lederskap

Da salget plutselig eksploderte, valgte gründerne å trekke seg helt tilbake

De hadde månedlige inntekter på nesten en million kroner da Moviemask-gründerne bestemte seg for å gi stafettpinnen videre: – Det har vært flere diskusjoner de siste månedene, sier Eirik Wahlstrøm om utfordringen å balansere helt nye roller.

Erik Wahlstrøm, gründer av Ludenso og Moviemask, nå Immerse Optics, deler erfaringene fra å følge egen startup fra sidelinjen: – Vi må finne balansen mellom å være for skråsikker og at å gjøre det samme på nytt, med små justeringer, kan fungere, sier han.
Erik Wahlstrøm, gründer av Ludenso og Moviemask, nå Immerse Optics, deler erfaringene fra å følge egen startup fra sidelinjen: – Vi må finne balansen mellom å være for skråsikker og at å gjøre det samme på nytt, med små justeringer, kan fungere, sier han.
Publisert Sist oppdatert

Etter overgangen fra Moviemask til Ludenso, trosset gründerne investorenes råd om å avvikle sitt første selskap. Et «hobbyprosjekt» parallelt med duoens nye edtech-satsing, resulterte i et overraskende rekordsalg på over fem millioner kroner i 2021.

Så fort Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim forsto at de hadde vekket til live debut-startupen igjen, startet de jakten på noen som kunne ta over roret i stedet for dem.

– Kanskje den viktigste egenskapen vi så etter i hvem som skulle ta over, var å være «driven», også kjent som å ha «grit» eller «perseverance», sier Wahlstrøm.

– Det var også viktig å finne noen som var «open minded», både overfor nye utfordringer og muligheter å løse dem på. Ikke minst måtte de være «coachable». De måtte kunne ta til seg tilbakemeldinger frem til et tidspunkt hvor de blir ekspertene og vi sparringspartnere i stedet, sier gründeren.

Valget falt på Rahal Belboe og Vilde Wettergreen, to daværende studenter som tok over driften av det fem år gamle selskapet bak et månedelig salg på 700.000 kroner.

Tidligere Moviemask heter i dag Immerse Optics. Selskapet leverer en teknologisk brille til bruk under droneflyvning og retter seg kun mot dette markedet.

Fakta om Immerse Optics (tidligere Moviemask):

  • Selskapet ble etablert av Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim i 2016, først under navn Moviemask.
  • Den opprinnelige ideen var å gi folk en kinoopplevelse fra en portabel skjermbrille, med hjelp av en smarttelefon. Samme år fikk gründerne flere distribusjonsavtaler, blant annet med Eplehuset, Telenor og Elkjøp, og de solgte produktet til over 80 land.
  • I 2018 satset ville duoen likevel satse på læringsteknologi i stedet, og de etablerte Ludenso, en ny startup med mål om å lage «et Spotify for læringsopplevelser i AR».
  • Moviemask ble driftet i parallell som et hobbyprosjekt med en håndfull faste kunder, men da flere store drone-youtubere tok kontakt før sommeren i fjor, tok gründerne en råsjans og rettet blikket mot dette markedet og ga dermed nytt liv til selskapet.
  • Immerse Optics ledes i dag av Rahal Belboe og Vilde Wettergreen. Gründerne er styremedlemmer og mentorer.

– Hvor viktig var det å gi fra seg lederansvaret akkurat da?

– Det var ekstremt viktig for å kunne holde fokus, sier Wahlstrøm og viser til Ludenso.

– Jeg tror ikke det er lurt for gründere flest å jobbe 80-timers uker og bortprioritere alt som heter «work life balance». Det går kanskje for en periode, men sannsynligheten er stor for at du gjør en dårligere jobb over tid eller blir fortere utbrent, legger han til.

Utfordrende balanse

Gründerne har i dag en rolle som mentorer i Immerse Optics. Det innebærer blant annet å holde kvartalsvise styremøter, månedlige «town halls» og ukentlige statusmøter.

På styremøtene, forteller Wahlstrøm, går de gjennom strategien for selskapet. På «town halls» står KPI-er på agendaen, og de diskuterer strategiske veivalg på mer granulært nivå. På de ukentlige statusmøtene har de et større fokus på hvordan man egentlig har det, rett og slett et fora for å ta opp alle spørsmål og avklaringer som kreves underveis.

