kommentar

«Arven etter Tandberg»

Når startups henter store beløp og får med seg globale selskaper som investorer, skyldes det ikke flaks, men langsiktig kompetansebygging, skriver Rolf Assev i Startuplab.

En Tandberg-TV fra 1962 og en lydbrikke fra Sensibel i 2024. Rolf Assev i Startuplab skriver om arven etter Tandberg.
Publisert

Nå har nok et StartupLab selskap tiltrukket seg internasjonal kapital. Når Sennheiser - verdens ledende produsent av hodetelefoner og mikrofoner til scene- og studiobruk, nå leder investeringsrunden som skal løfte Sensibel til internasjonal ekspansjoner, er det en bekreftelse på at Norge er ledende innenfor lydteknologi. 

Arven etter Tandberg strekker seg langt utover det å ha vært en pioner innen teknologi.

Rolf Assev

Dette er ikke flaks og tilfeldigheter. Dette er et resultat av langsiktig kompetanseoppbygging innen et fagfelt i Norge som kan skrives tilbake til gründeren Vebjørn Tandberg som etablerte Tandbergs Radiofabrikk i Oslo i 1933. Norsk forskningsmiljø og SINTEF har gjennom en årrekke bygget seg opp til å bli verdensledende innen video og lyd. 

Tandberg, en gang en stolthet i norsk industrihistorie, var kjent for sin innovasjon innen telekommunikasjon og videokonferanseteknologi. Tanberg vokste til å bli en global leder i sitt felt før det ble kjøpt opp av Cisco Systems i 2010. 

Det unike med denne transaksjonen var at teknologimiljøet på Norgekontoret var såpass stort at det ikke var hensiktsmessig å flytte dette til USA, men snarere videreutvikle dette i Norge. Altfor mange norske teknologiselskap har vært solgt for tidlig hvor kjøper har flyttet utviklingen til eget hovedkontor.

Arven etter Tandberg strekker seg langt utover det å ha vært en pioner innen teknologi. Den har også lagt grunnlaget for en ny generasjon norske startups som drar nytte av den kunnskapen, erfaringen og innovasjonskulturen som Tandberg var kjent for. Og de investorene som tjente penger på salget til Cisco har vært aktive til å investere sin fortjeneste i nye teknologimiljøer i Norge. 

Tandbergs bidrag til teknologiverdenen kan ikke undervurderes. Selskapet var blant de første til å utforske og kommersialisere videokonferanseteknologi, noe som bidro til å forme fremtidens arbeidsplass og gjøre global kommunikasjon mer tilgjengelig. Denne pionérånden og evnen til å innovere har inspirert mange tidligere Tandberg-ansatte til å starte sine egne selskaper.

En av de mest bemerkelsesverdige sidene ved arven etter Tandberg er fremveksten av startups som Pexip og Huddly. Pexip, grunnlagt av tidligere Tandberg-ansatte, tilbyr videokonferanseløsninger som fokuserer på interoperabilitet, og gjør det mulig for brukere å koble sammen ulike videokonferansesystemer og plattformer sømløst. Dette selskapet bærer videre Tandbergs arv ved å fokusere på å fjerne barrierer for kommunikasjon, noe som var en kjernevirksomhet for Tandberg.

Huddly, på sin side, har tatt videokonferanseteknologien et skritt videre ved å utvikle smarte kameraer som bruker kunstig intelligens for å forbedre møteopplevelser. Denne typen innovasjon reflekterer den kontinuerlige søken etter forbedring og anvendelse av ny teknologi som Tandberg var kjent for. 

Utover Pexip og Huddly, finnes det flere andre startups og tech-bedrifter som har røtter tilbake til Tandberg. 

En av grunderne i Huddly Anders Eikenes er i full gang med ny startup i kjelleren på Startuplab, Oivi, nettopp innenfor video og kamerateknologi. 

Disse selskapene bidrar ikke bare til økonomien, men også til det teknologiske landskapet, ved å fremme innovasjon og entreprenørskap. De viser hvordan kunnskap og erfaring kan overføres fra en generasjon til den neste, og hvordan arven etter et selskap som Tandberg kan fortsette å påvirke og inspirere langt utover sin opprinnelige eksistens.

Arven etter Tandberg er et testament til kraften av innovasjon og entreprenørskap. Det viser hvordan ideer og verdier kan overleve selskapets fysiske levetid og fortsette å gi næring til fremtidens teknologiske landskap. For Norge representerer denne arven en viktig del av landets industrihistorie og en inspirasjonskilde for fremtidige generasjoner av teknologientreprenører.

Med 79 millioner til internasjonal ekspansjon blir det spennende å se hvilke nye startups vi vil se i kjølvannet av Sensibel.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.