RESULTAT
10 millioner i minus for proptech-startup med Møller og Buchardt på eiersiden: «Vi har syv stykker med doktorgrad, og det er dyrt. Men det er verdt det.»
Da privatmarkedet i Norge stoppet opp, ble planene om internasjonal ekspansjon fremskyndet i Consigli, men tross offensiv satsing og mange nye ansatte har de fortsatt godt med penger i kassa.
I tre år har gründer Janne Aas-Jakobsen og resten av oppstartsselskapet Consigli utviklet programvare som kjører mengdevis med eiendomsdata gjennom matematisk optimalisering og kunstig intelligens, deriblant en fersk integrasjon med fenomenet ChatGPT, og lover kundene store besparelser innen energi- og materialbruk.
Blant investorene som har satset på Consigli, sist gjennom en kapitalutvidelse som priset selskapet til 322 millioner kroner, er Møller Eiendom og eiendomsutvikler Anders Buchardt, samt engleinvestorene Trond Riiber Knutsen og Bjarne Melbye.
Selv oppgir selskapet at 20 norske kommuner og de fleste store eiendomsselskaper her til lands har tatt i bruk et eller flere produkter på plattformen.
Det viser seg i en noe forsiktig økning i fjorårets salgsinntekter. Totalt omsatte Consigli for knapt 6,7 millioner kroner i 2022, ifølge årsrapporten som nylig ble offentliggjort. Året før var tallet rett under fem millioner kroner. Det var omtrent som planlagt, ifølge gründer og daglig leder Janne Aas-Jakobsen.
– Vi fakturerer når vi leverer tjenesten, så vi har en god del i ordrereserven. Hvis vi inkluderer alle signerte salg, havnet vi tett på 10 og nådde dermed målet vårt.
Syv med doktorgrad
I samme periode økte kostnadene drastisk, og driftsresultatet har gått fra så å si null i 2021 til et underskudd på 10,2 millioner kroner i fjor.
Den største kostnadsdriveren var lønn. Utgiftsposten økte fra 3,7 millioner kroner til 12,4 millioner kroner i fjor.
– Vi satser og skalerer, og det koster. Vi må få folk til å bygge teknologien. Vi har omtrent ingen andre kostnader enn lønn, men vi må betale godt for de hjernene vi trenger. Vi har syv stykker med doktorgrad, og det er dyrt. Men det er verdt det.
Det er blant annet investert tungt i teknologer, samt kundeoppfølging - eller såkalt «customer success». Selskapet har blant annet engasjert ScaleupXQ for å bistå i en vekstperiode.
– Hvordan vurderer du den finansielle stillingen til selskapet nå?
– Vi har god runway. Balansen er sterk. Men vi brenner fort, siden vi fortsatt skalerer organisasjonen.
Derfor regner selskapet med å hente mer kapital etter hvert
– Men akkurat nå gjør vi jobben med å få økt inntektene hjemme og ute så vi får hentet riktig kapital i god tid før vi trenger.
Fra privat til kommunal
Consigli har fått kjenne at det private eiendomsmarkedet har stoppet litt opp, med lite prosjektaktivitet.
– I privatmarkedet i Norge sitter alle og venter nå, og mye av det som kommer på kortere sikt ligger i ordrereserven vår allerede. Vi ser at det er lite nye prosjekter. Det forventer vi vil vare en stund, i alle fall et halvt år. Men vi har hatt veldig god hjelp av det private markedet i Norge til å skape tjenestene våre, så vi er klare til å dra ut i verden.
Det kommunale, derimot, har tatt seg opp.
– De går på langsiktige avtaler, som er fint. De må bygge, og er opptatt av lavere kostnader og lavere utslipp.
Internasjonal satsing
Oppbremsingen i privatmarkedet har også fremskyndet planene om å gå internasjonalt, og Consigli har nå landet de første kundene i Storbritannia.
– Den bevisste internasjonale satsingen skjer i Storbritannia. Så skjer det litt organisk i Sverige og Danmark, og vi følger noen store selskaper til andre land. En engelsk kunde har for eksempel gått i gang med et prosjekt i Nederland. Vi har bygget for å gå globalt, så det går fint.
Den store målsetningen for 2023, er å få ordentlig fotfeste og skalere salget i England, og få noen store kunder som har aktivitet i flere land.
– Vi håper på USA, kanskje Hong-Kong, Singapore og andre deler av Asia. Men vi må også få fart på det kommunale markedet i Norge.