lansering
Doblet inntektene og lanserer i Tyskland
Markedsplassen Tørn markerer fire år etter oppstart med å voksende inntekter, planer om lønnsomhet og lansering i nytt land.
Fire år etter oppstart ser ting ut til å peke i riktig retning for Tørn, en markedsplass for salg av overskuddsvarer innen byggevarebransjen, som nå planlegger Tyskland-lansering i september.
Inntektene har nemlig doblet seg hvert år siden oppstart i 2020, og i fjor havnet inntektene på rundt 59 millioner norske kroner – opp fra 28,7 millioner kroner året før, opplyser gründer Anjali Bhatnagar til Shifter.
Hun legger til at veksten har vært enda raskere etter at de lanserte i Sverige i 2022.
Planen for 2024 er dermed å bli lønnsomme i det norske og svenske markedet, med en inntekt på 100 millioner kroner innen årsslutt.
Ti ganger større marked
Bhatnagar sier de forventer en «flying start» i Tyskland som hun mener har et mye større markedspotensial enn i Norge og Sverige.
Lanseringen vil skje i samarbeid med en av landets største byggevarekjeder, som Bhatnagar ennå ikke kan avsløre navnet på. Planen er å lansere forsiktig ved å teste plattformen og markedet for noen utvalgte byggevarebutikker sør-øst i landet.
– Selve byggevarehandelen er ti ganger større der. I Norge omsetter byggevarehandelen for rundt 70 milliarder kroner årlig, med omfang på overskuddsvarer man ikke får solgt på vanlig måte på mellom fem til åtte prosent. Overskuddsvare-mengden hos bare den ene partneren vi skal lansere med i Tyskland er på 50 til 60 millioner euro, sier Bhatnagar.
Hun tror også de vil få medvind som følge av nye EU krav mot kasting av varer.
– Timingen er god, mener hun.
4000 tonn reddet
Shifter har en rekke ganger skrevet om Tørn, som i fjor høst inngikk et samarbeid med byggevarekjeden Maxbo.
I følge Bhatnagar har de hatt samlede inntekter på 120 millioner kroner siden oppstart, gjennomført over 85.000 transaksjoner og reddet 4000 tonn med varer fra å bli kastet.
– Jeg føler det har skjedd en vanvittig utvikling siden vi startet for fire år siden. Den gang var problemstillingen vi vil løse en litt skjult hemmelighet, og ingen ville snakke om hvor mye som faktisk kastes. Nå er det mye mer bevissthet om dette, sier Bhatnagar.
– Jeg føler vi har satt problemstillingen på agendaen.