandel etter runden, ifølge regnskapet.
Resultat før skatt havnet på rundt -7,8 millioner, fra -1,7 millioner i 2022.
Skal selge 50.000 ladere
Salgsveksten skal ha fortsatt å eskalere over nyåret og inn i 2024. De skal nå i gang med å ansette flere, og skal gå fra 23 til 40 ansatte innen årskiftet til 2025, forteller Aune videre.
Sist Shifter skrev om Enua var det ti ansatte i selskapet.
– Vi har solgt enda mer i år og skalerer dermed produksjonen for enda høyere vekst. Det er veldig artig å se at elbillading-konseptet vårt slår an og er noe markedet spør etter, sier han videre.
Målet er å selge opptil 50.000 hjemmeladere i løpet av året.
Bra med konkurranse
– Hva tenker du om konkurransen fra Stavanger-selskapene?
– Konkurranse er positivt. Stavanger har holdt på en stund lengre enn oss, men vi ser at vi sitter på utrolig bra kompetanse i Trondheim, med NTNU og Trondheim som teknologisk by, svarer han og fortsetter:
– Det har gjort at vi har kommet oss godt opp og sluppet å gå i alle de typiske nybegynner-fellene.
Ifølge han er imidlertid etterspørselen etter elbil-ladeløsninger så stor i Europa, at konkurransen likevel ikke er så tøff som man skulle tro med flere aktører på banen.
– Jeg synes det er gøy å se at vi i Norge kan være en ambassadør for elbillading i Europa. Før har vi hatt olje og fisk, men nå ser vi at siden vi har vært tidlig ute med elbil har vi blitt store også der. Det er veldig gøy å se at norske selskaper faktisk kan bli verdensledende.