Drone startupen Aviant representerte NTNU på startup-konkuransen Stage Two i Berlin. Daglig leder Lars Erik Fagernæs kunne dra seirende tilbake til Trondheim

Drone-startup ringes ned av investorer etter seier i Berlin

Student-gründerne vant 2 millioner kroner i investeringer fra Tysklands svar på Trond Riiber Knudsen. De vet derimot ikke om de vil takke ja.

Publisert

– Stage Two er en Europeisk konkurranse som arrangeres i Berlin hvert år. 30 av de største/beste universitetene i Europa sender 2 startups/gründerteam hver til konkurransen.

Over et knippe dager skal gründerne pitche selskapet sitt til panelet, som består av flere prominente europeiske tidligfase-investorer.

Aviant og Enernite ble sendt til Berlin for å representerer NTNU, etter en intern konkurranse mellom NTNU-startups.

Drone-startupen gikk seirende ut fra den tyske hovedstaden. Premien var å inngå en dialog om en investering på 2 millioner kroner fra den kjente Köln-baserte investoren Stephan Schubert (STS Ventures).

Gründer og daglig leder i Aviant, Lars Erik Fagernæs, forteller at Schubert er Tysklands svar på Trond Riiber Knudsen eller Geir Førre.

Det er derimot en dialog som må gjøres før investeringen kommer i boks. Det er ikke en seierspremie i form av gratis penger. Aviant og STS Ventures må bli en enige om vilkår, og det er slettes ikke sikkert at de norske gründerne vil takke ja

– Hvilke betingelser er det som vipper gjør dere kommer til å si ja og hvilket betingelser gjør at dere sier nei til vinner-pengene?

– Det er en pågående forhandling, så det kan jeg desverre ikke si så mye om. Men i utgangspunktet dreier det seg om vi ønsker å gjøre en mindre emisjon, så nærme den andre vi gjorde, eller om vi skal gjøre en mye større på 20 til 30 millioner.

– Seieren gjorde at dere fikk flere henvendelser fra VCer. Det er kanskje en større premie enn å kanskje få 2 millioner kroner fra en profilert investor om det klaffer?

– Ja, det har det uten tvil vært. Vi ble kontaktet av fem ledende VCer i Europa, selskaper som både har midler og ambisjoner, og som er veldig ambisiøse. Så vi er nå i samtaler med dem, og ser om det er en god match, sier Fagernæs.

Transport av melkeprøver, vannprøver og blodprøver av dyr

Aviant ble startet midt under pandemien av tre NTNU-studenter. På kort tid har de fått til mye med sine droner for å frakte medisinske prøver.

Gründerne fikk raskt et forskningssamarbeid med St. Olavs Hospital om å frakte biologiske prøver mellom Røros og Trondheim.

I august startet de frakt av medisinsk materiale i kommunen Jämtland og Västerbotten i Sverige, i desember utvider de med enda en kommersiell kontrakt, samtidig som kontrakten med St. Olavs har blitt utvidet til en betalende avtale.

Til nå har det vært sykehus og for eksempel blodprøver, som har vært hovedfokuset for dronene til Aviant. Det er derimot flere områder de sikter seg mot.

– Det er ikke bare sykehus som har behov for å transportere lette ting over store avstander. Blant annet innen dyreavl, er en av de største utgiftene transport av for eksempel oksesæd. Vi har også blitt kontaktet av selskaper med behov for transport av melkeprøver, vannprøver og blodprøver av dyr, sier han.

– Det er også flere private leverandører av biologiske prøver, som har behov for å frakte dem over store avstander. Vår tjeneste gjør det grønnere, raskere og mer tilgjengelig enn vanlig transport, sier han.

Skal bygge landingsstasjoner

– Vi har blitt kontaktet av mer enn ti potensielle prosjekt, men har ikke kapasitet til å leverer til alle. Vi må nå bruke vår ledende posisjon innen autonom dronetransport til å levere på etterspørselen fra markedet, med mål om å bli den ledende aktøren i Europa, sier han.

Selskapet har fått 2,7 millioner kroner fra Innovasjon Norge til å bygge autonome landingsstasjoner.

Hvis man tegner sirkler på kartet over Norge på 120 kilometer, kan man dekke hele Norge med 9 stasjoner, forteller Fagernæs.

Når man har dette systemer på plass, kan man fly autonomt fra Nordkapp til Kristiansand. Man trenger bare å mellomlande på stasjonene og lade opp.

– Denne infrastrukturen gjør at vi fort kan skalere opp med autonom transport i hele Norge. Denne idéen er også et fundament til at vi har fått så stor interesse, både i Berlin og i konkurransen, sier han.

På blokken er også at det Trondheim-baserte selskapet skal åpne et kontor i Oslo på nyåret.

– Vi hentet nylig en runde med kapital og utvider teamet. Dette inkluderer å sette opp et nytt kontor i Oslo. Vi kommer alltid til å ha tilstedeværelse i Trondheim, ettersom vi har St. Olavs som kunde og et tett samarbeid med NTNU, men ser på det som gunstig og også ha tilstedeværelse i hovedstaden.