bestilling
Favrit-gründeren gir seg som daglig leder etter beinhard snuoperasjon
Etter halvannet år med kraftige nedbemanninger, er ledelsen i bestillings-appen optimister.
Favrit var blant startupene som hadde en bra pandemi. Over natten måtte alle bestille med app, og Favrits løsning ble raskt tatt i bruk av restauranter og utesteder.
Da verden åpnet opp igjen, så ting enda litt bedre ut. Folk var lei av å sitte inne og hadde penger som brant i lommen.
Men inflasjonen og renteoppgangen senere har vært tøffere for serveringsbransjen. Fem år etter starten «feirer» nå Favrits nyvalgte styreleder at selskapet har overlevd til nå.
– 73 prosent av startups overlever ikke de fem første årene, det er utrolig gøy å se at teamet i Favrit har kommet seg gjennom nåløyet nå som vi feirer fem år som selskap, sier Alf Kåre Knudsen i en pressemelding.
Når etterspørselen etterhvert forsvant. har selskapet vært gjennom noen tøffe år med begrenset kapitalinnhenting og gjentatte nedbemanninger.
På det meste hadde Favrit over 100 ansatte og var tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Storbritannia, nå teller selskapet 23 ansatte.
Har investert 150 millioner
I september i fjor kunne gründer Edwin Fjelltvedt fortelle Shifter at selskapets vekst lå på 20 prosent måned for måned, og at han kom farlig nær å kuppe konkursboet til konkurrenten Quickorder.
Ifølge meldingen nå går selskapet inn i en ny fase. Det blir med ny konstituert daglig leder, Nils Albjerk.
Han har vært leder for driften (head of operations) i Favrit siden 2021 og har bakgrunn fra Coop og Equinor.
– Vi har gått fra å være «covid-QR-koder» til å investere 150 millioner i å bygge et produkt som virkelig har satt oss på kartet i bransjen. Plattformen rokker ved de tradisjonelle kassesystemene ved en unik fleksibilitet i hvordan vi støtter den moderne gjestereisen, datainnhenting og muligheten for å få tilgang til systemet uansett hvor du er – akkurat som andre moderne selskaper som streamingtjenester og Spotify. Dette gjør at vi kan skape vekst med kundene våre og bidra i en bransje som trenger det. Vi har en solid plan for satsning på hjemmemarkedet fremover og for å skape vekst for serveringsbransjen i Norge, sier han i meldingen.
– Har vært krevende
Gründer Fjeldtvedt som etablerte selskapet i 2019, går ut av den daglige driften og over i en strategisk rolle som rådgiver inn mot styret.
– Det har vært en lang og helt utrolig reise disse 5 årene. Men klart det har vært krevende, særlig nedbemanningen og tøffe grep på kostnadssiden. Men jeg har stått i det – og vi har klart å snu fra krisestemning til full optimisme, sier han.
Han sier at det er slitasje fra prosessene som gjør at han nå går ut av den løpende driften. Han forblir største aksjonær.
– Som en praktisk og god modell, er jeg blitt enig med styret om å ivareta min eierposisjon gjennom å ta en aktiv rådgiverrolle sammen med styret fremover.
– Vi gikk fra null til over 100 medarbeidere, og så ned til 23 ansatte nå. Men tross tøffe tak, har vi lagt bak oss et fjorår med tredobling av salg og et enda bedre produkt. Det er noe jeg er veldig stolt over å ha stått i – alle vet jo at slikt ikke kommer av seg selv, men bare gjennom hardt og målrettet arbeid, sier Fjeldtvedt.
Favrit har i dag flere kjente merkevarer i kundebasen med blant annet Villa Paradiso, Oslo Streetfood, Palmesus, CARLS og Foodflirt.
– Vi startet Favrit for å gi serveringsbransjen et skikkelig teknologisk løft og for å gi gjestene en smidigere opplevelse. Først de to siste årene, har vi spesielt merket at bransjen hiver seg på og at data og teknologi er en essensiell del av vekststrategien hos kunder. Vi er veldig optimistiske til reisen videre med teamet vi har i dag, avslutter Albjerk.