Daglig leder i Sportsapoteket.no, Thomas Andersen
Daglig leder i Sportsapoteket.no, Thomas Andersen

Apotek-utfordrer skyter fart under krisen

Etter et mislykket forsøk på folkefinansiering, satte Sportsapoteket fart og opplever nå enorm salgsøkning.

Publisert Sist oppdatert

Nettapoteket Sportsapoteket har opplevd en kraft oppgang etter coronaviruset brøt ut, melder ehandel.no. Daglig leder Thomas Andersen forteller at selskapet har opplevd en salgsøkning på 350 prosent, uten å avsløre hva det betyr i absolutte tall.

– Med beskjeden bruk av markedsføring så er vi godt fornøyd med salget så langt. Vi ser en vekstkurve, og det gjør oss trygge på satsingen fremover. Dette lover godt, ser Andersen til nettstedet.

Andersen tror at den tilsynelatende omfattende emigreringen fra fysisk handel til netthandel vil bestå også etter krisen er over.

– Vi så en eksplosjon i søk etter Antibac og munnbind da Covid-19 brøt ut og Norge ble lukket i midten av mars. Oppfordringene til Helsemyndighetene med blant annet å holde avstand, unngå steder med mange mennesker og steder der det kan være smittefare, har nok fått mange til å bestille sine apotekvarer og andre varer på nett, sier han.

I mars kjørte Sportsapoteket, som er spunnet ut av Vestli Apotek, en kampanje på folkefinansierings-plattformen Folkeinvest, hvor målet var å hente én million kroner for å skalere. Kun noen dager inn i kampanjen, erkjente imidlertid Andersen overfor Shifter at det så mørkt ut å komme i mål. Til slutt ble kampanjen avsluttet på 200.100 kroner.

– Det skyldes vel sikkert at folk føler på den usikre tiden vi er inne i, med permisjoner, børsfall og historisk lav kronekurs, uttalte Andersen da.

I ettertid har selskapet imidlertid fått finansiering fra Innovasjon Norge og DNB.