De vil bygge Norges neste enhjørning - med selskapet stappfullt av tidligere gründere
– Man må legge egoet til side og akseptere at det ikke er ens eget selskap lenger, sier Whereby-gründer og Tana-ansatt Ingrid Ødegaard.
Alle har vært gründere: Tarjei Munthe Vassbotn, Knut-Eirik Leira Hjelle, (Ukjent) Hilde Johannessen, Ali Akhtarzada, Sebastian Gorton Kalvik, Asgeir Hoem, Dag-Inge Aas og Ingrid Ødegaard.Foto: Per-Ivar Nikolaisen
I Tana har nesten halvparten av medarbeidere bakgrunn som gründer.
– Vi er som et superband! Det å ansatte mange tidligere gründere har vært helt perfekt for oss, sier Tana-gründer Olav Sindre Kriken.
I Tana har nesten halvparten av medarbeidere bakgrunn som gründer.
Annonse
– Vi er som et superband! Det å ansatte mange tidligere gründere har vært helt perfekt for oss, sier Tana-gründer Olav Sindre Kriken.
Han viser til en favoritt fra fotballen. Tidligere Liverpool-trener Jürgen Klopp likte visstnok å kjøpe spillere som hadde vært kaptein tidligere i karrieren.
– Dette er folk som har tatt ansvar og gått foran, sier Kriken.
Annonse
Mange kapteiner styrer
At Tana er fylt til randen med tidligere gründere, er mer tilfeldig enn at det ligger en plan bak det hele.
– Det har ikke vært en bevisst strategi, men en stor del av rekrutteringen kommer gjennom nettverk. Flinke folk kjenner flinke folk, sier Tana-sjef og gründer Tarjei Munthe Vassbotn.
– Gründere er jo forskjellige. Noen er «doers», noen er «talkers», noen tar veldig mye plass, hvordan håndterer du så mange ekstremt erfarne folk?
Annonse
– Her er det mange kapteiner som skurer skuta. Ingen er redde for å brette opp armene og gjøre det som trengs. Det spiller ingen rolle hva tittelen din er, vi må bare få ting gjort. Det har fungert veldig bra, konkluderer gründeren.
Ble gründer etter Oda
Annonse
Hilde Dybdahl Johannessen har hatt sentrale designroller i Oda, har etter det startet Homies, og er engleinvestor gjennom Fellow Fools. Nå jobber hun med go-to-market-strategien hos Tana.
Hilde JohannessenFoto: Per-Ivar Nikolaisen
– Jeg hadde en tilfeldig prat med Mads Mobæk, en av de flinkeste og hyggeligste kollegene jeg noensinne har hatt, fra den gangen jeg var i Bekk. Han sa han aldri noensinne hadde jobbet med dyktigere folk enn i Tana. Det vekket min nysgjerrighet.
Annonse
Hun så hvor ambisiøst prosjektet var, og hvor høy farten var, og kjente at dette var noe hun ville være med på.
– I denne jobben er det også mye bredde, og jeg liker å jobbe steder der jeg kan spille på bredden min, det appellerte til meg.
– Hvordan er det for deg som tidligere gründere å tilpasse deg når du kommer inn i et oppstartsselskap du ikke selv har gründet?
– I et storselskap jobber du med en liten del, og du kan prøve å påvirke litt. Som gründer er det du som styrer hele skuta selv og tar alle valgene. Tana er mellomtingen, du har påvirkningskraft og kan hjelpe til å sette retning. Men det er ikke du som må være våken om natta å bekymre deg for «runway» og slike ting. Du får mye av det gode fra å være gründer uten å bære hele byrden.
Den siste tiden har likevel vært mildt sagt hektisk, med tanke på hennes rolle under lanseringen.
– Klarer brukerne å aktivere? Har vi god nok retention? Hva må til for at vi skal nå vekstmålene våre? Når vi riktige brukere, og er det noe vi må gjøre med målgruppe eller posisjonering for å treffe riktig? Slike ting.
