Jan Åge Skaathun og teamet i Quantfolio.

Aksjeroboten kunne gjøre andre rike, men gründerne slet med å hente kapital: Så gjorde de et salgstriks som fikk både kunder og investorer til å juble

Quantfolio fikk koronaviruset rett i fleisen. Nå har selskapet som forutser aksjemarkedet, hentet 15 millioner kroner og fått en av Nordens største finansinstitusjoner som kunde.

Publisert

Bergens-selskapet Quantfolio hadde jobbet lenge med å hente inn ny kapital i vinter. Det meste så ut til å gå riktig vei for fintech-startupen som bruker stordata og algoritmer til å gjøre sparing og aksjeinvesteringer smartere, og blant annet står bak Sbankens sparerobot og analyseverktøyet «Deep Alpha».

Da koronasmellen rammet verdens aksjemarkeder for alvor i mai, og børsene falt med 30 prosent, ble det imidlertid full brems blant de potensielle investorene til Quantfolio.

Medgründer Jan Åge Skaathun i Quantfolio.

– Det ble tøft, men vi klarte å komme i mål, men med en rabatt og noe mindre kapital enn det vi hadde tenkt, sier medgründer og kommersiell direktør Jan Åge Skaathun, som etablerte selskapet sammen med Helge Hannisdal i 2015.

Kundene bremset

Investorene gikk til slutt inn med fem millioner kroner, som var minimumsnivået i emisjonen som egentlig siktet mot syv millioner kroner. Men fem måneder etter den tøffe prosessen i våres har selskapet hentet en ny runde, denne gangen på 15 millioner kroner, og ikke minst langt mer smertefritt.

Medgründer Skaathun forteller nå historien om hvordan selskapet har fått fart på sakene. Det startet med at pandemien førte til at flere av kunde-prosessene ble satt på vent. Inntekter Quantfolio hadde planlagt for, ble skjøvet på.

– Vi måtte rett og slett stramme inn livreima, og startet å jobbe med hva vi kunne gjøre med situasjonen.

Endret salgsstrategi

De kom tidlig frem til at de måtte endre måten de solgte produktene. Robotrådgiveren som Quantfolio tilbød, var kompleks og kostbar for mange kunder. Selv store banker måtte tenke seg lenge og vel om før de slo til, selv om de så at dette var noe de virkelig kunne ha bruk for.

– Vi havnet i en påtvunget strategisk endring. Vi måtte få til raskere salg, og bestemte oss derfor for å stykke opp teknologien i mindre komponenter, i flere API-moduler i stedet for en stor og helhetlig løsning, forteller Skaathun.

Grepet med å selge produktet i mindre deler førte til at de store aktørene bestemte seg raskere, men det gjorde også at mindre aktører som sparebanker faktisk kunne vurdere å ta seg råd til produktene.

– Det utvidet markedet vårt. Og når vi først hadde fått kundene inne, kunne vi drive oppsalg av de andre modulene.

Enklere og mindre «disruptivt»

Produktene er på denne måten blitt enklere. De skal ikke lenger velte om på alt og alle som har med sparing og investeringer å gjøre. I stedet kan bedriftskundene velge de modulene som passer dem best, og på den måten er Quantfolio blitt mer en støttespiller enn en utfordrer.

– Det vi laget var litt forut for sin tid. Vi har gått fra å være «disruptive» til å levere det kundene trenger nå. Vi forbedrer det de allerede gjør. Det gjør det lettere å konsumere.

Utover våren og sommeren snudde som kjent vinden i finansverdenen. Etter det første koronasjokket begynte markedet å ta seg opp. I tillegg var digitalisering, og da også produktene til Quantfolio, blitt hetere enn aldri før. Med ett var de i prosess med noen virkelig store kunder i finansmarkedet. Nylig inngikk de en avtale med et av Nordens største finanskonsern om robotrådgivning.

Rask emisjon

Tross den nye tenningen hos kundene, har selskapet trengt mer kapital. Denne gangen gikk det imidlertid langt raskere å hente penger. Med nye kunder på blokka, tok det bare et par måneder å få investeringen i land. Kjente profiler som Åge Westbø og Filip Weintraub fra Skagenfondene er i førersetet i runden. I tillegg har det Stavangerbaserte VC-fondet Link VC, med Elisabeth Øvstebø, gått inn på eiersiden.

Skagenfondene-gründerne blir med dette de største eierene i Quantfolio sammen med gründerne. Fra før har eksisterende investor Sbanken en solid andel i selskapet. Kapitalen skal sikre leveransene på de store avtalene som selskapet nylig har inngått, i tillegg til videre ekspansjon i Norden og deretter Nord-Europa.

Predikerer fremtiden

Etterspørselen etter digitale verktøy som kan bidra til tryggere investeringer, har økt i en tid der både den geopolitiske situasjonen og pandemien bidrar til usikre fremtidsutsikter. Makroverktøyet til Quantfolio tar utgangspunkt i 9 millioner tidsserier, for å kunne si noe om hvordan ulike små og store hendelser slår ut i markedet.

Modellene kan for eksempel si noe om hvordan ulike hendelser historisk sett har påvirket finansmarkedene, og simulere hvordan lignende hendelser kan påvirke dagens finansmarked.

– Predikerer den også hva som vil bli de langsiktige følgene av pandemien?

– Ja, verktøyet kan stressteste en portefølje overfor ulike historiske scenarioer, for eksempel ved en pandemi eller finanskrise. Modellene vil også gi anbefalinger om hvilke aktiva-klasser som er mest risikable og profitable ved ulike scenarioer.

Ut i verden

Skaathun erkjenner at de ikke er alene i markedet om å tilby slike løsninger, men påpeker at de eksisterende verktøyene er kostbare og kompliserte for brukerne.

– Vi gjør det enklere og mer logisk, mye smidigere enn det andre som finnes, mener han, og viser til at de nå har fått kunder i Norge, Sverige, Island og Nederland.