– Det var en veldig stor milepæl selvfølgelig, men samtidig veldig skummelt, sier Kaja Kojan i YBE.
Annonse
Dette er YBE
YBE gikk tidligere under navnet Yesboss, og er en plattform der bedrifter kan tilby salgsoppdrag og markedsplass der frilans-selgere kan finne oppdrag.
I starten var plattformen en markedsplass for ulike kategorier og markeder, deriblant innholdsproduksjon og markedsføring.
I fjor pivoterte selskapet inn mot B2B-salg, som i dag er eneste nisjen de retter seg mot.
Kaja Kojan var blant dem som var med på å stifte selskapet sammen med Richard Paulsen.
YBE hentet tilsammen 2,7 millioner i en kapitalinnhenting i fjor høst.
Blant investorene var The Factory, Kampanje Invest, samt en knippe engleinvestorer bestående av blant annet Simen Lunder og Eirik Tyness.
Rundt påsken i år tok hun over førersetet som daglig leder for selskapet, som bygger og skreddersyr salgsteam.
Før lederbyttet har hun utvilsomt vært en viktig bidragsyter til å bygge bedriften som medgründer, siden oppstarten i 2020.
27-åringens entreprenørkarriere startet imidlertid mange år før dette.
Annonse
Startet som 13-åring
I en alder der mange trolig sliter med plagsomme algebralekser eller skrubbsår fra trampolinen på fritiden, startet Kojan som selvstendig vippestylist i hjembyen Kongsvinger som 13-åring.
– Det startet kanskje med interessen for å skape noe, både for meg selv og andre.
Kojan likte friheten og fleksibiliteten som fulgte med det å drive noe eget, mens hun senere også studerte og jobbet i hjemmetjenesten.
Annonse
I 2017 ble hun i tillegg kåret til Miss Universe Norway som hjalp henne med å finne trivsel utenfor komfortsonen fra en tidlig alder.
– Jeg hadde ikke funnet en spesifikk bransje eller klar idé om hva jeg ville jobbe med, så jeg lot heller mulighetene ta meg videre, forteller hun.
Annonse
På veien lærte hun mye om markedsføring, bedriftsledelse og nettverksbygging.
Senere hadde hun en sentral rolle i teamet som hadde den første gjennomføringen av Kristiansand-festivalen «Sommerbris». Omtrent i samme periode traff hun seriegründer og tidligere akjsemegler Richard Paulsen.
Annonse
Kojan ble med det medgründer i det som først het Yesboss, som de første årene ble ledet av Paulsen.
– Naturlig med bytte
Ifølge Kojan var det naturlig både for henne og YBE at hun gikk over til daglig leder-rollen tidligere i år.
Siden oppstart har hun jobbet tett med Paulsen og hatt ansvar for sentrale deler av selskapsbyggingen.
– Jeg har vært litt som en potet og har gjort alt mulig. Den siste biten var det økonomiske der jeg også kom mer og mer inn, og hentet den siste investeringsrunden i fjor.
– Så til slutt fant vi ut at det var riktig at jeg gikk over til daglig leder.
Selv om hun allerede hadde mestret mye av det som kreves, var det likevel noe nervepirrende for 27-åringen:
– Jeg følte kanskje på at jeg er ung til å være daglig leder og gründer. Jeg har også møtt få kvinner i samme posisjon, spesielt på min alder. Det er samtidig veldig befriende, og jeg fikk bare enda mer motivasjon til å gjøre en endring, sier hun.
Kojan har sett mye opp til flere kvinnelige ledere i bransjen som tør å «gunne på»:
– Jeg føler jo også jeg er en av dem, og vi har allerede alliert oss litt, forteller hun.
Et forbilde fra det norske gründermiljøet hun nevner er Madeleine Bjørnestad Røed, en av gründerne av Stackx.me.
– Hun er helt rå til å være i pressen og bygge godt omdømme. Hun utvikler også en tjeneste og har lansert en plattform for investeringer, som også er et litt mannsdominert område, påpeker Kojan.
«Ja, sjef!»
Yesboss pivoterte og byttet navn til YBE (kort for Yesboss Enterprise) i fjor høst.
Før pivoteringen hadde Yesboss vært en frilans-plattform for mange flere kategorier enn kun salg.
– Nå bygger vi altså salgsteam for kundene våre på en fleksibel måte. Det betyr at vi skreddersyr team bestående av ulike konsulenter og frilansere som jobber på provisjon.
I tillegg driver de med direkte rekruttering for fast ansettelse gjennom annonsering via egne kanaler.
– En stor utfordring i startupverden er at man starter med en idé og bygger opp det tekniske rundt, men når man føler seg klar til å gå i markedet vet man ikke alltid hvordan man skal kommersialisere tjenesten.
En viktig del av dette er å nettopp bygge gode salgsteam, noe som kan være ekstra komplisert for unge selskaper, påpeker hun:
– Det å ansette innebærer høy risiko for mange. Spesielt feilansettelser er svindyrt for startups.
YBE har i dag samlet omtrent 2000 aktører med kompetanse innen salg som formidles via plattformen.
– Salgsbransjen er jo kjent for å ha et veldig høyt gjennomtrekk av selgere. Vi er med helt fra startfasen og går gjennom en veldig god kvalitetssjekk. Så selgerne vi formidler er der gjerne i flere år slik at vi får minimert det gjennomtrekket.
Blant kundene de har skaffet er Monetor, Adminkit, Anbudstorget og Phonero.
– Hvordan er konkurransen?
– Det vi kan sammenligne oss med er de tradisjonelle salgshusene. En viktig forskjell er at de ansetter selv, som gjør at de har mye mer faste kostnader enn det vi har, svarer Kojan.
Årsregnskapet for i fjor viser at YBE dro inn 942.000 kroner i inntekter med et negativt resultat på 2,8 millioner.
Nye reguleringer
Fra 1. januar kom et nytt krav om at alle bedrifter som leier ut ansatte, må få godkjennelse som bemanningsbyrå fra Arbeidstilsynet. Innleie fra virksomheter uten denne godkjennelsen ble med det ulovlig.
YBE som kun formidler eksterne salgskonsulenter uten at de er ansatt, trenger dermed ikke godkjennelsen.
De har likevel vært nødt til å finne ut av hva som er mulighetsrommet for hvordan selskaper kan skaffe arbeidskraft.
– Reguleringene har rammet flere bransjer og mye har blitt lagt ned. Heldigvis for vår del har det gitt oss en del muligheter og vi har klart å tilpasse oss, sier Kojan.
Ifølge henne har etterspørselen via egen salgsplattformen vært større etter at kravet ble innført.
Blant de som ikke kan få godkjennelse som bemanningsforetak er enkeltpersonsforetak eller AS der eier er eneste ansatt.
Disse kan likevel tilby tjenester gjennom selvstendige oppdrag der sluttresultatet er definert på forhånd.
– Så selgere kan fortsatt jobbe gjennom egne foretak innen salg, fordi det gjerne defineres hva et sluttresultat er på forhånd. Det kan for eksempel være et møte eller en spesifikk tjeneste som skal leveres uten at konsulenten er tilknyttet internt i organisasjonen.