Vendepunktet

– Der og da bestemte jeg meg for at dette skal jeg aldri gjøre flere ganger

Etter å ha lovet seg selv å aldri utarbeide en turnus manuelt igjen, tok Hilde Hordnes fatt på sin egen gründerreise.

Daglig leder i Dynamon, Hilde Ulvik Hordnes, på scenen under avslutningen av Google Veksthus #WeStart sitt program for kvinnelige gründere i juni.
Publisert

Julen 2019 lovte Hilde Hordnes at hun aldri skulle taste inn turnusplaner manuelt igjen. I stedet lagde hun en løsning for turnusordning via et digitalt system.

Hordnes er utdannet økonom og sykepleier, og har master i helseledelse. Med erfaring fra yrkeslivet som blant annet sykepleier og rådgiver, bestemte hun seg til slutt for å ta fatt på sin egen gründerreise.

Daglig leder i Dynamon, Hilde Hordnes.

Fikk kjenne på kroppen hvor utfordrende det er å utarbeide en turnus

Etter å ha måtte slutte som sykepleier på grunn av helseutfordringer ved å gå i turnus, endte hun til slutt opp hos PwC. Da hun ble leid ut til Voss kommune og ble leder for Voss sykehjem i en overgangsfase, fikk hun som hovedoppgave å snu økonomien.

Det som var antatt å være en tre måneders jobb, viste seg å ta tre år.

En av oppgavene var å lage turnuser for hele sykehjemmet. Med rundt 115 ansatte og tre avdelinger, innebar det mange arbeidstimer.

I 2018 startet Hordnes eget rådgivningsselskap og jobbet med kommunehelsetjenestene. Her foretok hun mange økonomiske analyser, og fant ut at rundt 80-85 % av kostnadene er knyttet opp mot ansatte.

– Det var ekstremt tidkrevende, og det måtte kunne finnes en bedre metode. Etter Voss og flere oppdrag innenfor helse for PwC lå dette i bakhodet hele tiden, sier hun.

Begeret tilsynelatende fullt

Høsten 2019 fikk Hordnes, gjennom sitt eget rådgivningsselskap, oppgaven å gjennomføre et organisasjonsutviklingsprosjekt for en kommune på Vestlandet. Dette betydde blant annet å slå sammen sykehjem og hjemmetjenester, og samtidig lage ny turnus.

– Turnusen ble klar relativt tidlig, men ledelsen og de ansatte ble ikke enige om hvordan de skulle ha det, forteller Hordnes.

– Det er ufattelig mye å ta hensyn til ved utarbeidelse av turnus, spesielt når man ønsker å endre mønsteret i turnusen. Dette skapte utfordringer.

For å komme både de ansatte og ledelsen til gode, endte Hordnes med å benytte hele julen og tilhørende helligdager i 2019 for å tilpasse den optimale turnus.

– Jeg kan egentlig ikke fordra «punching» av tall og bokstaver på maskin, sier Hordnes.

– Der og da bestemte jeg meg for at dette skal jeg aldri gjøre flere ganger. Nå er jeg ferdig med å «punche».

Digitalisert løsning for utarbeidelse av turnusordning

Etter å ha lovet seg selv å aldri utarbeide en turnus manuelt igjen, tok Hordnes fatt på sin egen gründerreise.

I flere år hadde tanken om å utarbeide en digital løsning for turnusordning fått kverne i hodet, men nå var det tid for å gjøre noe med det.

For Hordnes var det viktig å finne en utviklingspartner i Norge. Hun ville sikre en grunnleggende forståelse for det norske helsesystemet.

Underveis ble hun imidlertid møtt med skepsis blant flere utvikler-hus, som ikke kunne fatte og forstå at det fortsatt var manuell utarbeidelse av turnusordninger.

– Det å forstå problemstillingen var viktig for meg, forteller Hordnes.

Til slutt fant hun en utviklingspartner som forsto problemstillingen umiddelbart, og sammen ble Dynamon opprettet.

Ved å kombinere ekspertise, erfaringer og innsikt på turnus med matematikk og teknologi, ble resultatet den automatiserte løsningen som Hordnes alltid hadde sett for seg.

– Det er enormt stor kompleksitet på programvaren vi bruker. Dynamon finner ofte flere 100, og kanskje flere 1000 turnuser, og automatisk den beste til de kravene som er satt, sier Hordnes.

– Det er ufattelig tilfredsstillende å se maskinen jobbe.

Hordnes forteller at Dynamon i dag har fått sine første kunder, og er langt på vei for videre utvikling av selskapet.

I følge Hordnes er det i dag ikke uvanlig at en leder i helsetjenesten bruker opp mot 500 timer på å utarbeide en turnus i løpet av året.

Selskaper i privat sektor som også organiserer ansatte i turnus, har også startet å ta i bruk Dynamon for å forenkle utarbeidelse av turnus.

– Mitt bidrag til mangel av helsepersonell og personell generelt er derfor å frigjøre arbeidskraft, avslutter Hordnes.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*