apputvikling
Wali Gustav Björk, utvikler, Robin Dominik Havre, gründer og daglig leder Torgny Walin, partner i Appfabrikken
Martin Hall Larsen
Utviklet digital soppkontroll. På få måneder har Appfabrikken rullet ut en ny suksess-app
I løpet av noen uker gikk Samboer.app fra idéstadiet til å toppe Apples liste over mest populære apper. Nå har appen over 140 000 registrerte brukere, og stadig flere av dem betaler.
Appen er utgitt av Appfabrikken AS, som drives av duoen Robin Havre og Torgny Walin. Til vanlig utvikler og drifter de apper for bedrifter på bestilling. På kundelisten står blant annet Eplehuset, Betonmast, Oslo kommune og et departement.
De står også bak den populære appen «Digital soppkontroll», som er laget på oppdrag for Norges sopp- og nyttevekstforbund.
– Rekruttering har vært vår største utfordring de siste årene. Derfor har vi jobbet mye med å effektivisere prosessene våre, slik at vi med et lite team kan produsere raskt, sier daglig leder, Robin Havre.
At veien fra ide til produkt er kort, ble Samboer.app beviset på. Etter en diskusjon med samboeren utviklet Havre en prototype. Hensikten var å avdekke hvem som gjorde mest husarbeid.
– Nesten alle som så prototypen ble engasjerte. Noen elsket appen og noen hatet den, men alle hadde en mening. Da skjønte jeg at vi måtte forsøke å lansere den, sier han.
Les også: Slik bygger du tjenester som abonnentene faktisk bruker og vender tilbake til
Spillifiseres husarbeid
Fra skisser i kladdeboka til appen var klar for nedlasting på Apple App Store og Google Play, anslår Havre at det krevdes to uker med utvikling.
– Nå kan vi lage apper på rekordtid. Det er dette prosjektet beviset på. Da vi lanserte var appen fremdeles for en prototype å regne. Men det var en fullt fungerende prototype, som brukerne var villige til å betale for. Så har vi fortsatt utviklingen, rettet feil og kommet med nye funksjoner siden da.
Samboerapp har ingen investorer. Alt finansieres av arbeidstimer og penger fra Appfabrikken. I første omgang er det ikke aktuelt å hente inn ekstern kapital.
I appen registrerer man alt man gjør i hjemmet av husarbeid, som vasking, rydding og gå ut med søpla. Så gir appen poeng basert på hva man gjør, og viser hvem som gjør mest. Appen fungerer både for samboerpar og i kollektiv. Det er også egne funksjoner for barna i familien.
Appen inngår i en større trend av apper som lager spill og lek av viktige gjøremål i hverdagen, også kjent som spillifisering eller gamification.
Vil fokusere på konverteringer og «churn»
– Det er tre ting vi jobber med nå. Det er å få ned churn, øke antallet betalende brukere og gjøre klart for lansering internasjonalt.
Omtrent 10 prosent av brukerne er aktive en gang per dag eller mer. Premiumfunksjonen koster 99 kroner i måneden eller 549 i året. Da får man ekstrafunksjoner, som å skreddersy hvordan poengene skal være for forskjellige oppgaver. Gratis-appen har et fastsatt poengsystem.
Appen har også noe inntekter gjennom Google-annonser, som forsvinner om man betaler.
Havre ikke er fornøyd med antall abonnenter.
– I starten måtte vi prioritere skalering, siden det kom uventet mange brukere på kort tid. Nå ser veksten ut til å ha stabilisert seg, og da er churn neste fokus. Her tror vi det er rom for forbedring.
Appen har en freemium-modell, der selve appen er gratis, men man kan oppgradere til et betalt abonnement for å få tilgang til ekstra funksjonalitet. I dag har appen 1 500 betalende brukere.
– Her er det også mye vi kan gjøre, blant annet skal vi se på hvordan vi motiverer til kjøp i appen, kommunikasjon, kampanjer med mer. Dette er vår første app der sluttbruker betaler, så dette er kjempespennende for oss.