En ny investorgruppering på Vestlandet skal satse 100 millioner kroner på bærekraftige startups i regionen.

Disse kjente investorene vil satse 100 millioner kroner på vestlandske gründere

Johan og Kristin Odfjell er blant de pengesterke investorene som vil hjelpe frem startups på Vestlandet.

Publisert Sist oppdatert

– Dette miljøet har investert i mange år. Det vi gjør nå er, at dette arbeidet vi har gjort litt uorganisert og tilfeldig i årevis, skal inn i en konkret, systematisert kontekst. Vi skal tiltrekke oss samarbeidspartnere over hele kysten for å lage en kapitalsterk og gründervennlig investormuskel på Vestlandet.

Det forteller Sindre Kvalheim, én av initiativtakerne bak den nye investor-grupperingen - som ennå ikke har et navn.

Sindre Kvalheim

Han er i dag daglig leder i IT-bedriften LocalHost og investeringsselskapet Vyrd, men har bakgrunn som utvikler og har vært med på å løfte en rekke selskaper de siste 15 årene.

Han kjenner også fremmedkapital-siden godt, etter 11 år i styret, nå styreleder, til Sparebanken Sogn & Fjordane.

Det nye samarbeidet er mellom Momentum, Vyrd, Gefyl, Link Venture Capital og Farvatn. Bak disse investeringsselskapene står profilerte startupinvestorer som Kristin og Johan Odfjell, Elisabeth Øvstebø og Hilde Støle Pettersen.

Hver av de fem partnerne har satt av 20 millioner kroner til satsingen på bærekraftige startups.

Ikke redd for en storm

Selskapene er noen av de sterkeste investormiljøene på Vestlandet. De har blant annet investert i Spacemaker, AVA, Ocean Oasis, Cimon Medical, Zaptec, Repack, PatientSky, Melin Medical, Whereby, LocalHost og Lefdal Mine.

Felles for investorene, er et grunnleggende tankesett som handler om å brette opp ermene i storm, ha et nysgjerrig og optimistisk syn på det som ligger framover, og et ansvar for å gi tilbake til samfunnet, forteller Kvalheim.

– Vi skal være et verktøy for andre investorer også. Sammen har vi som investorer en helt unik portefølje, nettverk og omfattende kapitalbase. Dette gir synergier som virkelig kan løfte de rette selskapene til enere på verdensbasis» sier en av investorene som er med, Janicke Allers i Gefyl.

Sliter ofte i tidlig fase

Kvalheim forteller at fokus er å fostre opp en ny generasjon gründerselskaper i og fra Vestlandet, men at selvsagt ideer fra hele landet er velkommen.

– Det er for lite risikovillig kapital over hele Norge, og enda mindre på Vestlandet sammenlignet med Østlandet. De gode ideene og selskapene som har kommet langt får tak i nødvendig kapital. Men de som er i en tidligfase, sliter ofte.

– Vi skal hjelpe dem med å komme i gang, sier Kvalheim, som selv har vært med på å investere over 800 millioner kroner i tech-startups i egen region siden 2008.

Han forteller for eksempel at Vyrd har lært mye av å løfte Lefdal Mine Datacenter fra start til exit. I skrivende stund følger de reisen til Whereby tett som aksjonærer.

Han understreker at nåløyet for å få en investering er lite, men at de vil jobbe tett med gründerne som kontakter dem for å hjelpe med å komme videre fra idéfasen eller andre tidlige faser.

Skreddersydd prosess

Det nye investorsamarbeidet jobber med lokale inkubatorer og Innovasjon Norge, men har også sitt eget mottaksapparat.

– Vi kjører en skreddersydd prosess med hvert selskap. Raskt basert på ideen tar vi kontakt med relevante personer i nettverket vårt. Treffer ideen noen i gruppen tar vi det videre og gjør det vi kan sammen med gründerne og presenterer det for investeringskommiteen, sier han.

– Dersom gründerne kommer i mål med oss, har de vært gjennom en prosess der vi er trygge på ideen og menneskene bak. Da kan vi sammen med vårt nye investeringsnettverk lage en plan for et langt lengre løp enn de tradisjonelle oppstart miljøene. I tillegg sitter vi på et helt unikt nettverk og porteføljebedrifter som vi kan skape synergier sammen med, sier Kvalheim.

Dette ønsker de at gründere har klart

Kvalheim sier at Vyrd tror at de naturgitte forutsetningen langs kysten ikke lenger bare er hav, fiskeri og energi, men nå også gründere med gjennomføringsevne og vilje til å satse.

Et råd har Kvalheim til gründerne før de tar kontakt. De må kunne legge frem det helt grunnleggende:

  1. Hva er produktet/ideen
  2. Hvem er kunden eller markedet
  3. Hva er betalingsviljen for produktet
  4. Hvor stor andel av markedet kan du ta
  5. Når er du klar til å levere

– Hvor mye kapital man trenger og hvor fort veksten kommer, bommer de alle på uansett, sier Kvalheim spøkefull.

– Det må vi løse i sammen og legge en god plan for kapitalisering.