Anzhelika Osmanovas Lendonomy-app har hentet inspirasjon og teknologi fra mange steder
Anzhelika Osmanovas Lendonomy-app har hentet inspirasjon og teknologi fra mange steder

Slik skal Lendonomy vinne kampen om de unge kredittkundene: Bygger «sosialt nettverk» for mikrolån

Lendonomy bruker elementer fra Tinder og Uber i appen som skal få unge mennesker til å skjønne konseptet kreditt.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke vanskelig å forstå at det til tider har vært vanskelig for gründer Anzhelika Osmanova å få investorer til å begripe hva Lendonomy egentlig driver med.

I appen mikses blokkjedeteknologi med et av de første eksemplene på «open banking» basert helt og holdent på PSD2-API-er. Her møts designgrep fra Tinder og Uber, med innholdsmarkedsføring som må være utformet etter sosialt etterrettelige prinsipper. Her blir en årlig effektiv rente på 30 prosent betegnet som lav, men gir ikke Lendonomy et øre i inntekter.

– Det er en app som lærer unge mennesker å låne penger av hverandre, samtidig som de lærer seg hvordan kreditt fungerer, og bygger en verifiserbar kreditthistorie som de kan ha med seg rundt om i verden, sier Osmanova, og gjør alt for å få «babyen» sin å høres så normal ut som mulig.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her