fremtidens mobilitet
Appen fikk over halvparten av brukerne til å velge bort bilen - med bare ett enkelt grep
Elsparkesykkel-selskapet Bolt og norske TØI er i mål med en europeisk studie om mobilitetsvaner.
Elsparkesykkel-aktøren Bolt gjennomførte i fjor et prosjekt med mål om å endre folks mobilitesvaner. Utvalgte grupper fra ti europeiske byer, inkludert Oslo, fikk i appen flere oppfordringer om å bytte fra bil til elsparkesykkel på strekninger under tre kilometer.
Gruppen som fikk slike varslinger, ble deretter sammenlignet med øvrige Bolt-brukere.
Resultatene viser at opptil 60 prosent av brukerne i den første testgruppen, byttet til elsparkesykkel dersom sparkesykkelen befant seg 300 meter unna eller kortere.
Studien ble gjort i samarbeid med Transportøkonomisk Institutt (TØI), som analyserte tre utprøvinger i Oslo.
– Det å «dytte» brukere gjennom å endre informasjon i multimodale grensesnitt, kan være en effektiv måte å skape endring, uten at det gir en merkostnad for bruker, sier Bjørn Gjerde Johansen, forskningssjef i avdeling for økonomiske analyser ved TØI.
– Det ideelle verktøyet
Studien fant også at bruk av app over tid, førte til langvarig endring av brukernes mobilitetsvaner. Funn fra Oslo og Lisboa viste nemlig at brukerne brukte appen for å søke etter ytterligere turer med elsparkesykkel - etter å ha fått slike varslinger.
Martin Villig, medgründer i Bolt, mener rapporten bekrefter at app er det ideelle verktøyet for å bidra til å bygge mer bærekraftige pendler-vaner.
– Sammen med byene jobber vi kontinuerlig for å sikre at elsparkesyklene passer inn i det urbane transport-økosystemet. Dette kan gi betydelige reduksjoner i klimautslipp, men også bidra til å dempe overbelastningen som mange byer opplever, sier han.
Opprinnelig estiske Bolt er en såkalt super-app med over 100 millioner kunder i 45 land.
De er tilgjengelige i over 400 byer over hele Europa og Afrika, og tilbyr i tillegg transport, også levering av mat og dagligvarer.
Fortsetter samarbeidet
Bolt og TØI fortsetter nå samarbeidet om å forbedre mobilitetsvaner i byer. Ifølge Villig er prosjektet i tråd med tilnærmingen til EU sitt European Urban Mobility Framework som ble lansert i desember i fjor.
Rammeverket vurderer nye mobilitetstjenester som en del av en integrert tilnærming til bærekraftig urban mobilitet, som fremmer offentlig transport og erstatter bilbruk, forteller han videre.
– Ved å jobbe for et slikt skifte, bidrar Bolt til en bærekraftig og integrert urban mobilitetsopplevelse. Selskapet har en rolle i å hjelpe europeiske byer med å fremskynde overgangen til netto-nullutslipp innen 2030, sier Villig.
Bolts elsparkesykler ble lansert i Norge i 2020, og selskapet rullet samtidig ut en taxitjenste i appen.