innkjøp
Dette selskapet har en fordel i tøffe tider, og midt i krisen landet gründerne en storrunde
Ignite Procurement hjelper selskaper å spare penger på smartere innkjøp. Det var til god hjelp når kapitalmarkedet bremset opp akkurat da investorjakten skulle starte.
Det raskt voksende oppstartsselskapet Ignite Procurement hadde lenge planlagt å hente en større runde i mars. Da verdensøkonomien ble kastet ut i usikkerhet, med krig i Europa og økende inflasjon, bestemte gründerne seg for å lande runden så fort som mulig. Før påske hadde de hentet 67,6 millioner kroner.
– Vi sonderte markedet, og merket at ting begynte å skifte. Da bestemte vi oss for å la de eksisterende investorene lede an, for å få lukket runden effektivt, sier gründer og administrerende direktør Sigbjørn Nome, som startet selskapet sammen med sin tidligere konsulentkollega Børge Langedal fra BCG.
To nye investorer
Blant de eksisterende gikk Arkwright X inn med 22,5 millioner, Snö Ventures inn med 10 millioner og Investinor med 10 millioner. Nye investorer er Skagerak Maturo og MP Pensjon, med henholdsvis 10 millioner og 5 millioner kroner.
I utgangspunktet hadde de sett for seg å hente en større del av runden fra nye investorer. Det var ingen ønskesituasjon at markedet snudde så radikalt akkurat da de skulle i gang med kapitalinnhentingen, men Nome avviser at de var særlig stresset.
– Vi visste at vi hadde god støtte fra eksisterende. Vi ble ikke superstressa, men ønsket å lande runden raskere enn vi ellers ville gjort, forteller gründeren.
Oppgang i nedgang
Ignite Procurement har vokst godt de siste par årene, og er nå oppe i 60 ansatte. Nylig åpnet de også kontorer i Polen. Årlige gjentagende inntekter (ARR) har økt med rundt 150 prosent det siste året. Mesteparten av veksten har kommet utenfor Skandinavia gjennom både globale selskaper og partnere.
Særlig populære har gründerselskapet vært innenfor bygg og anlegg, samt produksjonsvirksomhet. AF Gruppen og Obos var noen av de første kundene. Også flere offentlige aktører er på kundelista. Sykehusinnkjøp og Miljødirektoratet er blant de som har tatt i bruk verktøyet, i tillegg til en rekke kommuner.
Nome er fornøyd med verdistigningen siden sist emisjon, selv om man alltids kan håpe på enda høyere verdsetting. Prisingen nå er på 270 millioner kroner etter at pengene er på plass.
Noe av grunnen til at verdien har fortsatt å øke, er at Ignite Procurement faktisk kan tjene på en nedgangstid der selskaper må kutte kostnader.
– Produktet vårt handler jo om å optimalisere kostnader, så vi blir ikke så påvirket som andre. Vi står sterke når det er tøffere tider enn i oppgangstider. Det har vært mye fokus på topplinjevekst de senere årene, men nå kommer vår løsning frem i lyset, sier Nome.
Klima-løsning
Ignite Procurements verktøy hjelper bedriftene å få oversikt over sine egne transaksjonsdata, slik at de kan se hvor det er mulig å spare penger. I et stort konsern kan for eksempel en del av konsernet betale mer for en tjeneste eller et produkt enn andre deler av konsernet. Løsningen gir mer forhandlingsmakt overfor leverandørene, når forskjellen i innsikt mellom selger og kjøper utjevnes.
Det er også mulig å ha anbudskonkurranser via plattformen, samt at de nå inkluderer innsikt i CO2-utslipp fra leverandørene.
– Dette er et mer umodent marked, som mange prøver å ta. Men vi har allerede en fordel, når vi har algoritmer og systemer for å rense, koble, berike og kategorisere data. Det er et godt utgangspunkt for å beregne CO2-fotavtrykk. Dessuten har vi direkte kontakt inn mot en leverandørportal slik at det også kan hentes inn data fra disse.
Gründere og ansatte i Ignite Procurement har for øvrig fortsatt majoriteten i selskapet, med mer enn 55 prosent, etter emisjonen.