Mastercard hjelper igjen nordiske og baltiske fintech-selskaper med å skalere opp. I år arrangeres programmet Lighthouse Development Program for fjerde gang, med femten deltakere fra Norge, Danmark, Estland og Storbritannia.
Annonse
Fire norske oppstartsbedrifter er med i konkurransen om en mulighet til å bli en internasjonal samarbeidspartner.
Myvoice: Selskapet bruker maskinlæring til å utvikle bedre stemmegjenkjenning og talebaserte grensesnitt. Teknologien skal gjøre det mulig å betale med stemmestyring.
Strise: startup med utspring fra NTNU i Trondheim, startet av Sigve Søråsen, Patrick Skjennum og Marit Rødevand og er 15 ansatte. Byttet i fjor navn fra Mito. Strise bruker kunstig intelligens til å anbefale hvilke forretningskritiske oppgaver brukeren bør fokusere på akkurat nå og hvorfor. Strise sin AI oppdager mønster i intern og ekstern data knyttet til kunder, leverandører og verdikjede som ikke vi mennesker har kapasitet til å se og analysere. Strise revolusjonerer hvordan brukere jobber med salg og prospektering, kredittrisiko og hvitvasking ved å utnytte dataen på tvers av organisasjonen i en plattform designet for å personalisere innhold for brukeren og være adaptiv så den dekker fremtidige behov for bedriften.
Lucidtech: Selskapet startet av August Kvernmo og brødrene Stig Zerener Haugnæss og Ståle Zerener Haugnæss har utviklet en tjeneste som henter informasjon ut fra scannede fakturaer og kvitteringer. Selskapet inngikk i fjor samarbeid med DNB om fakturascanning i den nye mobilbanken.
Aprila: Helautomatisert bank tilpasset små og mellomstore bedrifter. Banken startet av Per Christian Goller er norges første teknologibank for bedriftsmarkedet.
I tillegg er britiske Keyless med i den norske puljen. Selskapet bruker biometrisk identifisering til å utvikle sømløse brukeropplevelser. Mastercard begrunner jokeren i gruppa med at programmet skal bli stadig mer internasjonalt.
– I år mottok vi mange sterke søknader fra selskaper utenfor Skandinavia og Baltikum. Keyless er ett eksempel på dette med sin markedsledende autentiseringsteknologi som ble med i årets Oslo-gruppe for å fremskynde sin utrulling i det skandinaviske markedet, Mats Taraldson, ansvarlig for Lighthouse Development Program hos Mastercard.
Annonse
Fjorårets vinner var danske Zliide, som har utviklet en mobilbasert selvbetjeningsløsning for butikker. Norske Quantfolio, som leverer AI-løsninger for investorer, kom på delt andreplass. De norske selskapene Diwala, Spiff, Diggecard og Huddlestock deltok også.
Gjennom de neste månedene skal Lighthouse-deltakerne gjennom en serie med idéverksteder, der de vil få både utfordringer og rådgivning av flere av de fremste aktørene i bransjen. Til slutt vil det kåres en vinner, som får muligheten til å presentere seg for Start Path, Mastercards internasjonale oppskaleringsprogram
Lighthouse Development Program er et nordisk og baltisk fintech-initiativ, skapt av Mastercard i samarbeid med den svenske IT- og fintech-investoren NFT Ventures. Målet er å hjelpe oppstartsbedrifter med å vokse, og å skape nye samarbeid mellom banker, investorer og teknologibedrifter.
– Partnerskap på tvers av bransjen er nøkkelen til innovasjon. Vi er, i likhet med våre samarbeidspartnere, i en unik situasjon til å hjelpe oppstartsbedrifter med å skalere opp. Gjennom Lighthouse-programmet bidrar vi til å binde sammen og styrke hele fintech-økosystemet, Mats Taraldson.
Vinneren av årets program vil bli annonsert under konferansen Money 20/20 i juni i Amsterdam.