FINTECH

Celeri bygger lønnstilbud for småbedrifter sammen med Aprila

Celeri vrir konseptet med utbetaling av «daglig» lønn over mot bedriftene som skal utbetale pengene. Da passer det bra å samtidig kunne tilby kassekreditt fra Aprila

Samarbeidspartnere. F.v Jørgen Riiser, CCO, Kim Humborstad, gründer og daglig leder, Torny Hesle, marketing lead alle Celeri samt Knut Asbjørnsen, salgssjef Aprila Bank.
Publisert

Celeri er fintech-selskapet som ønsker å tilby Tiktok-generasjonen lønn oftere enn én gang i måneden.

Da seriegründer Kim Humborstad fortalte Bankshift om sine planer for et år siden, hadde Celeri nettopp blitt tatt opp i DNB NXT, akseleratorprogrammet til Startuplab og DNB, selv om idéen fortsatt var mer konsept enn ferdig produkt.

Med et produkt som nå brukes av pilotkunder, er grunntanken fortsatt den samme – å tilby folk en mulighet til å få en del av lønnen utbetalt daglig eller ukentlig – men forretningsmodellen er endret.

Fra brukere til bedrifter

Da var tanken å tilby «utbetaling av daglig lønn» som en abonnementsbasert tjeneste direkte til forbrukerne. Nå er målgruppen blitt bedriftene som skal betale lønnen.

– Du kan si at vi har gått fra B2C til B2B2C, sier Kim Humborstad, og fortsetter

– Vi har først og fremst sett på bransjer som har mange timesansatte eller frilansere, for eksempel restauranter, retail og underholdning, og fått bekreftet at det finnes både behov og interesse for andre typer løsninger enn utbetaling en gang i måneden.

Aprila skal bidra med likviditeten

Det er her Aprila Bank kommer inn i bildet. Mange småbedrifter i de aktuelle bransjene, som kan være interessert i å tilby en fleksibel lønnsutbetaling, har ikke nødvendigvis likviditeten som skal til.

– Vi ønsker være med å forbedre verdiforslaget til Celeri, gjennom å tilby kundene deres å søke om kassekreditt samtidig som de inngår en avtale om en annen form for lønnsutbetaling, sier Knut Asbjørnsen, salgssjef i Aprila.

– For Aprila blir Celeri altså en ny salgskanal?

– Det blir det. Vi vender jo oss i stor grad til det samme typen selskaper. Så denne typen partnerskap er viktige for å gjøre oss mer kjent. Vi er fortsatt den yngste og minste banken i Norge, sier Asbjørnsen.

Betaling tilpasset Gen Z

Forretningsmodellen til Celeri tar i høy grad sikte på generasjon Z, altså de som er født omtrent mellom 1996-2010. De er de «digitalt innfødte», som har vokst opp med sosiale medier og forventer umiddelbar respons og belønning for ting de gjør.

Med andre ord, hvis de har jobbet ekstra en helg, vil de ikke vente flere uker på å få betalt.

– Mange unge har liten forståelse for relasjonen mellom en arbeidsinnsats og de pengene som kommer inn på konto, sier Jørgen Riiser som er kommersielt ansvarlig i Celeri.

Selv kaller han seg «fractional CCO», ettersom han jobber med lignende ting i en annen startup.

Øker motivasjonen

– Påvirker regjeringens forbud mot innleie arbeidskraft fra bemanningsbyråer modellen til Celeri?

– Ikke egentlig, mange selskaper opererer jo med stillinger på noen få prosenter av en fulltid. Det gjelder samme sak for dem. Alle typer bedrifter som er avhengige av at folk stiller opp og tar vakter, har interesse av å tiltrekke seg motiverte arbeidere, sier Riiser, og fortsetter:

– I USA og Storbritannia, der dette har kommet lenger, ser man at hyppigere lønnsutbetalinger øker både motivasjon og arbeidslyst betraktelig.

Rent praktisk fungerer løsningen slik at Celeri kobler sin utbetalingsløsning til en bedrifts lønns- og regnskapssystem med et API. Tripletex og Unimicro er et par av systemene Celeri har gjort integrasjoner til.

Dermed kan en «daglig» utbetaling, som på en måte er et forskudd, initieres og kjøres asynkront i Celeris systemer. Da den vanlige faste utbetalingsdatoen nærmer seg, blir lønnskontoen avstemt og en lønnsslipp sendt til den ansatte på vanlig måte.

Bygger selskap på stramt budsjett 

Da BankShift møtte Humborstad for et år siden, besto selskapet av ham og to personer til. I dag har selskapet vokst til seks personer som jobber fulltid og seks som jobber deltid. Men selskapet drives fortsatt i bootstrap-modus, inntektene er ikke på et nivå at de dekker lønnskostnadene.

– Vi har hentet et par millioner kroner via SLIP-avtaler og vært heldige å matche det med Innovasjon Norge-stipender og lignende.

Pengene kommer i all hovedsak fra Humborstad selv og styreleder Johan Reinsli, samt engleinvestorer tett på selskapet. Humborstad eier fortsatt rundt 90 prosent av selskapet selv.

– Det også slik at alle som jobber i selskapet, får delvis oppgjør i aksjer, sier Celeri-gründeren.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.