– Heftig uke, altså?
– Veldig. Det er bra du kom nå, og ikke tidligere i uka. For å si det sånn.
Var med på Whereby-starten
Ingrid Ødegaard er en annen av de veldig kjente gründerprofilene som har gått inn som ansatt i Tana, der hun jobber med såkalt «product led growth».
– Det finnes ikke så mange selskaper i Norge med et slikt ambisjonsnivå. I tillegg har Tana ekstremt sterke gründere, med både teknisk og produktmessig kompetanse, samt erfaring fra å bygge globale produkter.
Ingrid ØdegaardFoto: Per-Ivar Nikolaisen
Hun var med å starte Appear.in som senere ble til Whereby, etter at det ble spunnet ut fra Telenor. Før hun begynte i Tana var hun en del av Lasse Andresen og Kimberly Larsens Indyriot. Hun trengte ikke å søke jobb i Tana, det var administrerende direktør og gründer Tarjei Vassbotn som tok kontakt.
– Kjente du ham fra før?
– Nei, men jeg kjente Grim Iversen og Ali Akhtarzada fra Telenor-tiden, og jeg kjente også godt til Alliance Venture, som en av investorene. Så det føltes som en veldig god match.
Møtte investor 20 år før
Allliance-partner Arne Tonning møtte Tana-gründer Tarjei Vassbotn første gang da han var teknologiutsending i London for over 20 år siden. De to holdt også kontakten da begge var bosatt i California.
– Vi så hva de bygde og syntes at demoen var helt enormt overbevisende, sier han om hvorfor Alliance ville bli investor i Tana. – Dessuten var mange folkene i nettverket vårt også overbevist om at dette var unikt og slagkraftig. Det er sterke indikatorer på at de kan få til å bygge noe magisk, selv om det fortsatt er mye å gjøre.
– Tana har ansatt mange ex-gründere. Hvordan ser dere som investor på det som strategi?
– Det har vi stor tro på. Det sikrer selskapet erfaring for reisen som bidrar med mer effektivitet og unngår unødvendige feil, sier han.
– Hvordan er det å gå inn i andres prosjekter, særlig når du tidligere har vært gründer selv?
– Man må redesigne rollen sin og være bevisst på hva ens ansvar er. Som gründer er du vant til å tenke på alt, men det fungerer ikke i en slik rolle som dette. Det er viktig å avklare hva man kan bidra med og la andre ta seg av områder de har ansvar for.
Hun viser til at hun får mer tid til å fordype seg.
– Jeg får gått mer i dybden på produktprosesser, data og andre ting jeg synes er spennende. Som gründer er man ofte spredt tynt utover med ansvar for kapitalinnhenting, HR, rekruttering og mye annet. Det er fint å slippe det.
– Passer det alle gründere å gå inn i andres prosjekter, tror du?
– Man må legge egoet til side og akseptere at det ikke er ens eget selskap lenger. Man må kunne innrette seg etter andres beslutninger og være komfortabel med å følge prinsippet «disagree and commit». Det handler om å bygge en ny kultur og organisasjon, ikke kopiere det man gjorde før.
Ali Akhtarzada.Foto: Per-Ivar Nikolaisen
– Som gründer er man ofte opptatt av eierskap og finansiell oppside. Dere hadde jo ikke det i Appear.in?
– Nei, men for meg er det viktigste å ha en god arbeidsplass. Finansiell oppside i Norge er mer som en lotteribillett, med de skattereglene vi har på opsjoner. Det viktigste er å jobbe med spennende ting og flinke folk, og bygge noe stort.
– Har du helt lagt fra deg tanken på egne prosjekter?
– Ja, jeg er «all» in på det vi gjør nå. Jeg vet hvor mye jobb det er å starte fra scratch.
– Så det er fint å komme inn på et tog som allerede er i bevegelse?
