Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

15 prosent vekst for Schibsted Growth

Corona-krisen har løftet flere selskaper i Schibsted-porteføljen.

Publisert

Onsdag la Schibsted frem rapporten for tredje kvartal, og kan vise til et resultat langt over forventningene.

Også investeringsarmen Schibsted Growth har opplevd god vekst. Porteføljen viste en total omsetningsvekst på 19 prosent (15 prosent valutajustert).

Oppturen var særlig drevet av drevet av Prisjakt og distribusjonsselskapene, som inkluderer Helthjem, Morgenlevering, Zoopit og Svosj.

Utviklingen ble på den andre siden dempet av annonseringsdrevne tjenester, som Klart.se og TV.nu.

Flere Schibsted Growth-selskaper har ifølge selskapet opplevd økt aktivitetsnivå og etterspørsel på grunn av COVID-19-pandemien. I tillegg til tjenestene nevnt over, er fremheves MittAnbud.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

SCHIBSTED VEKST AS

Schibsted Vekst investerer i digitale selskaper som hjelper gründerne med å etablere produkter, skalere virksomhetene sine internasjonalt og maksimere veksten

Les mer om selskapet her

OSLO

Rune Røsten

6-10

  • SCHIBSTED NORGE AS
  • Tilväxtmedier Ab Schibsted
  • SCHIBSTED ASA
Se hele selskapsprofilen

Godt kvartal for konsernet

I årets tredje kvartal leverte Schibsted et driftsresultat på 678 millioner kroner, 25 prosent høyere enn for samme periode i fjor, og leverer også ellers godt.

Resultatet til Schibsted var langt over forventningene i markedet, med 5 prosent over fjorårets nivå for samme kvartal og 11 prosent høyere når digitale inntekter inkluderes.

Justert for valutakursene og en svak krone det siste året, ligger Schibsteds inntekter på linje med fjorårets inntekter.

Konsernsjef Kristin Skogen Lund kaller det et eksepsjonelt kvartal for Schibsted.

– Spesielt media hadde en ekstraordinær margin siden kostnadskuttene har materialisert seg raskere enn planlagt, sier hun til NTB.

I tillegg har de hatt fortsatt sterk vekst innen digitale abonnementer og annonseinntekter.

Skogen Lund viet også Adevintas kjøp av Ebays rubrikkvirksomhet mye oppmerksomhet.

– Basert på en langsiktig strategi og innsats, og som neste store skritt, kunngjorde Adevinta i juli en endelig avtale om å kjøpe Ebay Classifieds Group. Oppkjøpet vil skape det største online rubrikkonsernet i verden, og jeg, sammen med styret og ledergruppen, er overbevist om at dette vil styrke verdiskapingspotensialet for Schibsted og resten av Adevintas aksjonærer ytterligere, sier Skogen Lund.