Cognite-gründer John Markus Lervik.
Cognite-gründer John Markus Lervik.

Cognite-sjefen mener norske selskaper har flere fordeler i kampen om å posisjonere seg internasjonalt etter krisen

Tilrettelegging for investeringer utenfor kjerneområdene til olje- og gassbedrifter, kombinert med tydelige krav fra myndighetene, er godt nytt for norske teknologibedrifter, tror Cognite-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Enda en krisepakke til næringslivet er på vei, varslet regjeringen torsdag. Denne gangen med hensikt om å stimulere til langsiktig teknologiutvikling, og særlig for å akselerere «grønn omstilling» i olje- og gassnæringen. Det ble samtidig lagt frem en ny skatte- og avgiftsordning som booster petroleumsbransjen med opptil 100 milliarder kroner.

Det er godt nytt for hele bredden i det norske næringslivet, mener gründer og daglig leder i Cognite, John Markus Lervik. SaaS-selskapet utgjør spydspissen i digitaliseringsarbeidet til flere olje- og gasselskaper, deriblant for majoritetseier Aker ASA.

– Du får så mye mer for pengene nå. Både når det gjelder å redde bedrifter som burde reddes, men ikke minst å skape bedrifter som blir enda mer konkurransedyktige rundt neste hjørne, sier han.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her