bærekraft

Arvet morens klesskap da hun gikk bort – nå vil hun gjøre reparasjon av brukte klær sømløst

Da Anine Dedekam-Moldskred mistet moren sin, satt hun igjen med en garderobe full av minner. Det ga henne ideen til Fikse – en plattform som gjør reparasjon av klær mer tilgjengelig. 

Anine Dedekam-Moldeskred fikk ideen til Fikse etter at hun gikk gjennom klesskapet til moren etter at hun gikk bort.
Anine Dedekam-Moldskred fikk ideen til Fikse etter at hun gikk gjennom klesskapet til moren etter at hun gikk bort.
Publisert Sist oppdatert

Som tidligere kampanjerådgiver for Venstre på Stortinget har Anine Dedekam-Moldskred kjempet for en rekke miljøsaker, og i årevis har hun unngått «fast fashion». 

Det var likevel en personlig hendelse som for alvor fikk henne til å innse hvor sterk tilknytning vi kan ha til brukte klær – og hvor vanskelig det kan være å ta vare på dem.

Som tidligere kampanjerådgiver for Venstre på Stortinget har Anine Dedekam-Moldskred kjempet for en rekke miljøsaker, og i årevis har hun unngått «fast fashion». 

Det var likevel en personlig hendelse som for alvor fikk henne til å innse hvor sterk tilknytning vi kan ha til brukte klær – og hvor vanskelig det kan være å ta vare på dem.

Da moren hennes gikk bort, etterlot hun nemlig et klesskap fylt av plagg og minner. 

– Det er et slags tomrom som ikke kan fylles når noen du er så nær, plutselig ikke er der lengre. Alt som assosieres med et menneske, blir enten veldig sårt eller viktig, påpeker hun. 

– Etter den verste sorgen var over, merket jeg at å bruke klærne hennes videre var en måte å få henne til å levere videre på. 

Mens hun sorterte gjennom garderoben, oppdaget hun flere plagg hun ville bevare, men som trengte justeringer/tilpassinger. 

Fikse
Leon Dølven er medgründer og finansiell direktør i Fikse.

Dedekam-Moldskred har alltid hatt et sterkt ønske om å ta vare på ting, spesielt klær med affeksjonsverdi. At vi allerede har nok plagg til seks generasjoner på planeten, gjør behovet for nye klær også helt unødvendig. 

Å finne en skredder hun kunne overlate klærne til, var imidlertid alt annet en sømløs prosess, forteller hun: 

–  Affeksjonsverdien rundt  klærne var såpass stor, at det var nesten vanskelig å levere dem inn til en skredder i det hele tatt, sier hun. 

Dedekam-Moldskred savnet også en automatisert løsning for reparasjoner. 

– Jeg tenkte at det må legges til rette for det på en bedre måte. Så jeg tenkte: Hvorfor ikke prøve selv?

Det var da ideen til Fikse begynte å ta form.

Fra frustrasjon til forretningsidé

I dag er Fikse en heldigital plattform der man kan booke, betale og få levert tjenester fra lokale skreddere.

Kunden, som kan være en butikk eller en privatperson, tar et bilde av plagget som trenger reparasjon, får en automatisk analyse av skaden og et prisoverslag. Fikse henter fra butikker og kontorer, og har 12 drop-off-punkter i Oslo for private.

Til nå har de fikset rundt 3000 plagg, anslår hun. 

– Alt fra en stropp på en Barbie-kjole til bunader og brudekjoler, forteller gründeren med et smil.

Forretningsmodellen er todelt: en provisjonsbasert løsning der de tar 15–30 prosent av alle bestillinger, og en abonnementsløsning for skreddere og klesbutikker, som de har utviklet reklamasjonssystem for. 

– Så vi jobber ikke bare direkte mot forbrukerne, men også med brands og retailmarkedet, i tillegg til skredderne, forteller Dedekam-Moldskred.

Tidligere har de blant annet hatt et pilotprosjekt med Høyer. 

Til sammen samarbeider Fikse med 32 partnere i Oslo som de håndterer reklamasjoner for, eller som ønsker å ta imot bestillinger fra Fikse som drop-off-punkt. De har i dag 16 betalende B2B-kunder og tilbyr kontoravtaler for flere bedrifter. 

Planen fremover er å utvikle flere løsninger for skreddere og retailaktører, slik at mer av det manuelle arbeidet knyttet til skreddere og reklamasjon kan erstattes. 

Fikse
Fikse-gründerne har nå begynt å se mot andre markeder utenfor Norge.

Ikke «bare bærekraftig» 

Selv om Dedekam-Moldskred har et klart engasjement for bærekraft, ønsker hun å understreke at reparasjon av klær har en verdi i seg selv.

–  Så vi har bevisst valgt å ikke ha en «grønn» profil, men vil heller vise at reparasjon er en vinn-vinn-situasjon, sier hun. 

Nå ser selskapet mot nye markeder.

– Vi planlegger ekspansjon til København i sommer. Det finnes konkurrenter, spesielt i Storbritannia, men vi ser at vår strategi er annerledes, sier hun.

Målet for 2024 er videre å tredoble omsetningen fra i fjor, og nå godt over tre millioner kroner i omsetning.  

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.