Vanskelig førjul for Easee: Gründer anklaget kunder for mangel på empati da systemet ble overbelastet
– Det er akkurat som at kulturen vår i Norge ikke tillater feil, mener Easee-gründer Jonas Helmikstøl. Etter en periode i krisemodus, skal ladeselskapets løsninger igjen fungere som normalt
Elbil-laderselskapet Easee meldte tidligere i år om eventyrlig vekst.
Nå kommer voksesmertene.
Flere av selskapets kunder har den seneste tiden opplevd begrenset funksjonalitet, eller rett og slett at de ikke får ladet bilene sine i det hele tatt via den norskutviklede ladeløsningen.
«Den første store kapasitetsutfordringen vi har avdekket er vår skyløsning. Det har derfor vært tidvise utfall av tjenester for noen av våre kunder, og noen sluttbrukere har tidvis ikke vært i stand til å lade. Våre produkter er designet for å fungere som normalt, selv uten skytjeneste. Utfordringen vi har hatt har vært at denne funksjonaliteten ikke har vært aktivert i alle enhetene,» skriver selskapet i sin forklaring, som er sendt ut til kundene.
Der går det også frem at det har tatt lang tid å finne ut av hva som var problemet, og at det er vanskelig å finne en tilfredsstillende løsning.
– Vi fikk opp to nye servere på fredag, som vi fikk fordelt belastningen på. (...) Ting har kjørt stabilt siden det, skriver gründer Jonas Helmikstøl i en SMS til Shifter mandag.
Slettet Facebook-innlegg
Men trøbbelet har tæret på gründeren. Natt til fredag i forrige uke la han ut et innlegg i en Facebook-gruppe forbeholdt Easee-kunder, hvor det blant annet sto at han var «skuffet» over kundene som ikke viste «noe form for empati eller forståelse utover dere selv og deres egen hverdag».
Innlegget ble fort slettet, og er nå erstattet av et mer utfyllende innlegg om problematikken. Der skrives det også: «vi hater når vi gjør noe som går ut over kundene våre. Da jobber vi døgndrift for å få rettet opp i det igjen, dette er noe vi aldri vil slutte med.» Gründeren takker denne gangen kundene for tålmodigheten.
I forklaringen fra Easee skrives det at skyløsningen deres er som en produksjonslinje, og at den i forrige uke nådde sin makskapasitet.
«Det tok tid å finne ut at det var dette som var problemet, og vi håpet i det lengste at det ikke var nettopp det, fordi vi visste at det ville være den mest tidkrevende veien å gå for å komme tilbake til normal drift. Dette er ikke fort gjort, og ikke gjort med 2 tastetrykk,» skriver selskapet i en epost.
Nå jobber oppstartsselskapet med å sette opp flere slike «produksjonslinjer», som skal øke kapasiteten ytterligere.
«Dette gir oss masse trygghet og ro på at en lignende problemstilling aldri kommer til å dukke opp igjen», skriver selskapet.
Det opplyses også at Easee kompenserer de som ikke har fått ladet bilene sine hjemme, og at selskapet har god dialog med partnere, for å sikre at kundene ivaretas.
– Trosser frykten
– Vi tør å satse. Vi tør å trosse frykten for at vi vil gå på noen smeller og for å gjøre feil. Vi brenner for å bygge opp norsk industri og vi ønsker virkelig å bidra til å gjøre verden til en bedre plass. Det er derfor jeg kjente litt på frustrasjonen i natt. Det er akkurat som at kulturen vår i Norge ikke tillater feil. Det er frykten for dette som hindrer folk i å satse og i å bygge opp nye virksomheter, skrev gründer Helmikstøl i en SMS til Shifter etter at det første Facebook-innlegget ble lagt ut.
Han legger til at selskapet fint kunne gått en tryggere vei, med vekst på 20 prosent i året.
– Det gjør vi ikke. Vi vokser flere hundre prosent per år. I fjor leverte vi 20.000, i år 70.000 og neste år er målet 500.000 enheter - ikke 100.000, skriver han videre.