mobilitet
Bikely utvider til Skandinavia og sikter mot rekordår
Selv om sykkelskap-startupen fortsatt mangler norsk storkommune på kundelista, har de landet avtaler i både Sverige og Danmark, og vender nesen utover mot Europa.
Fire år etter oppstart sikter sykkelskap-selskapet Bikely nå ut mot Skandinavia etter å ha landet flere betalende prosjekter i både Sverige og Danmark.
– Driften i Norge har aldri sett bedre ut enn nå. Med 20 millioner i ordrebok og flere produkter underveis, som gjør oss til en enda mer relevant aktør i større europeiske byer, forventer vi et rekordår for Bikely, sier Hallvar Bergh, gründer og daglig leder i sykkel-oppstarten.
Det er København kommune, Göteborg Stads Parkerings AB og Västtrafik de har sikret til kundelisten. I tillegg har de landet avtaler i Irland.
– Alt vi har gjort frem til nå har vært litt prøving og feiling, men herfra er det bare å skyte fart, sier Bergh.
Liten konkurranse
Bikely leverer en tjeneste som gir syklister tilgang på å låse inn sykler i skap plassert rundt omkring i bymiljøet. Skapene kan åpnes og lukkes med mobiltelefonen, og er basert på teknologi som ikke krever strømtilførsel eller annen infrastruktur.
I tillegg til Skandinavia-utvidelsen planlegger de også å lansere tjenester inn mot B2B-markedet i løpet av året, forteller Bergh.
– Vi kommer til å videreføre suksessformelen fra det norske markedet til resten av Skandinavia, der vi står for alle deler av leveransen. For resten av Europa tilbyr vi en «hardware assisted» SaaS-modell til B2B-markedet.
– Hvordan er konkurransen i disse landene?
– Det er ikke mange konkurrenter i markedet, og ingen av dem tilbyr en «offgrid»-løsning som ikke krever strøm og annen infrastruktur slik som oss, svarer han.
– For en storby i dag er det helt klart store hindre dersom man må grave i bakken for å fundamentere sykkelparkeringer. Med vår batteridrevne løsning slipper man problemet, som gir det et stort skalerings-potensiale.
Ble utsatt
Bikely har siden oppstart fått på plass avtaler, både med private aktører og med flere av de største kommunene rundt om i landet.
I 2020 vant de 12 av 12 anbud i norske kommuner, og bidro til over 5000 sykkelparkeringer i blant annet Bergen og i hjembyen Trondheim.
Bikely-gründeren har tidligere fortalt at planen var å snuse ut over Norges grenser allerede i løpet av 2021 og senere i 2022.
– Hva fikk dere til å utsette?
– Det er to ting: Pandemien satte utvilsomt sine spor i et «bootstrapped» selskap (selvfinansiert), svarer Bergh og fortsetter:
– Det andre er teknologien. Hadde vi skalert for tidlig hadde vi knekt ryggen på det operasjonelle. Vi ønsket altså å bygge en solid teknologisk grunnmur før vi skalerte til utlandet.
Planlegger emisjon
I 2022 dro de inn litt over åtte millioner i driftsinntekter og landet på et negativt resultat før skatt på 1,7 millioner kroner.
– Hvordan så resultatene ut i 2023?
– Vi fikk en omsetning på seks millioner og var omtrent «break even», svarer Bergh.
Frem til nå har Bikely altså mer eller mindre vært 100 prosent «bootstrapped».
Nå planlegger de en mulig kapitalinnhenting for å «trykke på gassen»:
– Nå vokser vi organisk med betalende store prosjekter i Sverige og Danmark, og sitter med luksusproblemet at vi ikke har nok ressurser til å svare etterspørselen. Vi har klart oss bra frem til nå, men ser nødvendigheten for å hente kapital, forteller han.
Mangler fortsatt Oslo
Strategien til selskapet har altså vært å jobbe med kommunene for å tilby sykkelparkering.
Selv om sykkel-selskapet nå går ut til de Skandinaviske storbyene har de ennå ikke fått på plass en avtale med Oslo kommune, det største markedet i Norge – slik som i de andre norske storbyene.
Bikely har tidligere fortalt om utfordringene de har hatt med å etablere samarbeid med kommunen:
– Oslo er den eneste storbyen i Norge som ikke er på vår kundeliste. Vi får ukentlige henvendelser fra syklister der så her sover kommunen i timen. Oslo får komme når det kommer, sier Bergh.
Bikely har derfor etablert seg i Oslo gjennom samarbeid med private partnere, som Apcoa Urban Hubs.