Ansettelses-boom i Tise
Kjøp- og salg appen saumfarer markedet for talenter for å nå sine hårete vekstmål. I løpet av 2021 er antall ansatte doblet. Og flere skal det blir, forteller gründer Eirik Rime.
Gründerselskapet hentet 96 millioner kroner i en emisjon i begynnelsen av juni 2021. Selskapet hentet sist 60 millioner kroner i fjor høst, fra blant andre det amerikanske storfondet Luxor Capital Group.
Den siste emisjonen verdsetter selskapet til 490 millioner kroner. Deler av pengene har tilsynelatende blitt brukt på å øke antallet ansatte betraktelig.
Siden januar har Tise hentet 32 nye ansatte. På Oslokontoret er 23 nye ansatte på plass i alle selskapets avdelinger.
På kort sikt har Tise et tydelig mål om å bli den største aktøren innen deres segment i alle de nordiske markedene. På litt lengre sikt, er målet om dette for større deler av Europa og etterhvert verden, forteller gründer og daglig leder Eirik Rime. For å få til dette, trenger de folk. Mange folk.
– Vi vokser mye i antall brukere alle markeder, og har ambisjoner om å vokse enda mer fremover. Det er tydelige stordriftsfordeler i brukervekst for oss, men når man vokser såpass mye krever det likevel flere folk på tvers av mange områder, sier Rime.
Flere nye fjes i nøkkelroller
En av dem som har hoppet på Tise-toget, er Bjørn Erik Heiberg. Han har seks år bak seg i investeringsbanken Pareto. Han er selskapets nye CFO.
– Det er ekstremt spennende å få muligheten til å være med Tise på reisen. Tise-teamet har bygd et fantastisk fundament i Norden, og jeg har stor tro på at Tise-produktet og fokus på bærekraft vil slå an i mange nye markeder fremover, sier Bjørn Erik Heiberg.
Etter seks år som rådgiver i Trigger Oslo tar Sigrun Stenseth over rollen som markedssjef for Tise i Norge. Hun tar over rollen etter Victoria Hauk som går inn i stillingen som CMO i selskapet.
–Sigrun har lang erfaring med den yngre målgruppen, men tar også med seg en kompetanse og nysgjerrighet når det kommer til å tenke kreativt på hvordan vi kan kommunisere med målgruppen i kanalene vi har tilgjengelig. Nå er vi klare for å gire opp enda mer i Norge, sier Victoria Hauk, CMO i Tise.
Den norske markedsavdelingen styrkes ytterligere med Team lead support Stefan Landewall som tidligere har bakgrunn fra Accenture og Canon Norge.
Har ansatt stor innen tech
Det er en kjensgjerning at det er vanskelig å få tak i teknisk kompetanse i Norge. Tise har også kjent på utfordringer rundt dette, men har likevel klart å ansette syv på rappen.
Noe av det Rime & co sier er attraktivt med Tise er muligheten til å skrive kode som når og påvirker utrolig mange folk hver eneste dag.
–Det du skriver av kode i dag, kan allerede i løpet av uken ha nådd mange hundre tusen brukere i hele Norden. I tillegg opplever vi det som attraktivt for folk å få være del av et så sterkt og tett in-house team med et så tydelig felles mål om å gjøre gjenbruk enkelt og kult for unge, og dermed ha en så tydelig positiv påvirkning mot å løse klimakrisen.
Høsten er høysesong
Med både mye kapital og mange nye folk, er Tise klar for å gå løs på den travleste tiden av året: høsten.
Hvert år ser selskapet at det er mindre aktivitet i appen i juli, men dette tar seg opp ganske kraftig fra starten av august.
Dette har nok sammenheng med at folk er tilbake fra ferie og at en ny sesong står på trappene og med det også nye behov.
–I tallene ser vi også at folk er tilbake i hverdagsmodus når søket på «sommerkjole» er ned med to tredeler den siste måneden og at «hettegenser» samtidig har doblet seg. Man skulle kanskje tro at folk er ferdig med joggedress etter det siste 1,5 året, men her er ironien at nettopp joggedress er ekstremt trendy, sier Rime.