barn

Familieselskap: Timothy Forni, Michaela Forni og Damon Foroozesh

Svensk gravidapp-utfordrer vokser: Planlegger å bli størst i Norge innen ett år

Baby Journey gjorde sitt inntog i det norske markedet tidligere i år. Nå viser regnskapet for i fjor at veksten fortsatte oppover. 

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år kunne Michaela Forni, svensk influencer og gründer bak gravid- og småbarnsappen Baby Journey, fortelle til Shifter at de går inn i det norske markedet. 

Den svenske utfordreren har siden starten i 2021 markert seg som markedsledende i Sverige, og har vært lønnsom siden. 

Nå viser årsregnskapet for den svenske virksomheten at veksten fortsetter å gå oppover i Sverige. 

Omsetningen økte nemlig fra 15,6 millioner svenske kroner i 2022 til 20 millioner i 2023, skriver den svenske nettavisen Breakit. Resultatet viser fortsatt lønnsomhet, men reduserte noe – fra 2,8 millioner til 2,4 millioner. 

– Vi har først og fremst fokusert på den tekniske utviklingen og ny funksjonalitet, så økningen er vel ok men ikke så aggressiv som den kunne ha vært om vi hadde fokusert mer på inntekter, sier salgssjef Veronica Ericsson Laksø til Breakit (oversatt fra svensk).  

– Vi har investert i ny teknologi og satset på å utvikle produktet vårt samtidig som vi har forberedt en stor europeisk ekspansjon. Så vi er veldig fornøyde med å fortsette å levere positivt resultat, legger hun til. 

Appen tjener penger på samarbeidspartnere og annonsører, og har samarbeid med omtrent 30 annonsører – deriblant H&M og det svenske selskapet Thule. 

Skal bli størst i Norge og Europa

Forni startet Baby Journey sammen med sin bror Timothy Forni og sin forlovede Damon Foroozesh i 2021. 

Allerede under oppstartsåret fikk selskapet inn den svenske forsikringsgiganten Länsförsakringar som deleier gjennom en investering på 25 millioner svenske kroner, til en verdsettelse på 325 millioner kroner. 

I februar oppga selskapet til Shifter en verdsettelse på 450 millioner svenske kroner. 

I appen kan foreldre følge barnets utvikling under graviditeten frem til barnet er to år gammelt. Norgeslanseringen innebærer at språket er oppdatert og at innholdet er tilpasset ved hjelp av norsk helsepersonell i tråd med norske forhold.

Blant norske konkurrenter kjenner Shifter til Nørs (tidligere Helseoversikt) som tilbyr mye av de samme funksjonene. Nørs-appen har blitt tatt i bruk av helsestasjoner i over 100 norske kommuner, i følge selskapets nettside.

Andre konkurrenter er Preglife, Preggers og bleieprodusenten Liberos app. 

I februar siktet den svenske influenser-profilen på å slå de norske konkurrentene innen to år. På spørsmål om den norske ekspansjonen til den svenske nettavisen, svarer Laksø: 

– Vi følger planen om å bli størst der innen ett år. Vi har nettopp lansert i Danmark og slipper ytterligere to til tre større land før årsskiftet.