Båt

Båtdelingstjeneste vil utfordre Finn.no

Ship O´Hoi utvider konseptet til å bli en markedsplass. 

Håkon Mathiesen og Helene Evensen i Ship O Hoi.
Publisert

Siden lansering i fjor har Ship O´Hoi vært en delingsplattform for båter. 

Nå melder gründerne, Helene Evensen og Håkon Mathiesen, at de satser på et nytt område, når Ship O´Hoi også blir en markedsplass for kjøp og salg av båter. 

– Vi har allerede oppnådd en kundemasse som gjør det aktuelt for oss å gå inn i dette. Nå tar vi steget videre ved å tilby tjenester for kjøp og salg, og dermed dekke hele livssyklusen til en båt og båteierskap, sier Mathiesen. 

Vil utfordre Finn.no

Gründerne ønsker på den måten å jobbe for å bli den foretrukne aktøren for båtmarkedet i Norge, og dermed utfordre Finn.no på samme måte som Hjem.no har gjort for boligmarkedet. 

– Vi mener Finn er ganske tradisjonelle og har gjort lite endringer de siste årene. Vi på vår side har tatt kontakt med båtprodusenter og forhandlere for å høre deres tanker om vår løsning, og det har vært gode tilbakemeldinger om at bransjen trenger dette, sier Mathiesen. 

– Så vi vil absolutt ta utfordrerrollen som selskap, legger han til. 

Ship O´Hoi-gründeren forteller videre at de vil få til dette ved å forenkle flere av de prosessene som typisk skjer ved kjøp og salg av båt. Målet er også å skape et økosystem for båtbransjen. 

– Vi tror altså at det moderne uttrykket vi har, kommer til å være forskjellen fra Finn.no, i tillegg til pris. 

13.000 brukere på ett år

Siden lansering har Ship O´Hoi fått 13.000 brukere, opplyser Mathiesen. I Januar var tallet 3000. Totalt er det 500 objekter til utleie på plattformen. 

Gründerparet har tidligere uttrykt at de ser et stort potensiale for båtdeling, på tross av den tidligere konkurrenten Krusers, som hadde en lignende modell, konkurs i november i fjor. 

Til Finansavisen har Mathiesen forklart at de skiller seg vesentlig fra Kruser, blant annet ved at hvem som helst kan leie og leie ut båter hos dem, mens man hos Kruser kun kunne leie selskapets egne båter. 

Mål om break even neste år

Ship O´Hoi hentet 2,2 millioner kroner fra blant annet Dupont og Movicle i fjor sommer. Tidligere i år var planen å hente ytterligere ti millioner for en Sverige-ekspansjon, som senere ikke ble noe av.

Nå er de i gang med en Folkeinvest-kampanje der de i skrivende stund har fått inn 1,7 millioner kroner, og tar sikte på mellom 2,17 millioner til fem millioner. 

Mathiesen sier han er fornøyd med hvor mye de har fått inn så langt, og har troen på å nå minstebeløpet. 

Tidligere i sommer uttalte han at de ser for seg å nå «break even» allerede i 2025. 

I Folkeinvest-kampanjen kommer det frem at de sikter mot en brukermasse på 40.000 i 2024 og 80.000 i 2025. 

Målet for omsetningen i 2024 er i overkant av 1,3 millioner, med et resultat før skatt på -827.318 kroner. Inntektene for lanseringsåret 2023 var 90.682 kroner, med et resultat før skatt på -642.408 kroner. 

– Hvordan ligger dere an nå med tanke på målene?

– Vi ligger godt an. Vi har hatt et godt momentum i år, svarer Mathiesen. 

I 2025 anslås de inntekter på syv millioner, med 4,4 millioner i resultat før skatt. 

– Hvordan påvirker nylanseringen målene?

– De nye produktene og fokuset mot båtaktører og produsenter kommer til å føre med seg resultater. Tallene i kampanjen er reelle og kommer kanskje til å bli enda bedre, sier han og understreker at de har hatt planer om lanseringen lenge. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.