Tise-teamet, fra venstre: Rebecca Sophia Moe, Anna Hognestad, Silje Aarsæther, Eirik Frøyland Rime, Jenny Skavlan, Emma Martine Lillemo, Mari Nordén (ekstern). Foto: Tise

Tise hentet 60 millioner kroner i en fei: Vil ta det nordiske markedet for bruktsalg for unge

Amerikansk storfond kommer inn på eiersiden, og priser gjenbruksappen til 225 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

I Norge har Tise festet grepet om de unge i gjenbruksmarkedet, og skviset giganten Finn.no i denne målgruppa. I våres kunne Shifter fortelle at det virkelig begynte å skje ting i Sverige også, for selskapet der blant annet Jenny Skavlan er inne som arbeidende investor.

På tampen av fjoråret passerte de 100.000 brukere hos «söta bror». Nå har de over 200.000 svenske brukere, og gjenbruksappen har flere ganger ligget på topp blant de mest nedlastede appene.

Investorene har åpenbart likt det de har sett. For når Tise nå skulle ut og hente kapital til å gi ytterligere gass i Norden, gikk det i en fei.

- Tech-sektoren var jo forholdsvis het blant investorene tidlig på høsten, men akkurat da vi skulle begynne jobben med å hente kapital, ble det et litt utfordrende marked. Derfor er det veldig kult at vi vinner såpass bra gjennom, sier gründer Eirik Frøyland Rime til Shifter.

Han hadde det første investormøtet 19. oktober. 3. november var rundet overtegnet. Torsdag holdt Tise generalforsamling.

Amerikansk fond leder an

Vekstselskapet verdsettes til 225 millioner kroner. Den største investoren er Luxor Capital Group, som får en eierandel på 18 prosent. Amerikanerne investerer globalt, men har den siste tiden hatt et spesielt godt øye til Norge og Merkur Market. Der har de blant annet gått inn i spillselskapet Play Magnus.

Luxor har ikke bare kapital å bidra med, men har en track-record innenfor rubrikk-markedet, der de tidligere har vært inne som en av eierne i Schibsted, forteller Rime.

I tillegg kommer venturefondene Trind og RubyLight inn på eiersiden, begge har gjort tidligere investeringer innen sosiale medier. Rubylight har blant annet gått inn i Jodel. For øvrig går flere av de eksisterende eierne inn med mer penger, blant annet Orkla.

Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss er gründerne av Tise. Foto: Tise

Ser fortsatt på børs

Gründerne Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss sitter på rundt 14,5 prosent hver etter emisjonen, inkludert opsjoner. Luxor ønsket å kjøpe seg solid inn, og da flere av de eksisterende investorene ikke hadde noe ønske om å selge seg ned, solgte gründerne et mindre antall aksjer.

- Enten tok de en stor del, eller så tok de ingenting. Så jeg og Axel (Franck Næss) solgte litte grann. Det var ikke snakk om noen store summer.

- Det har jo vært snakket om at dere skal på børs. Betyr denne emisjonen at dere ikke velger denne veien i første omgang?

- Vi tror at det kan være aktuelt å gå på Merkur i en forholdsvis nær fremtid. Men vi opplever det som litt for tidlig akkurat nå.

Satser nordisk

De 60 millionene skal gå til å fortsette jobben med å ta det nordiske markedet. Den svenske veksten er nevnt. Nå skjer det ting i også de andre landene, der de har ligget høyt oppe på listene over de mest nedlastede appene både i Finland og Danmark.

- Det er spennende tegn i disse to markedene.

Tise har total 650.000 månedlige aktive brukere i Norden. 500.000 av disse er i Norge. Dette er 2,6 ganger så mange som på samme tid i fjor. Totalt ble det omsatt varer for 100 millioner kroner på plattformen nå i september, mot 65 millioner i samme måned i fjor.

Slik skal inntektene opp

Inntektene til det norske vekstselskapet er fortsatt forholdsvis beskjedne 2,5 millioner kroner i måneden.

- Hva er planen for å øke dette?

- Vi fokuserer på brukervekst, men vi skal også vokse innenfor alle de ulike forretningsområdene. Vi skal få en enda større andel av transaksjonene gjennom våre egne løsninger for betaling og logistikk, der vi tar en andel, sier Rime.

I tillegg jobber de for å øke kjøp av synlighet for selgerne i appen, foruten å øke antallet betalende premium-medlemmer.

Mer enn rubrikk

- Hvordan ser konkurransebildet ut i markedene?

- Det spørs litt hvordan du ser på det. Det finnes en lokal Finn.no-lignende aktør i hvert eneste marked vi kommer til. Det er det veldig viktig å være klar over. Så har du en markedsplass som Shpock, som retter seg inn mot samme unge målgruppe som oss. Men jeg opplever at de er nærmere en vanlig, ren rubrikk-tjeneste, mens vi er en krysning av et sosialt medium og en rubrikk-tjeneste.

- Hvorfor er ikke de Finn.no-lignende aktørene en utfordring for dere, tenker du?

- De har bare rubrikkannonser, og er ikke på de unges premisser. Det viktigste for oss er å gjøre gjenbruk morsomt og inspirerende for den unge generasjonen. Derfor utformer vi en tjeneste som møter det behovet.

- Så er det dette med «the ugly slide». Er det noe som holder deg våken om natta?

- Nei, nå er jeg bare supergira og veldig, veldig motivert til å ta dette til et nytt nivå.