Robotikk
AutoStore merker svak start på året – satser på abonnementsmodell og kostnadskutt
Lagerautomatiseringsselskapet AutoStore leverte et svakt første kvartal i 2025, med betydelig fall i både inntekter og ordreinngang sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig styrker selskapet satsingen på abonnementsbaserte løsninger og varsler kostnadskutt for å tilpasse seg et krevende marked.

AutoStore omsatte for 85,9 millioner dollar i årets første kvartal, noe som er en nedgang på 37,8 prosent fra samme periode i fjor. Sammenlignet med forrige kvartal er fallet på nær 48 prosent.
Ordreinngangen var på 141,2 millioner dollar, 22,8 prosent lavere enn i Q1 2024.
Selskapet peker på geopolitisk uro og makroøkonomisk usikkerhet som årsaker til nedgangen, men også endringer i forretningsmodellen. Flere kunder har gått over til AutoStore-as-a-Service, en løsning der systemene tilbys som abonnement fremfor å kjøpes. Dette gir lavere inntekter på kort sikt, men skal bidra til økt forutsigbarhet og lønnsomhet over tid.
– Vi har levert flere AutoStore-as-a-Service-prosjekter i kvartalet. Det gir lavere inntekter nå, men bygger gjentakende inntektsstrømmer som styrker den langsiktige veksten, sier CEO Mats Hovland Vikse i en kommentar.
Justert for disse prosjektene ville inntektene i kvartalet vært rundt 113 millioner dollar, ifølge selskapet.
Marginene holder stand
Til tross for inntektsfallet, holdt bruttomarginen seg oppe på 74 prosent – opp ett prosentpoeng fra forrige kvartal og 1,3 prosentpoeng høyere enn samme tid i fjor.
Den justerte EBITDA-marginen falt derimot kraftig, til 24,5 prosent, ned over 20 prosentpoeng både kvartal-over-kvartal og år-over-år.
Resultatet før skatt og renter (EBIT) endte på 7,8 millioner dollar, ned hele 83 prosent fra året før.
Strammer inn
For å møte utfordringene, varsler AutoStore grep på flere fronter. Blant annet skal den kommersielle organisasjonen styrkes med nytt lederskap, og selskapet forventer å kutte årlige driftskostnader med rundt 10 millioner dollar.
– Vi jobber for å opprettholde høy lønnsomhet og styrke vår konkurransekraft, sier Vikse.
Han viser til at det fortsatt er stort vekstpotensial innen lagerautomatisering, med en markedsandel på rundt 20 prosent for AS/RS-løsninger (Automated Storage and Retrieval Systems).
– Vi har fortsatt tro på det langsiktige vekstpotensialet og vil fortsette å investere i nye løsninger som møter kundenes behov, sier Vikse.
Fakta om AutoStore AutoStore ble grunnlagt i 1996 i Nedre Vats i Rogaland, og tilbyr automatiserte løsninger for varehåndtering. Selskapet har i dag over 1700 installasjoner i 58 land og opererer gjennom et nettverk av partnerintegratorer. AutoStore er børsnotert på Oslo Børs under tickeren AUTO.