FINANSIERING
Ba om råd, hentet åtte millioner kroner for å gro salatvegg til 60 nye lokasjoner
Etter et vellykket debutår, jekker Healthy Eats opp ambisjonene for sunn hurtigmat til folket.
Healthy Eats-gründer Vilde Tellnes.
For halvannet år siden gikk gründerne Vilde Regine Tellnes og Arve Førland i gang med sitt konsept for sunn hurtigmat, Healthy Eats.
Selskapets såkalte «food walls», salgsautomater fylt med dagsferske og sunne salater laget på sentraliserte partnerkjøkken, har siden poppet opp på 15 plasser i Oslo og Bergen. Fjoråret endte med en omsetning på omkring millionen, ifølge daglig leder Tellnes, hvorav det meste kom i siste kvartal.
Nå jekkes vekstguidingen kraftig opp. Innen fjerde kvartal inneværende år skal selskapets automater settes opp på ytterligere 60 lokasjoner, og omsetningsmålet er 20 millioner kroner.
– Nå har vi en fordel av å være «first mover», så vi må ta eierskap til sunn «fast food», sier Tellnes, og forteller om god fart.
– Et nei er bare et utsatt ja. I starten banket vi på dører, men nå tar folk kontakt med oss, sier hun.
Be om råd, ikke penger
For å nå målet har gründerselskapet nå landet en kapitalinnhenting på åtte millioner kroner. Blant investorene er Trond Riiber Knudsen, Acme Capital, Carbon Solutions-gründerne Jan Børge Sagmo og Finn Blydt-Svendsen, stifterne av influencer-forlaget Frisk Forlag, og IT-veteran Tom Georg Olsen.
Transaksjonen priser ifølge gründeren selskapet til 35 millioner kroner før pengene står på konto, som er mer enn dobbelt så høyt som verdivurderingen selskapet fikk i fjor.
– Vi merket at kapitalmarkedene var litt mer forsiktige nå. Men noen skal investere uansett. I forrige runde merket vi at vi fikk råd da vi spurte om penger, og penger da vi spurte om råd. Det har jeg brukt helt bevisst nå, det er ikke noe å legge skjul på.
– På hvilken måte?
– Jeg sendte henvendelser til nøkkelpersoner, og ba om innspill på konsepter og problemstillinger. Da får mottakerne en innsikt, og blir nysgjerrig, sier Tellnes.
– Varer ikke evig
Gründeren har tidligere fortalt hvordan hun vil bruke Cutters-metoden for å vinne markedsandeler. Med det mener hun ekstremt hurtig vekst og god synlighet.
– Vi har knekt en kode, og nå må vi bruke momentumet. Det er et mulighetsvindu, men dette øyeblikket varer ikke evig. Vi må ta eierskap til dette før andre kommer på banen. Derfor kjører vi på med ekspansiv vekst, ikke organisk, sier Tellnes.
– Det var ikke noe problem å kopiere hårklipp til 299 kroner, men Cutters hadde eierskap til konseptet. Vi vet at det vil komme konkurrenter, og må jobbe knallhardt med «brandingen», sier Tellnes.
Hull i markedet
I tillegg til automater som plasseres i det offentlige rom, fant Healthy Eats et ekstra ben å stå på under pandemien. Da kantinene stengte, kom forespørslene om salat-automater tilpasset bedrifter. Dette er noe Healthy Eats vil satse tyngre på fremover, med en abonnementsløsning for bedriftskunder.
– Det finnes flere arbeidsplasser enn togstasjoner og kjøpesentre. Overtidsmat er en problematikk for mange. Da kantinene stengte, åpnet det seg et hull i markedet, mener hun.
Kapitalen som nå er hentet inn, skal brukes til ekspansjon i Norge. Deretter står Norden for tur, sannsynligvis i sammenheng med en ny emisjon. Foreløpig er planen å åpne i Stockholm i andre kvartal 2023.
– Fordelen med Sverige og Danmark er at de ikke har matpakkekulturen vår.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.