– Ja, og det har dessuten blitt vanskeligere å finne nisjer i markedet. Du trenger dyp innsikt for å identifisere et uløst problem som er stort nok til å bygge en bedrift rundt. Mange gode idéer er nå egentlig bare funksjoner i større produkter, og AI kommer til å eliminere mange av dem. Det som er spennende med Tana, er at vi bygger noe fundamentalt nytt, i stedet for å risikere å bli utkonkurrert av AI.
Knirkefri overgang til det å være ansatt
Dag-Inge Aas var også en av de første ansatte i Telenor-selskapet som ble til Whereby. I 2017 sluttet han for å starte Confrere sammen med Svein Willassen, og senere Ida Aalen. Han ble der som CTO til selskapet ble kjøpt opp av amerikanske Daily i 2022.
– Overgangen fra å være gründer i eget prosjekt til å være ansatt i noen andres – er den helt knirkefri og uproblematisk?
Dag-Inge AasFoto: Per-Ivar Nikolaisen
– Her har det gått fint. Det var mye vanskeligere i Daily, hvor jeg gikk fra å bygge opp alt selv til å tre inn i en helt annen kultur og arbeidsstruktur. Det var en stor overgang å bli en del av et nytt team jeg ikke kjente fra før, sier Dag-Inge Aas.
Kontrasten til gründerprosjektet Draum, som han startet sammen med Svein Willassen i 2023, er stor, og det var bare de to.
– Det å komme inn i Tana føltes som å komme hjem, siden jeg har jobbet med mange av de ansatte i Tana før og allerede hadde en god relasjon.
– Jeg fryktet litt hvordan det skulle bli når jeg ikke lenger kunne bestemme alt selv. Men jeg har funnet ut at det fungerer fint. Den driven som ligger bak, og de fantastiske menneskene både i selskapet og i det store fellesskapet rundt, gjør det både gøy og meningsfullt å jobbe her.
– Har du opplevd å bli nedstemt i noe allerede?
– Nei, veldig lite. Jeg har bare vært her i noen måneder, så det kommer nok. Men så langt har jeg følt meg godt hørt og har fått muligheten til å jobbe med mange spennende ting. Det har ikke vært noen store utfordringer ennå, men jeg regner med at det vil komme situasjoner hvor jeg tenker: «Slik ville jeg ha gjort det!».
Et utvalg av Tanas ansatte ex-gründere
Ali Akhtarzada - Thursday, selskapet utviklet en annen måte å oppdage reiser på.
Sebastian Gorton Kalvik - Grid, designbyrå
Ingrid Ødegaard - Appear.in / Whereby, en videokonferansetjeneste
Hilde D. Johannessen - Homies, en plattform for å vise frem boligen før man faktisk vil selge
Dag-Inge Aas - Confrere og Draum, det første var en videotjeneste og det andre utforsking av AI innen utdanning.
Aurora Klæboe Berg - Megacool (kjøpt av Medal.TV), selskap som lot gamere lage innhold. På founder-teamet av Dirtybit.
Stian Håklev - Peer2peerUniversity, konsept med p2p innen utdanning: læring av alle for alle.
Mads Mobæk - Mente, en app for kontinuerlig forbedring og refleksjon
Daniel Mahal - Unfold, internetfriendsforever
Brage Bjørkmo Bang - Snipp Snapp Snute, Norges største barnepodkast)
Emmanuel Galanos - Anchor
Ørjan Bruland - Startet MottiMotti AS i 2010. Selskapet ble etter hvert fusjonert inn i Norselab.
Emil Bryggare - Basecanvas, digitalt produktstudio. Lansert plattformen Convas.io og TabelloPDF.
Filippo Cavallari - Replate.it, AR for menyer.
To av gründerne i Tana, Tarjei Vassbotn og Olav Sindre Kriken, har begge vært gründere tidligere.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.