I fjor satt det unge norske elbilladerselskapet Easee et hårete mål om å selge 550.000 ladere. Pandemi og komponentmangel sørget for at de kun klarte halvparten. I fjor produserte selskapet 300.000 ladere, og solgte 250.000 av dem.
Regnskapet ser likevel ikke så verst ut. I tråd med trenden for de to foregående årene, leverer selskapet kanonvekst i omsetning og solide tall. Easee rapporterer selv 1,4 milliarder kroner i inntekter og et resultat på en halv milliard kroner før skatt.
Til sammenligning var omsetningen på 377 millioner kroner i 2020, og resultatet på 90 millioner kroner.
– Vi har kommet styrket ut av det. Vi kommer til å ligge i forkant, og prøver å planlegge enda lenger frem i tid, sier gründer og daglig leder Jonas Helmikstøl om hvordan selskapet er stilt etter fjorårets utfordringer.
– Skummelt
Foruten den verdensomspennende komponentmangelen, måtte Easee også takle voksesmerter, deriblant overbelastning av systemet og en påfølgende flytteprosess til Amazon sin serverløsning (AWS).
– Nå vil vi alltid sørge for å ligge i forkant, både når det gjelder ansettelser og måten vi designer cloud-infrastrukturen vår på, sier Helmikstøl.
Et resultat av den strategien, er at Easee sitter med enheter og komponenter på lager, selv om leveringen av slike er skjøvet langt ut i 2022. Årsaken er at selskapet la inn store ordrer tidlig, helt opp i et år i forveien.
– Hvordan vurderer du risikoen ved å kjøpe inn så mye, så tidlig?
– Jeg har kjent på det, lenge. Helt fram til august i fjor, da begynte det å gå seg litt til. Det er skummelt, for det er ingen selvfølge at det går så bra som det gjør.
Nye milliardmål
Dermed er det nå på tide å sette seg nye målsetninger. Helmikstøl sparer ikke på kruttet. I år sikter selskapet på å selge én million ladebokser, og omsette for mellom 5 og 7 milliarder kroner.
Gitt at marginene er omtrent som i dag, vil selskapet styre mot et resultat før skatt på mellom 1,5 og to milliarder kroner om de lykkes.
– Marginene er et resultat av måten vi har tenkt skalering på. Fra dag én. Samt måten vi har bygget opp produktet på, tenkt helt nytt, og hvordan volumene våre også bidrar til å få ned kostnadene på flere områder, sier Helmikstøl, og nevner forsyningskjeder, innkjøp, produksjon og logistikk, sky-infrastrukture og 4G, samt kundesupport som eksempler på det.
– Vi jobber kontinuerlig med å få ned kostnadene våre og på å gjøre ting enda smartere og bedre.
Ifølge gründeren vil de nye produktene og tjenestene Easee planlegger å lansere fremover muliggjøre en slik margin.
– Når det er sagt, så er vi veldig opptatt av å ikke melke kundene våre, sier Helmikstøl, og viser til at selskapet i fjor høst halverte prisen på produktet Easee Charge til borettslag.
– Fordi vi mente at det var mest rettferdig og vi så at vi kunne gjøre det.
Krevende start på året
Starten på året har derimot vært krevende. Til tross for forberedelsene Easee har gjort, merker de at det fortsatt er trøbbel i komponent- og produksjonsleddene.
– Det er 700 komponenter i produktet, så det dukker opp flaskehalser, vedgår Helmikstøl.
Målsetningen for første kvartal kan de allerede bare glemme.
– Nå ser vi på andre og tredje kvartal. Men vi har vært såpass tidlig ute med å legge inn bestillinger, har et godt rykte, og begynner å få stort volum. Da blir vi prioritert, forsikrer gründeren.
Helmikstøl sier også at selskapet nå har godt med egenkapital, og skal vokse organisk fremover. Dermed er døren lukket for interesserte investorer.
Brennhett marked
Easee er ikke det eneste norske elbilladerselskapet som har skutt fart de seneste årene. Zaptec, som Helmikstøl brøt ut av for å starte for seg selv, går så det griner på børsen.
Denne uken presenterte Zaptec nøkkeltall for fjerde kvartal. De viste at salget i fjor mer enn doblet seg, til 488 millioner kroner. Det tilsvarer 122 prosent vekst fra 2020, melder Finansavisen. Stadig mer av salget skjer i utlandet.
– Hvordan vurderer dere konkurransen?
– Sånn det har vært nå, ser vi at produktene våre blir bedre og bedre, og vi blir sterkere og sterkere, for eksempel i markedet for borettslag. Fordelen med å ha en smart lader, er at den kan oppdateres fortløpende. Konkurrentene er der, men man skal skalere supply chain. Der har mange slitt, sier Helmikstøl.
Han presiserer at han ikke vil snakke om andre enkeltaktører i markedet.
– Vi er ikke så redde for konkurrentene. Vi fokuserer på oss selv. Så lenge vi gjør det, har den kulturen vi har, og det skapes verdi for kundene, er jeg fornøyd.