Nord-Norge

AI-bedrift rydder opp i kommentarfeltkrigene for flere store norske mediehus

Tromsø-oppstarten Abdera bruker kunstig intelligens for å fremme bedre dialog på internett. 

Abdera
Abdera-teamet: (f.v.) Johannes H. Nilsen, Erland Grimstad, Markus Tiller og Jonas N. Myhre.
Publisert Sist oppdatert

De fleste har nok opplevd det: Du klikker deg inn på et Facebook-innlegg, kanskje en uskyldig nyhetssak om værmeldingen, og før du vet ordet av det, sitter du dypt inne i et kommentarfelt hvor folk krangler om hvorvidt jorda egentlig er flat.

Av og til underholdende, men kanskje også litt trist. 

De fleste har nok opplevd det: Du klikker deg inn på et Facebook-innlegg, kanskje en uskyldig nyhetssak om værmeldingen, og før du vet ordet av det, sitter du dypt inne i et kommentarfelt hvor folk krangler om hvorvidt jorda egentlig er flat.

Av og til underholdende, men kanskje også litt trist. 

I stedet for å være en arena for meningsutveksling og saklig debatt, er det ingen nyhet at ting kan spore av på internett. 

Det var nettopp dette Tromsø-bedriften Abdera så muligheter for å ta tak i da selskapet ble startet i 2022.

Selskapet, som sprang ut fra Universitetet i Tromsø, har utviklet et kunstig intelligens-verktøy for å moderere kommentarfelt. 

Teknologien er allerede i bruk hos flere store norske mediehus, inkludert Dagbladet, TV2 og Nordlys.

– Mye av fokuset vårt var på mediebedrifter da vi startet, fordi de umiddelbart skjønte hva vi forsøkte å løse, forteller Johannes H. Nilsen, daglig leder og medgründer i Abdera. 

Ambisjonene er imidlertid større enn å være et modereringsselskap for kommentarfelt i sosiale medier, forteller han.

Fra kommentarkrig til saklig debatt

Abdera har altså utviklet et AI-verktøy som fungerer som en slags digital ryddehjelp, som fjerner de verste kommentarene.

Selskapet vil samtidig gjøre mer enn bare å sile ut de såkalte nettrollene.

– Vi har lyst til å være en plattform som legger til rette for at folk kan snakke med hverandre – slik at sosiale medier kan gå fra å være en plass med masse kjipe kommentarer til at folk faktisk tør å ha en god dialog der om alle mulige temaer, sier Nilsen.

For å få til dette utvikler de også AI-modeller som løfter frem kommentarer som kan være verdt å promotere. På den måten ønsker de å legge til rette for mer konstruktive diskusjoner – noe som blir stadig mer aktuelt i en polarisert verden, forteller gründeren.

– Det er noe vi anser som veldig viktig, for vi tror at hvis vi skal kunne løse alle de problemene vi står overfor i samfunnet og verden, så blir vi nødt til å ha gode dialoger på tvers av meninger og landegrenser.

Nilsen fortsetter:

– I dag er mye polarisert på internett i dialoger og debatter. Når til og med utfallet av valg blir påvirket av det som skjer i kommentarfelt er det noe vi tar på alvor. 

Ikke sensur 

Når man snakker om at AI skal håndtere moderering av kommentarfelt, blir spørsmål om sensur og ytringsfrihet viktig – noe Abdera-gründerne også er opptatt av. 

– Det er superviktig å ikke drive med sensur og samtidig ivareta ytringsfriheten. I utgangspunktet er det opp til kundene å bestemme hva de synes er greit i sine kommentarfelt.

Grunnmodellen deres er derfor trent opp til å fjerne innhold som helt åpenbart er uakseptabelt, som oppfordringer til ulovlige handlinger mot personer.

– Vi tilbyr også en tjeneste som lærer seg kundens egne retningslinjer. 

Skal ut av Norge

I tillegg til flere pilotkunder i Norge, har Abdera nylig hentet tilsammen 4,1 millioner kroner i private investeringer fra blant andre Norinnova Start Cap, Grafo og støtte fra Innovasjon Norge. 

Tilbakemeldingene fra kundene har vært gode, forteller Nilsen. 

– Dagbladet har brukt oss i over et år, TV 2 siden sommeren, og Nordlys i snart to år. Teknologien er i reell bruk og fungerer godt. Dette er jo enda på et relativt tidlig stadium, men vi ser allerede at det skaper verdi fordi det sparer dem tid, sier Nilsen.

Nå er blikket rettet mot utlandet.

– Vi ser også utover Norge og har begynt å snakke med kunder i utlandet, for det er et stort potensial der, sier han.

Foreløpig består teamet av fire gründere, hvorav tre jobber fulltid. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.