Gründer Kristian Fallrø og Christine Spiten.
Gründer Kristian Fallrø og Christine Spiten.

Christine Spiten satser Atomico-penger på norsk navigasjon: «Drømmeplattformen vi har ønsket oss lenge»

Den forrige startupen til Kristian Fallrø ble kjøpt opp av verdensleder. Nå satser han med ny teknologi, og får tungvektere med på laget.

Publisert Sist oppdatert

Ved årsskiftet bestemte Kristian Fallrø, Yavor Shahpasov, Jorge Sevillano og Amir Borovac seg for å hoppe av jobben i Navico, en av verdens største leverandører av elektroniske fritidsprodukter i maritim sektor. Førstnevnte ble en del av selskapet etter å ha solgt en mobilbasert navigasjons-startup til C-map for tre år siden, som deretter ble kjøpt opp av nevnte Navico.

Siden januar har teamet i det stille jobbet med et nytt navigasjonskonsept. Selskapet har fått navnet Orca Technologies.

– Dette er første gang vi beveger oss opp i lyset, sier Fallrø til Shifter, og avslører at de nå får finansiell backing av engleprogrammet til Skype-gründer Niklas Zennström, Atomico Angel Programme.

Gjennom programmet har Blueye-gründer Christine Spiten blitt tildelt omtrent én million kroner til å plassere i prosjekter hun selv tror på. Hun satser nå på Orca. Johan Brand går også inn med midler gjennom investeringsselskapet We Are Human, men partene avslører ikke hva den samlede investeringen beløper seg til.

– Vi har vært med på en slik reise før, og kjenner bransjen godt. Så vi har hentet litt nå, og vil hente mer når vi har behov for det, sier Fallrø.

– Det er på en måte en forlengelse av det vi prøvde å gjøre med Blueye; å tilgjengeliggjøre havet for alle og la alle få være med å utforske, ta del i og ha glede av havet på en helt ny måte, sier Spiten til Shifter.

Kombinerer data

Gründeren beskriver selv prosjektet som «morgendagens navigasjonssystem for fritidsbåter».

– En av hjørnesteinene i det vi lager er en plattform hvor vi samler inn brukerdata, forteller han.

Han viser til at data for navigasjon i Norge kommer fra Statens Kartverk.

– I Norge er vi heldige fordi vi sannsynligvis har verdens beste kartverk. Mange andre land er dårligere stilt. I tillegg prioriteres områder med nyttetrafikk når slike kart lages. Det er ikke nødvendigvis like interessant for småbåtfolket.

– Vi tenkte som følger: Hvis de ferdes andre steder, hvorfor kan vi ikke bruke dem til å samle inn bedre data og lage bedre kart, forklarer Fallrø.

– Men en slik løsning fordrer store mengder brukerdata. Hvordan skal dere klare det, som nyoppstartet aktør?

– Det er her x-faktoren vår kommer inn: Vi kan kombinere sannhetsdata fra brukere med satellitt- og flyfoto-data, for å bygge en komposittmodell av undervannstypografi. Det betyr for eksempel at vi kan vite dybden en plass, uten at du har kjørt akkurat der.

Et globalt kartverk

Modellen gir uante muligheter, mener gründeren. Navigasjonsdata for hvermannsen er første steg. Deretter kan de utvide til å samle inn data om vegetasjon i havet, som i første omgang er interessant for fiskere og senere kan benyttes til miljøformål, tror han. Planen er å starte i Nord-Europa, men på sikt er det naturlig å tenke at dataen kan distribueres til land med svakere kartverk enn det norske, ifølge gründeren. Spiten utdyper ambisjonene:

– Det er snakk om en plattform hvor man selv kan dele data. Da tar du det opp til et helt annet nivå, hvor du får mye mer informasjon enn de vanlige kartkoordinatene. Du kan søke deg inn etter hvor det er gode fiskeplasser, dykkerplasser, surfeplasser, hvor du har lyst til å gå å spise - eller hvor det er søppel på havets bunn, hvor vi har utfordringer vi kan løse. Det er litt den drømmeplattformen vi har ønsket oss lenge, sier hun.

– Det langsiktige perspektivet er å hjelpe til med å overvåke alt som skjer under havoverflaten. Det mangler en aktør i bransjen som samler data fra havoverflaten og nedover, og gjøre dette tilgjengelig, ifølge Fallrø.

Missing link

Fremover er planen å drive brukertesting i henholdsvis Oslofjorden og på en base i Spania gjennom sommeren, for deretter å gå under radaren igjen til høsten og fortsette produktutviklingen.

– Det er dette vi har manglet. Det er koblingspunktet som maskinvareteknologier som Blueye mangler. Noen er interessert i å dykke med droner, andre i å dra ut å surfe, noen vil ta en øl på verdens fineste restaurant, noen leter etter østers - og andre har lyst til å ta tak i problemet med marin forsøpling, og kunne rydde opp, men de har ikke oversikten over hvor problemet er størst, sier Spiten.

Hun understreker at investeringen som nå gjøres kommer til å handle om mye mer enn penger.

– Da vi bestemte oss for Orca, var det fordi vi også ønsker å ta del i selskapet, være aktive og hjelpe dem på den reisen de har lagt ut på. Jeg har kompetanse på dette, og det har også Johan (Brand) og Sindre (Østgård) i We Are Human. Så vi ønsker å bringe mye mer inn enn penger. Vi vil dele på nettverk, sparre i pilotfasen, og være så aktive vi kan.

De viktige erfaringene

– Du har vært gründer selv. Hvordan er det å sitte på andre siden av bordet?

– Det er kjempegøy. Jeg har kjent på bekymringene og frustrasjonene, men også noe av naiviteten om at «dette har vi løst på tre måneder». Man kan bringe noen viktige erfaringer inn til teamet. Jeg har også lært verdien av team og mennesker, uansett hva du prøver å utvikle. Det er en annen x-faktor med Orca; de har jobbet sammen og startet noe før, og kjenner hverandre godt. Jeg ser det samspillet de har, selv gjennom Zoom.

For ordens skyld: Johan Brand er investor i Shifter