lagring

Derfor gir gründeren kunder til svensk konkurrent

– Ikke alle startups lykkes, sier Kubert-gründer Øyvind Løland og forteller om nedturene som ledet til salg av selskapet.

Kubert-gründer Øyvind Løland (til venstre) sammen med ny norgessjef i svenske Vinden, Arild Grepstad. Selskapet har hentet 30 millioner kroner og varsler storsatsing på sin «on demand»-lagertjeneste i Oslo.
Publisert Sist oppdatert

Den svenske lagertjenesten Vinden har kjøpt den norske konkurrenten Kubert.

Bak sistnevnte selskap står blant andre gründer Øyvind Løland.

Da Kubert ble lansert i august 2018 var de alene om å ha rullet ut en «on demand»-lagertjeneste i Oslo, herunder å tilby alt av bæring, transport og lagring via en app.

Selskapet samarbeidet med et større logistikk-selskap, som også hadde lagerplass.

Kubert fikk raskt en del kunder via digital annonsering, forteller Løland, men etter noen måneder stagnerte likevel veksten. Han peker først og fremst på manglende kapital.

– Vi hadde via en partner utviklet en god teknologisk løsning, og flyten i det operasjonelle fungerte godt, men uten penger kommer du ikke særlig langt.

Norske Kubert skal fremover leve videre gjennom svenske Vinden. Selskapet ble startet i 2017, og tjenesten ble lansert året etter.

Investorene trakk seg

Løland og medgründer Sondre Wisted-Thu var tidligere kollegaer og finansierte først prosjektet fra egen lomme, men måtte etter hvert erkjenne behovet for ekstern kapital.

Wisted-Thu var gründer på fulltid, men Løland var i tillegg daglig leder i et kommunikasjonsbyrå.

– Det er lett i ettertid å se at et større team, der alle jobbet fulltid, ville gitt oss helt andre forutsetninger for å lykkes.

Først i 2019 sluttet Løland som leder av kommunikasjonsbyrået, og duoen deltok høsten samme år på akseleratoren Angel Challenge. De nådde finalen, og en gruppe investorer ønsket ifølge Løland å gå inn i selskapet med kapital. Denne runden ble av ulike årsaker utsatt, og endelig dato for å lukke emisjonen ble derfor satt til 20. mars året etter.

– Og vi vet alle hva som skjedde uken før. Det førte til at alle investorene våre trakk seg. Det var en smått absurd telefonrunde, sier Løland.

Han forteller at alle nærmest var i sjokk, at sikring av egne midler var fokus, og ikke investeringer i risikable startups.

Investorene var ifølge ham også i tvil om hvordan pandemien kom til å påvirke Kubert, som jo dro hjem til folk og hentet flytteesker.

– At folk kom til å tilbringe mye mer tid hjemme, og at oppussing og rydding ble en pandemi-vinner, var det ingen av oss som klarte å se midt oppe i alt, sier Løland.

– Hvor stor var skuffelsen?

– Skuffelsen var naturlig nok stor hos oss. Luften går jo litt ut av ballongen.

«Dødt løp»

Han forteller videre:

– Det ble starten på et slags dødt løp for oss. Vi fikk inn noen nye investorer og skulle gi Kubert et nytt løft, men den sommeren kom også Wanda på banen. De var eid og støttet av Obos og Posten; store industrielle partnere av et helt annen kaliber enn oss.

– Dermed måtte vi prøve det vi kunne, som ikke nødvendigvis kostet så mye, nemlig å finne kunder uten massiv annonsering, legger Løland til.

Kubert gjorde flere forsøk på å vokse, blant annet ved å fri til borettslag, retail-aktører, ulike kontorutleiere og boligbyggere, men det ble aldri ordentlig volum på avtalene.

Løland tok etter hvert kontakt med Vinden, som hadde entret landegrensen samme år.

Han kjente godt til den svenske konkurrenten allerede. Kubert hadde nemlig tapt forhandlinger om en distribusjonsavtale med Clas Ohlson til dem.

– Det passet bra med timingen. Vinden hadde hentet penger og skulle satse i Oslo.

Nyttig lærdom

Løland understreker at Wanda alene ikke var årsaken til at Kubert valgte å gi opp.

– Dette har utelukkende vært en lærdom i viktigheten av å bygge team og hente penger før du går i gang. Vi burde ha gjort ting i en annen rekkefølge.

– Flere investorer sa det jo til oss: Ideen er god, men teamet er for lite. Samtidig måtte vi ha penger for å kunne ansatte flere folk. Det har helt klart vært frustrerende til tider.

– Litt bittert nå også? Dere var jo tidlig på banen.

– Nei, på ingen måte. Vi fikk det rett og slett ikke til. Nå virker det som Wanda har vind i seilene, og det heier jeg på. Vi var rett og slett litt for tidlig ute med en god idé.

– Ikke alle startups lykkes

Vinden har nå overtatt Kuberts gjenværende kunder. Navnet blir borte, og Løland skal fremover følge satsingen fra sidelinjen.

Han omtaler oppkjøpet som en «liten transaksjon», og detaljer er konfidensielle. Det viktigste for Løland var at kundene ble ivaretatt på en profesjonell måte.

– Ikke alle startups lykkes. Startup-livet er rett og slett tøft. Mange lever fra hånd til munn og til neste finansiering. Nå ville jeg aldri startet noe uten et større team - og uten å ha hente penger først, sier Løland.

Han er imidlertid ikke blitt skremt av gründer-banen, og har på gang flere nye prosjekter, deriblant Minilagerguiden, en markedsplass for nettopp lagre i Norge.

– Dette var et lite sideprosjekt vi startet under Kubert-arbeidet, men forskjellen på dette og Kubert, er at en slik digital tjeneste ikke krever industrielle muskler for å lykkes.