– Hva gjør det vanskelig å sitte på sidelinjen?

– Mange ting, egentlig, sier han og ler.

– Når man har drevet et selskap mange år, og det kommer en case eller utfordring man vet hvordan man skal løse, er det veldig fristende å bare gjøre det selv.

– Men da blir det jo ikke noe endring og overtakelse, så da må man klare å stå på sidelinjen og gi innspill og veiledning ved behov, sier Wahlstrøm.

– Når var det vanskelig sist?

– Det har vært flere diskusjoner de siste månedene der vår innstilling har vært; «vi har allerede prøvd det». Vi må finne balansen mellom å være for skråsikker, og at å gjøre det samme på nytt, med små justeringer, kan fungere. Det gjelder alt fra «tidsbuffere» og planlegging av produksjon - til ulike nye salgskanaler og taktikker.

Mange fordeler fra sidelinjen

– Hvilke fordeler gir det å sitte på sidelinjen?

– Den viktigste fordelen er å kunne ha fokus. Nå opplever jeg jobben i Immerse Optics kun som et positivt bidrag inn i hverdagen. Noe som gir meg energi, hvor jeg føler at jeg kan bidra og være verdifull, men uten at jeg er ansvarlig for den daglige ledelsen av selskapet eller oppgavene som skal gjøres, sier Wahlstrøm.

– Hva lærer du i en slik rolle?

– Som gründer og daglig leder er du i din egen og startupens boble. Man har kunnskap og kjennskap til «alt». Samtidig snakker man med mange eksterne, det være seg styremedlemmer, investorer, kunder og samarbeidspartnere, som er utenfor denne boblen, sier Wahlstrøm og fortsetter:

– Den nye rollen i Immerse Optics har gjort meg mer klar over hvordan man fra «den andre siden av bordet» oppfatter budskapet og hva som er essensielt å få frem i samtale når man ikke har all kunnskap eller kjennskap til detaljene, sier han, riktignok med flere års erfaring med å se budskapet fra flere hold.

Allerede mellom 2017 og 2019 gjorde gründeren en håndfull «mikro-investeringer» i startups, deriblant Ntention, Auk og Northern Playground.

– Nettopp for å lære hvordan de jeg anser som dyktige gründere, kommuniserer med sine investorer, og hvilke informasjon jeg som investor synes er viktig å få innsikt i. Det har gjort meg bedre på å tilpasse mitt budskap til investorene våre i større grad.

Mange fordeler i ny rolle

– Hvor vanskelig var valget om å gi fra seg lederansvaret?

– Det var veldig enkelt. Da vi fikk en voldsom salgsøkning, og det ble et tydelig behov for aktiv satsning, var det åpenbart at det var riktig å gi fra seg lederansvaret til noen som var bedre egnet til å ta dette til neste fase, sier Wahlstrøm.

Hvor viktig er forholdet mellom deg og ny ledelse i dag?

Ekstremt viktig. Jeg føler fortsatt på ansvaret for alle investorene som gikk inn i MovieMask, og som nå også er eiere i Ludenso, og som har satset millioner av private oppsparte midler på at dette skulle gå veien, sier gründeren.

– Hvordan ville du reagert hvis noen i 2016 fortalte deg at du om fem år skulle sitte på sidelinjen i dette selskapet?

Hvis du hadde sagt at vi skulle gå for tidenes salgsår i 2021, og at jeg hadde gitt fra meg stafettpinnen der, men vært daglig leder i et nytt spennende selskap, hadde jeg sannsynligvis stilt mange spørsmål til hvordan det kunne skje, sier Wahlstrøm.

– Men det korte og litt kjedelig svaret er nok at jeg hadde vært åpen på å gi fra meg stafettpinnen hvis jeg følte det var andre som hadde vært i bedre stand til å lede selskapet mot riktig mål over tid. Jeg har alltid likt å lære og har fortsatt masse å lære.

– Når mener du en gründer bør vurdere å gi fra seg ansvaret?

– Ved flere anledninger, sier han og nevner, blant annet:

– Om man ikke lengre tror på visjonen selskapet har satt seg og ikke er i stand eller i posisjon til å endre den. Det er vanskelig å lede et selskap i vekst om man ikke selv tror på det man leder mot, sier Wahlstrøm.

Les flere saker om dette temaet:

Powered by Labrador CMS