Seriegründer Jens Petter Høili er i gang med et nytt prosjekt sammen med mangeårig forretningspartner Hans-Jørgen Blomseth i Time Nordic Group.
Et nytt pilotprosjekt med Tesla starter opp i Østfold denne våren. Prosjektet har til hensikt å omdanne ladestasjonene til moderne underholdningsstasjoner.
Den kjente engleinvestoren Trond Riiber Knudsen er blant de som satser penger på nyvinningen.
– Ingen i verden har gjort dette før, sier Høili til Shifter som forteller at han ønsker å bygge en form for drive-in kinoer på ladeplassene.
Første samarbeid er med selveste Tesla som har godkjent pilotprosjektet helt på topp i ledelsen.
– Vi ser for oss store skjermer på ladeplassene, sier han.
Tanken er at mens man venter på at elbilens batteri lades opp, skal man logges på underholdningsplattformen TheMoon, en nettside som gründerne har sikret seg.
I Tesla-kretser er man som kjent opptatt av universet.
– I det du stikker inn kabelen, skal du i løpet av få sekunder få vite om du kan vinne det som det koster å lade bilen, sier Hans-Jørgen Blomseth.
Han anslår at rundt en av syv vil kunne få denne muligheten. Det skal igjen føre til flere ting, og til slutt kan man delta i et promosjons-lotteri om en splitter ny Tesla.
– Vi tenker å dele ut en ny bil i Norge hver uke, sier han.
Inntektene skal komme fra tilrettelagte reklameflater.
Lost in Time
Høili har en lang karriere som techgründer. Han startet Easypark tilbake i 1998, og var med å bygge opp Europris med broren Terje Tom.
I startupmiljøet er han også kjent som en av hovedpersonene bak The Future Group, en satsing på teknologi for TV-sendinger hvor også PortalOne-gründer Bård-Anders Kåsin var involvert, men hvor de to sluttet frivillig før det senere havarerte etter at konseptet feilet spektakulært i beste sendetid.
Deler av teknologien og rettighetene til det såkalte Lost in Time-konseptet som The Future Group var basert på og som ble testet på TV-Norge, ble i ettertid kjøpt av Høili for et tosifret millionbeløp og overført til den nye satsingen Velixio Group som også skulle utvikle et konsept som blandet teknologi og TV.
Velixio-teamet fikk med seg en rekke kjente investorer fra startupmiljøet, men etter en stund oppstod det uenighet om den videre retningen, og Høili valgte å gå en annen vei.
Da selskapet senere gikk konkurs i 2023, var han igjen på banen og sikret seg rettighetene. Denne gangen la han teknologien i The Future Group. Da investoren Morten Angelil kom inn og endret navnet til Pixitope for å satse på VR, valgte Høili igjen å gå ut.
Nå er det altså Time Nordic Group som eier rettighetene til Lost in Time. Det nye prosjektet skal i likhet med de tidligere prosjektene også være et skjermbasert underholdningsprogram, men denne gangen for skjermene i elbiler og på ladeplassene.
Bygger pilot på Nord-Europas største ladeplass
Den første piloten av systemet skal bygges ved Inspiria Science Center i Sarpsborg. Her ligger også Nord-Europas største ladeanlegg for elbiler.
På Inspirias nettsider går det frem at brukere skal få tilpasset innhold på digitale flater i bilen, på mobilen og på store skjermer på ladeplassen. Det skal også være satt av plass til å lære om energi og batterier.
Inspirias skal ha ansvaret for læringselementene i løsningen.
– Læring foregår hele livet, og igjennom hele døgnet. Vi ønsker å få utnyttet tiden når en lader og særlig adressere grunnleggende kompetanse innen energiløsninger som vi vet befolkningen trenger fremover for å henge med i utviklingen, sier Geir Endregard til egne nettsider. – Dette er en ny måte å nå ut til mange på, og skal vi lykkes med bærekraftig utvikling må vi nå mange med kvalitetssikret fakta i nye spennende formater.
Noen investorer på plass
Time Nordic Group skal ha fått med seg nok investorer til å kunne realisere pilotprosjektet denne våren.
Samarbeidspartnere er ellers Ocean Outdoor, en aktør innen utendørs reklame, Zeta Display som spesialiserer seg på digitale skjermer og kundeopplevelse, og Elbilforeningen som skal gi prosjektet tilgang til en stor medlemsbase av elbilister og et internasjonalt nettverk.
Blomseth sier til Shifter at planen er å få inn flere investorer for å ta prosjektet videre.
– På litt sikt har vi har nok et kapitalbehov på rundt 60-70 millioner kroner.
– Er dette noe som Tesla vil løfte globalt?
– Vi kommer ikke til å begrense oss til bare Norge, på sikt blir det mer amerikansk. Med Tesla er det naturlig å tenke at de tester dette i det norske markedet før de kjører det ut i verden. Det er sånn de opererer, sier Blomseth.
Forstår at folk reagerer
– Teslas popularitet i Norge og Europa synes å være på hell. Er dere bekymret for den utviklingen?
Høili har forståelse for at folk reagerer på Tesla-storeier Elon Musks politiske karriere.
– Jeg forstår at folk reagerer. Musk er jo en spesiell person, uten tvil. Han er i hvert fall en dønn ærlig kar og ekstremt visjonær, samtidig skjønner jeg at folk blir irriterte. Selv tror jeg ikke han mener noe vondt med det, sier han. – Det er takket være ham at bilmarkedet er totalt endret. Man må ha respekt for en kar som kan gjøre noe som så til de grader påvirker folk, får en imapact.
Høili mener at man i USA skiller mellom Tesla og Musk i større grad enn her i Norge.
– Vi valgte Tesla fordi det er mest skalerbart. De har 6500 ladestasjoner globalt, og 150 bare i Norge. Grensesnittet er likt overalt, så hvis man får til noe i Norge, kan det fungere alle steder.
– Alle lo av meg da jeg startet Easypark. Jeg skrev patent, og kona kom på navnet, men noen av de statlige fondene sa rett ut at dette måtte jeg slutte med fordi det kom aldri til å gå. Halvannet år etter var vi verdt 350 millioner kroner, og nå omsetter selskapet for om lag tre milliarder i året. Så jeg bryr meg ikke om når folk sier at dette får jeg ikke til.
– Men man må være tålmodig som katten ved musehullet.
Ni år som forenklingsgeneral
De to gründerne, Blomseth og Høili, går langt tilbake, men har hatt et opphold på rundt ti år, hvor de har holdt på med egne prosjekter. Mens Høili har holdt på med tekprosjekter, var Blomseth regjeringens «forenklingsgeneral» i Næringsdepartementet fra 2012 til 2021. Forenklingene han gikk i bresjen for skal ifølge en gjennomgang spare det norske samfunnet for titalls milliarder årlig.
Blomseth har fulgt debatten rundt Bech Holte med spenning ettersom han selv nylig ga ut Forenklingsgeneralens testamente og kommer med enda en bok om norsk produktivitet og sløsing i mai.
– Bech Holte har fått fortjent oppmerksomhet. Og kritikken mot ham, hvor ett tall var feil, bommer etter mitt syn, sier han. – Han har jo rett i alt det andre.
Blomseths bok skal på mange måter ta over der hvor Bech Holtes stopper, nemlig med konkrete forslag til hvor det kan og bør kuttes i det offentlige. Han ønsker seg også bedre vilkår for gründere.
– Jeg vet i detalj hvordan byråkratiet fungerer og kan baserere mine forslag på den innsikten.
Men vi må altså vente til mai før vi får svarene.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.