saas

Arrangerte konkurranse mellom drømmeinvestorene

På innsiden av prosessen da Ardoq tok saken i egne hender og hentet 1,1 milliarder kroner. Det er spesielt én ting gründerne mener er avgjørende for å hente store penger på egenhånd.

Daglig leder og gründer Erik Bakstad og styreleder Haakon Jensen i Ardoq.
Publisert Sist oppdatert

Denne uken ble det klart at SaaS-selskapet Ardoq ikke bare hentet 1,1 milliarder kroner i en emisjon mot EQT Growth og One Peak, men at selskapet hadde hentet pengene helt uten hjelp fra eksterne bankrådgivere.

Her forteller Ardoq-gründer Erik Bakstad hvordan de gikk frem.

Hovedpoenget i fortellingen er at det handler om å bygge relasjoner over en lengre periode og innse hvilke egenskaper man sitter med i menneskene rundt seg og så bruke dem.

– Det finnes ingen snarveier, sier Bakstad.

Han peker på at det Ardoq har fått til er et resultat av langsiktig og målrettet arbeid. Gode resultater og moment er en forutsettning for å få de beste investorene med på laget.

Når det er sagt, så har både Bakstad og teamet jobbet svært systematisk i lang tid med denne kapitalinnhentingen.

– Bevisst på hvilke type investorer vi ønsket

Det hele startet for over 18 måneder siden med at EQT Growth selv tok kontakt, slik en rekke andre investorer gjør hele tiden.

– Vi har de siste årene hatt svært mye interesse for selskapet. Grepet som vi tok nokså tidlig var å være svært bevisst på hvilke type investorer vi ønsket å ha med på laget. At vi kom til å trenge mye kapital for å gå etter mulighetene i markedet har vi visst lenge, sier Bakstad.

Deretter startet de arbeidet med å bygge relasjoner - systematisk.

Det ble enklere med Haakon Jensen som styreleder og sjef på prosjektet. Jensen har bakgrunn som sjef i Investinor og har de siste årene vært administrerende direktør i BOS Kapital, som er investeringsselskapet i Bertel O. Steen-konsernet.

Fra tidligere har Jensen jobbet i Pareto Securities, Bain, Orkla og Argentum.

– Når man bruker tid på å bygge relasjoner, får man etter hvert god forståelse for om teamet du eventuelt skal jobbe videre med er en god kulturmatch, sier Bakstad.

– Er det noe som eksterne rådgivere kunne bidratt med?

– Det er ikke noe galt med å bruke rådgivere. Du får tilgang på dyktige ressurser som gjør at du bruker mindre tid på det internt. Vi var så heldige at vi satt med flinke ressurser internt og i styret. Når vi i tillegg så hvor stor interessen var så bestemte vi oss for å gjøre det selv.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Satte opp liste med de mest interessante investorene og inviterte til konkurranse

Når han og teamet bestemte seg for at tiden var inne for å hente penger igjen, så satte de opp en liste over de mest interessante investorene de hadde snakket med de siste årene.

Jensen skrev brev og inviterte til en målrettet prosess som skulle gjennomføres i januar og ende med at noen ville bli valgt ut til å få investere i selskapet.

I første omgang satt teamet med en longlist på rundt 20 investorer. Av disse valgte selskapet å invitere en håndfull til en eksklusiv prosess. Ikke alle investorene valgte å takke ja til invitasjonen.

– Det var viktig for oss å prøve å minimere forstyrrelsene for selskapet, og da måtte en slik prosess bli ganske intensiv. Dessuten ville vi ha stillhet rundt det hele, av hensyn til oss, men også av hensyn til de investorene og fondene som til slutt går ut av prosessen. Det har vi stor respekt for, sier Bakstad.

Selv om det var Jensen som stod ved roret i prosessen, var det avgjørende at Bakstad og teamet hans deltok under hele prosessen. Det er viktig for en potensiell ny investor å bli godt kjent med selskapet og ledelsen. Det er tross alt dem som skal drive selskapet dag til dag.

– Det var viktig for oss at en som har dyp forståelse for visjonen og markedet, var den som fortalte om mål og ambisjoner for videre vekst, forteller han.

– Men en gründer og daglig leder har vel mer enn nok av andre ting å tenke på også, hvordan fikk du tid til dette?

– Jeg har hatt utrolig god støtte i teamet som vi opprettet i forbindelse med prosjektet. Dealteamet jobbet 24 timer i døgnet og hadde fem-seks møter hver dag. Saker måtte forberedes og følges opp. Uten det teamet hadde det blitt vanskelig.

Selskapet opprettet også et eget forhandlingsteam i styret bestående av svært erfarne folk. Eksternt hentet de juridisk ekspertise hos advokatfirmaet BAHR.

– Med det rigget gikk det altså veldig bra. Styrelederen vår ledet det på en svært god måte, men det var til slutt en skikkelig laginnsats.

Hva han har lært

Etter at sjampanjen kunne sprettes sitter Bakstad igjen med nyttig lærdom.

Selv om det ikke er første gang han henter penger, forstår han viktigheten av å ta i bruk solide fagfolk til å utrede de forskjellige sidene ved en selskapsgjennomgang, såkalt due diligence. Her var det en stor hjelp å ha en egen intern advokat med i arbeidet med datarom.

– Du må heller ikke gå inn i en slik prosess før du har stilt opp en fornuftig tidsplan, og så må du holde den og være streng på deadlines. Når den begynner å strekkes, så mister du raskt kontrollen.

Bakstad peker også på hvor viktig det er å være tydelig på hva man forsøker å oppnå med prosessen.

– For oss handlet det først og fremst om å finne riktig partner for videre vekst. En som tror på visjonen og forstår hva vi vil bygge, og som har riktig nettverk. Og det mener jeg nå vi har fått.

– Hvordan vet du at EQT Growth og One Peak er riktige for dere?

– De hadde for det første gjort masse research mellom hver gang de møtte oss. De har store team selv som kunne validere det vi sa. Vi la merke til at de viste interesse, over lengre perioder, at de brukte tid og ressurser på dette. Dessuten fikk vil adgang til porteføljeselskapene deres og fikk mange referanse som alle var fornøyde. Dette er investorer som forstår at man må behandle gründerne bra.

Ingen kan stå imot smiger. Det hjalp nok litt ekstra at EQT Growth trakk dem frem som blant de 7 meste lovende selskapene av de siste 1000 de hadde sett på også.

– Leksen her er at det finnes ingen snarveier. I stedet for å tenke at man skal makse runden, må man tenke på hvem som er riktig partner for selskapet og som kan øke sannsynligheten for at man lykkes i neste etappe, sier Bakstad.