Det var tidligere i år at drosje-startupen kjøpte opp en stor del av sparkesykkel-selskapet Lime. Som en del av avtalen tok Lime over driften av Ubers forrige oppkjøp, elsykkel-selskapet Jump. Alle de ansatte ble sagt opp, og et lite antall sykler ble satt ut i noen av byene hvor sparkesykkel-selskapet opererer.
Annonse
Men mesteparten havnet på dynga, og twitterkontoen Bike Share Museum la ut både bilder og video av tusenvis av elsykler som regelrett ble dumpet.
For mange mikromobilitets-entusiaster vekket bildene minner fra 2017, da den kinesiske mobility-startupen Ofo måtte legge ned, og titusenvis av sykler havnet på dynga.
Uber kjøpte Jump for 200 millioner dollar i 2018, med mål om å bli en leder innenfor all mobilitet. På kjøpet fikk de 12.000 sykler i 40 byer. Det siste året at Jump tapt betydelige summer, og gründerne har forlatt skuta.
Annonse
De spesialutviklede elsyklene fra Jump hadde en nypris på om lag 2000 dollar, noe som betyr at Uber og Lime kvitter seg med sykler for over 40 millioner dollar.
Tidligere Jump-ansatte har uttalt at det er sårt og skuffende at alle syklene nå havner på dynga.
Ønsker å overta
Og flere har vist interesse for å ta over produktene, heller at de skal kastet.
Annonse
På LinkedIn skrev CEO i sparkesykkel-selskapet Tier, Lawerence Leuschner, at de ønsket å ta over syklene.
«Lime, Uber: Vårt tilbud fra tre uker siden står fremdeles. Tier Mobility ønsker å ta over så mange av deres el-sykler som vi kan. Istedenfor å kaste dem, kan vi ta oss av dem, reparere dem og gi dem et forlenget liv – slik vi gjør for alle våre kjøretøy.»
Annonse
– Det er skuffende å se at dette skjer og misrepresenterer verdiene i vår industri, sier Norges-sjef for Tier, Lars Christian Grødem-Olsen til Shifter.
Han fortsetter:
Annonse
– Tier tror at mikromobilitet står for bærekraft og ansvar, ikke bruk og kast. Derfor gir vi forlenget liv til kjøretøyene våre, som når vi kjøpte COUP el-mopedene i Tyskland, og ved å pusse opp og selge el-sparkesyklene våre til privatpersoner med myTIER. Vi vil gjerne ha disse el-syklene, sier Grødem-Olsen.
Men Uber har ikke villet donere bort syklene.
– Vi undersøkte mulighetene for å donere bort de gjenværende syklene av eldre modell, med det medførte mange viktige problemer, som vedlikehold, ansvar, sikkerhetsproblemer og mangel på ladeutstyr for forbrukere. Vi bestemte oss for at den beste tilnærmingen var å resirkulere dem på en ansvarlig måte, uttalte en talsperson for selskapet til Finacial Times.
De uttaler også at Lime, som nå har tatt over ansvaret for elsyklene, skal bruker «flere tusen» av syklene i driften, og at det er de gamle modellene som ikke får bli med på veien videre. De skal nå videreutvikles, men tidligere ansatte i Jump mener at selskapet mangler kompetansen, etter at teknologi-teamet fikk sparken.
Skandale
CTO i Urban Sharing, Johan Høgåsen-Hallesby har også uttrykt frustrasjon over skrapingen av de godt over 20.000 syklene, og beskriver det som hjerteskjærende for alle som er opptatt av mikromobilitet.
– Når kastingen av tusenvis av fullt funksjonelle elsykler er en gyldig avgjørelse, er det noe som bare ikke er riktig. Jump-sykkelen var et godt stykke ingeniørarbeid, brakt til markedet av et utrolig talentfullt team (som Uber nå har gitt fra seg), og var elsket av mange i flere byer over hele verden, sier han.
Han håper å se mer utvikling i private-offentlige partnerskap fremover for å sikre bærekraft.
– Og for å forhindre at slike skandaler som dette skjer igjen innenfor delt mikromobilitet. Det er DER vi trenger innovasjon akkurat nå. Dette var tross alt det rette kjøretøyet for både byer og innbyggere. Bare ikke for Uber.