Nytt om navn

Gründer gir seg etter at selskapet ble kjøpt opp

Ida Aalen var en av gründerne i Confrere som nylig ble solgt til Daily. – Ikke til å stikke under stol at det siste året har vært heftig, sier hun.

Ida Aalen var Chief Product Officer i Confrere
Ida Aalen var Chief Product Officer i Confrere
Publisert Sist oppdatert

Shifter skrev i juni om helsevideoselskapet Confrere, som fikk en voldsom oppsving under pandemien, som ble solgt til amerikanske Daily.

Nå er det klart at en av de tre gründerne, Ida Aalen, forlater selskapet for å forfølge andre muligheter, så vi tok en kjapp prat med henne.

Les mer om Confrere her!

– Hvorfor slutter du i Daily?

– Daily er et api-selskap, som gjør det til en natrulig match mellom Confrere og Daily. Men alle som kjenner meg, vet at det jeg er best på ikke er selve videoteknologien, men brukeropplevelsen rundt. Så da tenkte jeg at jeg måtte gjøre noe jeg brant mer for, sier Ida Aalen til Shifter.

– Hva brant du for?

– Den delen av produktutviklingen som ligger tettere på sluttbrukere. En av de tingene som jeg fikk mulighyet til i Confrere, var å jobbe med ledelse og å legge til rette for at andre kan gjøre sitt beste arbeid. Det har vært veldig gøy å utvikle meg på. Samtidig er det ikke til å stikke under stol at det siste året har vært heftig. Det å gå fra å ha ansvar for om 20 personer har jobb eller ikke, til kun ha ansvar for meg selv, kan være greit det også.

Derfor var det stressende

– Har det vært mye stress?

Som Svein, min medgründer, har fortalt, skjønte vi tidlig at det var rett å selge. Når du vet det, vet du også at hvor jo lenger tiden går, desto kortere runway har man. I den gründertrioen jeg var en del av, så har nok jeg vært flinkest til å tenke mest på hva som kan gå galt. Det trengs i et team, men det er også stressende å generere mange scenarier for hva som kan gå galt.

– Hvordan er det å leve i det stresset?

– Jeg har tidligere vært åpen på at jeg har vært utbrent, og det ble jeg nok igjen i sommer. Det er en viktig grunn for meg til å finne en annen arbeidshverdag. Det går enormt med mental energi til å leve i 20-talls ulike scenarier, men det er også en fordel fordi vi i mange situasjoner kan spille kortene våre riktig.

– Hva er dine strategier for å takle det stresset?

– Jeg har de siste 10 årene vært veldig streng på hvor mange timer jeg jobber. Jeg logger alle timer, og hvis jeg beveger meg over 40, så vet at jeg at det ikke er bærekraftig. Ellers er det å gjøre ting som man synes er skikkelig gøy, men som ikke tjener et bestemt formål. For meg er det å gå på kino. Alt er så optimaliserende i en startupkultur, men jeg kan ikke tenke jobb hele tiden.

– En annen strategi, er å velge å være åpne og ærlige med våre ansatte hele veien. Det er ikke opp til meg å vurdere den enkeltes ansattes risikotoleranse. Behandle folk som voksne mennekser. Hvis man i tillegg skal på stress med å holde teamet bak lyset, da kan det bli ekstra slitsomt.

Skal skrive bok

– Hva er planen fremover?

– Det var først i 2021 jeg hadde lest meg opp på produktlitteraturen. Det finnes veldig mye bra der ute, og man får tips om 10-15 bøker man bør lese. Ikke alle har tid til det. Og veldig mye som står der er veldig amerikansk og gir større mening i en amerikansk kontekst.

– En produktbok på norsk, med andre ord?

– Ja, lage den gode produktboken hvor jeg samler alt jeg har lært de siste fem årene. Jeg har også fått innkommende forespørsler fra folk om blant annet hvordan man skal sette opp produktteam når man vokser, hvordan rekruttere flinke produktfolk og hvordan justre produktstrategier.

Vil coache produktfolk

– Så du skal jobbe som en produktkonsulent også?

– Ja, en produktcoach, eller en produkttrener på norsk?

– Jeg ser også at det er produktfolk som har masse potensial som kunne hatt mer nytte av faglig oppfølging som mange ledere ikke har tid til å gi.

– Hva unikt har du å lære bort?

Ikke så mange som kaller seg produktcoach i Norge, og jeg har ikke et inntrykk av at det er et overtilbud. Dt finnes de som jobber med smidigteknikk etc, som også er viktig. For meg er det viktig å skille mellom produktsutforsking og produktleveranse. Det jeg liker å fokusere på, er den førstnevnte, som handler om å finne ut av hvordan man vet at man fokuserer på de rette tingene, hvordan man setter sammen teamene osv.

– Der produkt møter gründeri?

– Ja, men du trenger det også i store organisasjoner. Mange som kniver om ressurser som trenger gode argumenter for å velge noe over noe annet.

Hennes beste tips til gründere

– Etter å vært med på en gründerreise, hva er ditt beste tips?

– Når du har et mål, sette et mål for hvor lang tid du skal bruke på å få det bekreftet eller avkreftet. Det kommer til et punkt hvor man må ta et valg for om man jobber etter det rette målet eller ikke, og om man bør justere kursen. Vi kunne unngått mye tid som vi brukte på å etablere oss i Tyskland. Man bør lage sjekkpunktene i god tid i forveien. Ingen vil gjøre det for deg før kontoen er tom.

– På den anne side, er det ikke vanskelig å forutse hvor mye tid ting tar?

– Ja, og det er helt greit. Vi trodde vi skulle være her, men så er vi der. Men hva kommer det av? Og hva har vi lært så langt? Det er spørsål jeg ville ha besvart.

– Litt mer displin?

– Ja, kanskje mer kvartalssamtaler mellom deg og startupen din. Eller kvartalsrefleksjoner?

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS