Funding

Bikefinder henter ti millioner – nå venter USA-satsing

Sykkelsporingselskapet lukket nylig en emisjonsrunde på ti millioner kroner etter at ledelsen hadde bedt om 8,5 millioner kroner.

Med friskt kapital på plass er Bikefinder-ledelsen klart til å ta sikte på et nytt kontinent, Fr.v. Alan Gear, salgsdirektør, Birgitte F. Sunde, administrerende direktør, Siv Therese Ystheim Malm, markedssjef og Anders Hjelbak, operasjonell sjef.
Publisert Sist oppdatert

– Kapitalmarkedet i år har vært litt skummelt, så vi valgte å gå for en intern runde i år også. Investorene vet hva vi har levert over tid, så de var med på notene, sier administrerende direktør i Bikefinder, Birgitte Sunde til Shifter.

De ledene aktørene i denne runden var EG Invest, investeringsselskapet til Visma-topp Eivind Gundersen. Petter Stordalens Strawberry Equities, investor og største eier Eigel Ingvar Thoms selskap, Threthom samt Bikefinder-gründer Håkon Fatnes med Petroform AS, med også andre eksisterende eiere og ansatte bidro med penger.

Verdsatt til 130 millioner

Emisjonen verdsetter selskapet til 130 millioner kroner etter penger. Det er en økning på 43 prosent siden forrige emisjon i fjor sommer. Også da fikk selskapet inn mer penger enn hva ledelsen ba om; 12 millioner kroner mot ønskede ti.

Bikefinder lager en GPS-basert sporingsenhet som kan gjemmes i et sykkelstyre. Via en egenutviklet app på telefonen, er det mulig for eieren og ha full kontroll over sykkelen og få beskjed om noen prøver å stjele den. Ifølge selskapet har sporingsenheten bidratt til at over 80 prosent av alle sykler som har den, blir gjenfunnet.

Det gjør at selskapet også kan tilby sykkelforsikring til en konkurransedyktig pris i samarbeid med forsikringsselskaper.

LES OGSÅ: Bikefinder mekket egen folkefinansiering: Doblet andelen kvinnelige eiere og sikret neste års ekspansjon

Lanserte «Fahrradfinden» i vår

Birgitte Sunde ble hentet inn som Bikefinder-sjef høsten 2020. Med 14 års erfaring av internasjonalt salg av først og fremst programvare, skulle hun lede ekspansjonen ut i Europa og verden.

Fjorårets kapitalrunde ga selskapet muskler til å ta fatt på den internasjonale satsingen.

I desember i fjor ble Storbritannina marked nummer fem etter de nordiske landene og i mai i år ble «Fahrradfinden» lansert i Tyskland. Lanseringen i Storbritannia doblet det potensielle markedet for det Sunde kaller «full value proposition» – altså forsikring og forsikringspartnere i tillegg til sporingsenhet.

Da Tyskland ble land nummer seks, doblet markedsstørrelsen seg enda en gang.

– Vi har ganget opp ganske heftig siden forrige runde. Det kanskje mest gledelige er at vi tross internasjonal vekst har klart å beholde «recovery rate» på stjålne sykler, sier Sunde.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

USA vil bli noe helt annet

Dermed stilte eierne villig opp da Sunde og resten av lederteamet ba om mer penger for å ta neste steg.

– Hva skal de ti millionene brukes til?

– De skal finansiere den videre skaleringen i Europa, men først og fremst skal pengene sikre at vi klarer å etablere oss i USA i løpet av 2023, sier Sunde.

– Hva vil bli de største utfordringene med å etablere seg i USA?

– USA er et helt annet marked enn Europa. Både B2B- og forbrukermarkedet fungerer annerledes og vi vet allerede nå at ting som har fungert for oss i Europa, sannsynligvis ikke vil fungere likt i USA, men dette er vi forberedt på, sier Sunde.

Alt har ikke gått på skinner

Selv om mange piler peker i riktig retning, har ikke alt gått helt på skinner. Etableringen i Storbritannia og valget at etablere et nytt varelager for Storbritannia og alle andre land utenfor EU, ble mer krevende enn ventet – i hovedsak som en konsekvens av Brexit.

– Det var litt trøblete i begynnelsen, som gjorde at vi ikke klarte å levere på konkrete salgstall. Vi fått tatt noen grep og fra mai har det fungert, sier Sunde.

– Hvordan har i satsingene Storbritannia og Tyskland gått så langt?

– Når du går inn i nye markeder blir det ikke et veldig volum med en gang. Men kundeveksten går raskere enn da vi begynte i Skandinavia. Bransjen begynner å vite hvem vi er, sier Sunde.

Nylig ble Bikefinders resultat for 2021 sluppet. Det viste at selskapet økte omsetningen fra 6,8 millioner kroner i 2020 til 11,3 millioner i 2021. Resultat før skatt gikk også i riktig retning, fra minus 8,1 millioner kroner til minus 7,7 millioner kroner.

– Hvordan ender 2022?

– Det blir jo spennende å se. Jeg kan ikke si så mye om årets tall foreløpig, mer enn at vi er veldig fornøyde med veksten så langt, sier Sunde.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*