rekruttering
Edtech-startup med stjernesignering
Matthew Jones tok London-selskapet Perlego fra 0 til 3000 forlag. Nå skal han gjenta bedriften med Ludenso.
Ed-tech-selskapet Ludenso beriker lærebøker med moderne interaktiv teknologi som AR, 3D og video.
Startupen har blant annet Aschehoug som partner.
Nå har Ludenso gjort en stjernesignering som skal forsøke å spille dem opp i den globale mesterligaen.
Racet mot et Spotify for lærebøker
Matthew Jones var en av de første ansatte i britiske Perlego som tidligere i år hentet 50 millioner dollar for å bygge lærebøkenes Spotify.
Ved å betale for et månedlig medlemskap får Perlegos rundt 400.000 brukere tilgang til en buffet av lærebøker. Når enkelte nye bøker kan koste opptil tusenvis av kroner, er det store beløp å spare for studentene. Fra Norge kan man nå kjøpe et årsabonnement for 99 kroner i måneden.
Ifølge Perlego selv tilbyr de rundt en million titler innen alt fra fagbøker til litteratur og annet som studenter trenger å lese gjennom studiene sine.
Fra 0 til 3000 forlag
Da Jones var VP for salg gikk Perlego fra å ha 0 forlag med i løsningen, til 3000. Nå har de 5000 partnerforlag, inkludert store aktører som Cambridge University Press, Elsevier og Harvard University Press.
Forlagene hadde sett fra sidelinjen hva som skjedde med musikkbransjen da piratkopiering bredte om seg, og senere fremveksten av Spotify. Med tanke på de svake økonomiske resultatene fra denne perioden, var det ikke så rart at de ønsket å gå sakte frem.
Samtidig ble brukthandel og piratkopiering sett på som et økende problem også i forlagsbransjen. Det hadde dannet seg en negativ spiral. Prisene på bøker økte til dels for å bøte på den svake omsetningsveksten, som igjen skyldtes økt brukthandel og piratkopiering.
– Vi overtalte forlagene til å prøve abonnementsmodellen i Perlego som et eksperiment på å overvinne problemene med piratkopiering og brukthandel, sier Jones og viser til at enkelte fagbøker hadde økt i pris med 800 prosent.
– For forlagene handler det om å klore tilbake deler av den tapte omsetningen, sier han.
Trives best når selskapene er i den tidligste fasen
Jones forlot Perlego i forbindelse med den forrige kapitalrunden og er nå i ferd med å etablere seg i Ludenso via London.
– Perlego ser ut til at ha en lysende fremtid foran seg. Hvorfor forlot du selskapet?
– Jeg er nok en person som trives best i et selskap i den tidlige fasen hvor mulighetene florerer og alle små endringer kan ha enorme konsekvenser. Det er ikke det at Perlego har mistet dette nå, men jeg opplevde at selskapet var på vei inn i en ny, kanskje roligere, fase, hvor behovet ville være andre egenskaper og roller enn det jeg var komfortabel med å inneha, sier han.
Og hvordan fant han så frem til Ludenso i Oslo? Jones og markedssjef i Ludenso, Ingrid Skrede, møttes på London Book Fair og de fant tonen. Ludensos planer er jo også å bli et Spotify for læringsopplevelser i AR.
Skal utfordre gamle holdninger i bransjen
I utgangspunktet er planen å være i Ludenso i seks måneder, men Jones utelukker ikke at han kommer til å bli mye lengre.
– Jeg ser et stort potensiale i selskapet og teamet. De skal gi sitt svar på spørsmålet om hva fagboken skal være om fem år, og jeg tror de sitter på det beste svaret. Augmentet reality, AR, kommer til å være en nøkkelkomponent.
Planen er at Jones skal knytte europeiske forlag til Ludenso og gi dem et mer globalt fotavtrykk.
– Noen ganger er det gamle holdninger som må utfordres litt, endringer skjer ikke over natten i denne bransjen. I stedet for å straffe pirater må man kanskje heller tenke at man skal ta bort rasjonalet for å bruke piratkopierte bøker, slik man i stor grad gjorde i film- og TV-bransjen.
Første skritt blir å sikre seg noen store skalper, så vil ballen begynne å rulle.
– Forlag har en tendens til å følge etter andre forlag, sier Jones.
Bakgrunn som lærer
Utover jobben i Perlego har ikke Jones selv bakgrunn fra forlagsbransjen. Han ser på seg selv som en outsider.
– Jeg har vært lærer i fem år. Jeg ser ting fra et mer pedagogisk perspektiv. Det handler om å ikke glemme studentenes behov i all innovasjonen. Samtidig kan ny teknologi hjelpe store grupper som har lettere for å lære med visuelle virkemidler enn med tekst.
Han er naturlig nok full av lovord om sin nye arbeidsgiver.
– Jeg forventer at Ludenso blir en internasjonal aktør. Det er stor interesse der ute for løsningene deres. Og når du ser det i en startup, er det selvsagt et veldig godt tegn.