Bysyklene gjorde strakstiltak for å hindre smitte i Oslo: Flere konkurrenter stopper tjenestene
1200 bysykler ble i forrige uke satt ut i rekordfart. Elsparkesyklene reduserer derimot egne flåter.
Når befolkningen blir bedt å om å holde seg unna kollektiv transport og blir bedt om å finne alternative metoder for å komme seg fra A til B, skulle det kunne bety nok et boost for mikromobilitet i storbyene. Men flere av elsparkesykkel-selskapene må nå stoppe tjenestene i flere byer på grunn av corona-viruset.
Reduserer flåter
Lime var det første selskapet til å stenge tjenesten i Oslo i forrige uke, etter å ha stengt i flere store amerikanske stater, i tillegg til Spania, Italia og Frankrike. Tett bak fulgte tyske Circ. Mens Tier og Voi har valgt å holde tjenesten åpen i Oslo foreløpig, valgte begge å stenge tjenesten i flere andre land og byer.
De har også redusert flåtene i flere land, og permittert ansatte, på grunn av den nedsatte bruken.
Tier melder at de pauser aktivitet i Italia, Østerrike, Sveits, Frankrike, Spania og Danmark i tråd med nåværende regulering, men opprettholder reduserte flåter i Norge, Sverige og Finland.
Voi melder at de ikke stenger tjenesten i Norge foreløpig, men at de heller prøver å se hvor folk nå flytter seg og sette ut sparkesykler som passer med det nye bevegelsesmønsteret i forbindelse med sykehusbesøk og dagligvare-besøk.
Selskapet har også inngått en avtale med restaurant-kjeden Munchies, med mat-levering på elsparkesykkel.
Byråden pushet tidlig oppstart
Oslo Bysykkel har derimot valgt å starte sesongen før tiden. I samarbeid med byråden i Oslo satte de i forrige uke i gang et strakstiltak ved å sette ut bysyklene to uker før den planlagte utrullingen, og har allerede satt ut 1200 sykler i bybildet.
- Syklene er satt ut i rekordfart, og hensikten er å tilby Oslos innbyggere et trygt og hensiktsmessig transportmiddel, og samtidig bidra til færre ansamlinger av mennesker på buss, trikk og t-bane, sier Nanna Reiss i Oslo Bysykkel.
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Arild Hermstad er glad for at bysyklene settes ut.
– Vi må gjøre det vi kan for å stanse smitte av corona-viruset. Bysykkel-ordningen er et hyggelig tiltak som kan erstatte reiser med buss, trikk og t-bane, og dermed få ned smitterisikoen. Samtidig er dette et miljøvennlig og raskt fremkomstmiddel for de som må reise, sier Hermstad og legger til:
– Jeg oppfordrer alle som benytter bysykkel til å være nøye med håndhygiene, vask hendene før og etter sykkelturen, og bruk gjerne hanske.
Må følge råd om håndhygiene
Utrullingen av bysykler allerede i mars, er ifølge Oslo Bysykkel utelukkende gjort av samfunnsnyttige hensyn. Tiltaket handler både om bokstavelig talt å holde hjulene i gang i Oslo, samtidig som man tar hensyn til Folkehelseinstituttets føringer for begrensing av smitte.
Reiss påpeker at det derfor er det svært viktig å følge de anbefalte rådene om håndhygiene når man låner og bruker bysyklene. Bruk av hansker, samt nøye vask av hender både før og etter syklene brukes, anbefales på det sterkeste.
– Så lenge man bruker hansker, og holder seg til rådene om god håndhygiene, er Oslo Bysykkel er fremkomstmiddel som kan lette kollektivtransporten. Da er man i friluft og får samtidig brukt kroppen i disse stillesittende tider, sier Reiss.