Kjerstin Braathen blir Rune Bjerkes arvtaker i september. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Kjerstin Braathen blir Rune Bjerkes arvtaker i september. Foto: Vilde Mebust Erichsen

DNBs nye toppsjef vil skape «et nytt Vipps» og forsetter trålingen etter de beste gründerne

Publisert Sist oppdatert

Kjerstin Braathen har knapt deltatt på et eneste ledelseskurs. Nå skal hun skru opp tempoet i Skandinavias største bank. 

Hun ble møtt med trampeklapp av de ansatte da det i forrige uke ble kjent at den nåværende finansdirektøren, er Rune Bjerkes arvtaker. En hyggelig, men intens dag, oppsummerer den påtroppende toppsjefen i DNB:

– Det er jo en av de tingene jeg har tenkt mye på ved den nye jobben, det blir mer oppmerksomhet nå, sier Braathen.

Braathen har siden sent 90-tall vært shipping-analytiker, konserndirektør for bedriftsmarkedet samt finansdirektør, blant en rekke øvrige titler i DNB.

20 år og fem måneder, viser regnestykket. 

– Lurer du på om jeg er indoktrinert, spør Braathen, ler og legger til: – Jeg har definitivt forandret meg mye gjennom reisen, men det har også DNB. 

Et hav av forskjell på få år

Det skjedde en radikal endring på møteagendaen til konsernledelsen for cirka fem, seks år siden, forteller hun videre.

Typisk "bank-tematikk" som tradisjonelt tronet på topp, måtte i stadig større grad vike for strategi og teknologi. Historisk kunne også banken sammenligne seg med konkurrentene sine, både i form og størrelse.

Nå tegnet bildet seg annerledes.

– Alle er konkurrenter nå, store som små selskaper. Det har skjedd gradvis gjennom de siste seks årene, og det blir viktig at vi klarer å bevege oss like raskt som de mindre organisasjonene, sier Braathen og fortsetter:

– Tradisjonelt er vi jo vant til å jobbe i lange, veldig godt strukturerte prosesser. Det skal vi fortsette å gjøre på visse områder, men på andre områder, må vi ta enda raskere beslutninger, sier hun.

– Et raskt nok tempo, er det blant DNBs største utfordringer i dag?

– Jeg opplever at vi beveger oss raskere på visse områder allerede, men det blir også ekstremt viktig fremover. Det er derfor vi nå møter kundene våre i skybaserte løsninger. Det er et hav av forskjell fra der vi en gang var, sier hun og gir et eksempel:

Den nye mobilbanken for personkunder har siden lansering tidligere i år, hatt 11 "releaser" med nye versjoner og forbedringer. Før begrenset det seg til noen få i året.

– Men vi er nødt til å gjøre det skikkelig. Det kan ikke gå på bekostning av tilliten vi opplever vi har fra kundene våre. Derfor setter vi opp parallelle strukturer hvor vi sørger for raske diskusjoner på tvers av hierarki, sier Braathen.

Les også: Apple-nyheten som får DNB og Vipps til å juble: «Det løser et problem for veldig mange»

– Hadde definitivt et forbedringspotensiale

En studietur til Palo Alto for fem, seks år siden, skjøt fart på Braathens engasjementet for etableringen av nye bedrifter. Som konserndirektør for bedriftsmarkedet sto hun derfor i spissen for DNBs gründersatsing.

– "Mobil-bølgen" var ikke da helt ny, men dominansen var veldig tydelig, minnes Braathen turen til San Francisco.

DNBs utgangspunkt for et tydeligere rigg rundt gründere, var ifølge Braathen å se på alt som skjedde rundt dem - og "parre" trendene med bankens over 200.000 bedrifter.

– Der hadde vi definitivt et forbedringspotensiale. Det var ikke de kundene som hadde fått mest oppmerksomhet, innrømmer hun og fortsetter:

– For det er klart, på kort sikt er det ikke der du tjener mest penger, men det er en utrolig viktig situasjon for den som faktisk tar det skrittet og starter en egen bedrift.

Motivasjonen lå dessuten i å bidra til økonomisk vekst, omstilling og verdiskapning i Norge.

– Betjener vi kundene godt i en situasjon som for dem er så utrolig viktig, så både tror og håper vi de vil fortsette reisen sammen med oss. Det er filosofien vår, sier Braathen.

Nå ser hun tilbake på en rekke høydepunkter i gründersatsingen, blant annet:

  • Å få opp de første verdiforslagene, deriblant "Oppstartslosen" fra 2013. Konsulenttjenesten har siden oppstart hjulpet over 15.000 gründere med å komme i gang, 2018 hjalp de over 5000.
  • Første gang banken arrangerte DNB NXT, en idé født under studieturen i Palo Alto.

