edtech

Bygger ny edtech-startup på spillmotoren bak Fortnite

Apprendlys e-læringsverktøy skal gjøre læringsbaserte spill med 3D-grafikk til allemannseie. Nå hjelper startupen Franzefoss med resirkulering.

Morten Zetlitz og Anders Heivoll i Apprendly bruker Epics Unreal Engine til elæring.
Publisert

Gründerteamet Anders Heivoll og Morten Zetlitz har startet virksomheter og jobbet sammen i ti år. Først i digitalbyrået Savant, og nå med edtech-gaming-startupen som har fire faste ansatte og to frilansere.

Apprendly lar brukerne opprette kurs for ansatte med 3d-basert simulering. Kursene kan bygges opp av HR-personell eller andre helt uten kode-kunnskaper, og tar i bruk spillmekanikk.

Målet er å gjøre læringsbasert spilldesign tilgjengelig for alle.

– Hvem som helst uten teknologisk bakgrunn kan lage disse spillene. Andre løsninger krever gjerne at utviklere må involveres for å gjøre endringer og det kan være svært kostnadsdrivende, sier Heivoll.

Konkurrerer med Attensi

Idéen kom da de laget et kurs for Virke-tilknyttede Handelens ølsalgsråd, som gir noen hundre butikkansatte e-læringskurs om ølsalg hver år.

– Vi gutset på og laget et spill av det. Etter fire år hadde det vært 80.000 gjennomspillinger av kurset fordi det er gøy, og for mange er det bedre enn å måtte lese tekst, sier Zetlitz.

Apprendly bruker 3d-grafikk i elæringsspillene sine.

Opplevelsen ga blod på tann.

– Vi forsto at dette funker og at det kan nå ut til flere.

Det globale markedet for e-læring innen næringslivet anslås til 170 milliarder dollar. Bare i Norge brukes det årlig 3,5 milliarder kroner på dette.

Hjemme er Attensi en åpenbar konkurrent i e-læringsmarkedet. Forskjellen mellom de to er først og fremst Apprendlys fokus på 3D.

– På sikt tror vi teknologien rundt 3D kan erstatte video. Vi vet at spill fungerer og engasjerer, sier Zetlitz.

Bygget på Unreal Engine

I bunn av teknologien ligger Epics 3D-teknologi Unreal Engine, som ligger i motorrommet til mange av dagens aller største spillsuksesser - deriblant Fortnite og animerte TV-serier som Mandalorian og Westworld.

Unreal Engine ble for første gang vist frem ffor verden i 1998, med spillutgivelsen Unreal, som den gangen imponerte gamere med avansert grafikk.

Siden har oppfinneren og gründer i Epic Games, Tim Sweeney, bygget et imperium på å selge tilgang til teknologien til andre utviklere, gjennom en nyvinnende lisensmodell hvor selskapet tar fem prosent av omsetningen.

Samtidig tar ikke Epic royalties før en utvikler har fått minst én million dollar i omsetning. Og dersom spillet gis ut på Epic Games Store, frafalles royalty-betalingen.

Skjermdump fra spillet Fortnite

Hoster på egne servere

En utfordring med avansert 3D-teknologi er at den krever svært høy ytelse av maskinvaren. Selv dagens kraftigste smartelefoner kan komme til kort.

– Vi bygger broen mellom innovasjon innen virtuell virkelighet og hardwaren som brukere faktisk har, sier Zetlitz og viser til at Apprendly lar kursene ligge på egne servere, noe som gjør det fullt mulig å spille over mobiltelefon eller eldre PCer uten å måtte installere noe som helst.

– Det funker på alle skjermer, også Tesla-skjermen, selv om vi ikke anbefaler å spille på den mens man kjører, sier han.

Når kursene ligger på sentraliserte servere, er det også enklere for Apprendly å oppgradere grafikken. Apprendly samler videre inn data på vegne av brukerne, som kan brukes til å justere eller heve opplevelsen av kursene.

Fra Resirkuleringsspillet til Franzefoss.

Betalende kunder

Nylig lanserte Apprendly en simulasjon der rundt 5000 studenter fikk prøve seg på et spill i gruppearbeid og ledelse. Spillet fungerte også som en «bli kjent»-oppgave. Gjenvinningsselskapet Franzefoss har brukt løsningen til et spill om holdninger og sikkerhet, og et resirkuleringsspill, mens NHO-foreningen Nelfo bruker løsningen som en del av opplegget i utdanning av elektrikere som skal gjennomføre lovpålagte kurs. Det siste blir gjennomført i samarbeid med videokurs-startupen Videocation.

Kundene abonnerer på kursene i en SaaS-modell, som skalerer med brukerens størrelse. Da får alle i bedriften tilgang.

Egne beregninger som Apprendly bruker i pitsjer med investorer, antyder at en bedrift som skal utarbeide et e-læringskurs gjerne setter av opptil 25.000 kroner per ansatt, og at et typisk budsjett er på rundt én million kroner. Samtidig koster produksjon av læringsvideoer opp mot 200.000 til 300.000 kroner.

– Vi mener så klart at man kan bruke deler av dette til spill-simuleringer, sier Zetlitz.

Skal hente penger i år

Apprendly har hentet totalt seks millioner kroner i kapital siden oppstarten, blant annet fra Tarde / Domaren i Göteborg, og skal nå gjøre en ny runde en gang i 2023.

– Vi trenger kapital for å skalere ut i verden. Vi ønsker å ta dette ut av Norge nå og gjør det gjennom en seed-runde, sier Zetlitz.

Anders Heivoll er klar på at edtech bare er inngangen for dem.

– Vi ønsker å gjøre 3D og spill tilgjengelig for alle. Det er bra å begynne med opplæring, men det trenger ikke stoppe der.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!