sirkulær økonomi

Elkjøp og Tings vil redde «milliarder av kroner» fra nordmenns skuffer

Norge topper listen over bruk-og-kast av elektronikk, men nå vil Elkjøp og den norske KI-startupen Tings gjøre det enklere å reparere, vedlikeholde og videreselge gamle dingser.

Nordmenn har mange dingser i skuffen, tror Tings og Elkjøp.
Publisert

Gjennom et nytt samarbeid ønsker de å få nordmenn til å bruke teknologien sin lengre – og redusere verdier i skuffen til fordel for både lommeboka og miljøet.

50.000 brukere – nå vil de skape en folkebevegelse

Elkjøp lanserer nå en løsning i samarbeid med Tings, en app som bruker kunstig intelligens til å gi forslag om vedlikehold, finne muligheter for innbytte og estimere salgspris. 

Dersom Elkjøp ikke kan kjøpe produktet tilbake, genererer appen en annonse for FINN.no med et par klikk.

– Mange vil ha den nyeste teknologien, men det betyr ikke at gamle produkter trenger å ende opp som skuffefyll, sier Camilla Gramstad, bærekraftsjef i Elkjøp Nordic.

Daglig leder i Tings, Sondre Selbæk, forteller at appen nå har over 50.000 brukere, og at målet er å gjøre dette til en folkebevegelse for smartere eierskap.

– Vi har nå samlet over én million ting i appen, men potensialet er mye større. Klarer vi å engasjere flere, kan bærekraftseffekten bli enorm, sier Selbæk.

Reparasjon fremfor resignasjon

Mange elektronikkprodukter legges bort på grunn av småskader som knust skjerm eller dårlig batteri. Ifølge Gramstad kan rask og rimelig reparasjon gi produktene nytt liv og spare både penger og miljøet.

Elkjøp og Tings satser nå på å gi kundene bedre oversikt over sine eiendeler, slik at de kan velge reparasjon fremfor utskiftning, og videresalg fremfor lagring.

– Samarbeidet med Tings gjør at Elkjøp kan tilby mer enn bare produkter – vi gir kundene en løsning for smartere og mer bærekraftig eierskap, sier Gramstad.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.