– Vi har lært veldig mye hele veien, og det fortsetter vi å gjøre. Nå er det over 40 prosent av de som starter opp, som velger å gjøre det med oss. Vi har lyst til å bygge enda mer verdi inn i det fremover, sier Braathen.

Trår varsomt med DNB Ventures

Som finansdirektør var hun også blant initiativtakerne til bankens venture-satsing250 millioner kroner. Et område banken har vært særlig opptatt av ikke å tråkke feil, forteller Braathen.

– For oss er det åpenbart at Norge er tjent med at store og små bedrifter klarer å jobbe sammen. Samtidig er det et sammensatt bilde. Det er aldri enkelt for en liten virksomhet å møte en stor koloss, sier hun.

Braathen forteller at de har forsøkt å ikke være så altfor raske, heller bygge sten for sten, være transparente og åpne.

– Det er ikke den finansielle avkastningen vi jakter på først og fremst. Det handler mer om læring, samarbeid og samspill med nye selskaper, sier hun.

DNB Venture har så langt investert millioner i Luca Labs, Fundingpartner, Unite Living og danske Spiir. Nå ser Braathen frem til å følge ytterligere investeringer fra sjefsstolen.

– Foreløpig har vi rom til flere, og jeg ser definitivt for meg at vi skal fortsette å jobbe med gründer-selskaper i mange ulike former og fasonger fremover. DNB Venture er ett av flere gode virkemidler, sier hun.

Les også: DNB Venture skal investere 250 millioner i startups. Dette er selskapene de er på utkikk etter.

Under Braathens ledelse skal også bankens egne innovasjonsprosjekter stå høyt på agendaen. Vipps var langt i fra et engangstilfelle, slår hun fast. 

– Spare-appen vår er et godt eksempel, sier Braathen.

Hun omtaler den imidlertid som "et annet produkt" enn Vipps, tilhørende et annet område. De har heller ikke spunnet den av, og foreløpig er den kun for DNB-kunder.

– Men det er en ganske sammenlignbar reise likevel, sier hun og forklarer hvorfor:

  • Appen fra 2017 har nesten 300.000 nedlastninger.
  • Den får stadig flere yngre mennesker til å spare.
  • Aktiviteten i bruk er mer høyfrekvent enn bruken av Vipps var i sin tid.

Braathen sier de har flere planer om videreutvikling av Spare-plattformen, og at målet er å åpne den for alle etter hvert.

– Men Vipps var helt klart en "boost" i organisasjonen. Suksessen ga oss en stolthet og mestringsfølelse, og den viste hva vi virkelig kan få til på kort tid. Det er en av de tingene vi må ta vare på, se på som vårt fortrinn. Vi har muligheten når vi klarer å mobilisere organisasjonen, sier Braathen.

– Fenger det meg ikke, tar jeg meg ikke tid

Den påtroppende toppsjefen har allerede ledet en rekke ulike miljøer: fagspesialister, ansatte med kommersielle relasjoner og etter hvert større organisasjoner, men selv har hun knapt deltatt på et eneste lederkurs.

– For meg handler lederskap om å se menneskene man har rundt seg. I alle lederrollene har jeg hatt et ønske om å være en leder som gir handlingsrom, en som klarer å lytte og se, sier hun og legger til:

– Ikke minst vil jeg jobbe for å få kreftene til i organisasjonen til å virke best mulig. For DNB som organisasjon, er det viktigst at jeg klarer å være en katalysator for å få ting til å skje, sier Braathen.

Menneskeskildringer og historiske romaner

Hun veier dessuten erfaring tyngre enn bøker om lederskap, da leser hun heller noe annet.

– Jeg har akkurat lest Roy Jacobsen, triologien om livet i øysamfunnet. Han klarer akkurat den balansen å ikke gjøre det for mørkt, selv om det var en mørk tid.

– Er det favoritten? 

– Det går i bølger. Akkurat nå er det mye menneskeskildringer og historiske romaner. Jeg har i hvert fall gitt slipp på prinsippet om lese hver eneste bok fra perm til perm. Fenger det meg ikke, tar jeg meg ikke tid.

– Så på en fridag, leser du helst en bok?

– Aller helst går jeg tur i skogen med barna mine, hvis jeg klarer å overbevise dem til å bli med, da. Det har blitt tyngre og tyngre med årene. Men det er "pri' én", helt på topp.

Les også: Fintech-ekspert om Kjerstin Braathen: – Hun kjenner på kroppen de endringene bransjen står overfor

Powered by Labrador CMS