SaaStr er trolig den største konferansen for SaaS-selskaper i verden med rundt 10.000 deltagere. Det er om lag tre ganger større enn oljemessen ONS som setter Stavanger på hodet annet hvert år. Konferansen er bygget opp av Jason Lemkins som er blitt en slags influenser for SaaS i sosiale medier (ja, det finnes).
Shifter deltok ikke, men har bedt en investor (eller faktisk hele teamet til Idékapital) og en gründer om å sende oss et reisebrev med hvilke inntrykk de satt igjen med etter å ha vært i San Francisco.
Det har blitt dyrt
Frida Rustøen i Idekapital forteller at hele teamet var samlet i San Mateo i California etter en 2,5 års covid-utsettelse.
– Musikken, mat levert fra food trucks og all swag’en får det hele til å føles mer som en festival. Nå er det over fem år siden jeg sist var i «the Bay Area», men jeg kan melde om at solen fortsatt skinner i California, forteller hun.
Rustøen merket godt den økende inflasjonen.
– Hvis noen lurer på om det har blitt dyrere i Amerika, så må man faktisk ut med over 10 kroner per dollar. Og med denne inflasjonen som alle snakker om på toppen av det: En av dagene satt fire av oss på en hyggelig café for å spise frokost. Vi bestilte omelett, kaffe og appelsinjuice. Da regningen kom, var den på over 2000kr!
Til markedet med produktledet vekst
For investorene i Idékapital handler det om å suge til seg av teknologiske trender og nye måter å løse utfordringer med salg og markedsføring.
Rustøen forteller at hun sitter igjen med masse inspirasjon, litt læring og mange nye akronymer. For eksempel handlet Mark Roberges innlegg om «GTM for PLG» (Go-to-Market for Product-led-Growth). Roberge har bakgrunn fra SaaS-selskapet Hubspot og foreleser på Harvard Business School.
– Vi fikk lære hvordan «Growth» bør være et interdisiplinært team med både markedsføring og produkt. Vekst handler, tross alt, både om å få inn nye kunder, men også å beholde de man har, sier hun.
– Roberge presenterte også gode tanker rundt skalering av salgsteam i proporsjon til skalering av «growth funnel», hvordan man bør insentivere selgerne for å passe en PLG-modell, samt når i kundereisen man bør plassere betalingsmuren.
RevOps
Ellers merket hun seg at mye handlet om koordinering av markedsføring, salg og Customer Success i en «RevOps-funksjon». (RevOps er et nyord for salg som skal få frem det subtile poenget i at salgsfunksjonen gjennomsyrer hele kundereisen fra interesse (markedsføring) til eventuelt mersalg til eksisterende kunder).
En annen oppdagelse var Ben Chestnut fra MailChimp, som nylig solgte selskapet til Inuit for $12m.
– På spørsmål om hvilke KPI’er han hadde brukt for å vokse selskapet sitt, svarte han at at det eneste han hadde fulgt med på, var at beløpet på selskapskontoen på slutten av måneden var høyere enn det var ved inngangen.
Fikk verdi gjennom nettverksbygging
Arif Shafique er gründer og daglig leder i Dolittle.
– Konferansen er veldig stor, med mange imponerende talere, men det mest imponerende for meg var «Braindates», sier han.
Braindates var en måte å koble sammen gjestene til speed-dating. Alle deltagere kunne opprette en bruker og legge inn hva de hadde mest lyst til å snakke om, så koblet systemet dem sammen - enten en-til-en eller i grupper opp til seks personer. Noen ganger ble det opprettet egne seminarer for de mest populære temaene.
Totalt ble det gjennomført 1700 slike braindates under konferansen, og Shafique møtte selv flere investorer, i møter han beskriver som verdifulle.
Han sitter også igjen med et par innsikter fra turen.
Det er mye lettere å skape kontakt med folk i USA. Noen vil alltid komme opp og spørre hva man driver med.
Han følte seg aldri alene. Stedet var fullt av utviklere som det gikk an å prate med, og venture-folkene skjønte stort sett hva teknologien hans skulle utrette.
2021 ble tidenes beste år for kapital, og det er tvilsomt om vi noen gang vil se slike nivåer igjen
Hold blikket på milepæler i produktutviklingen
Også Shafique fikk med seg et innlegg om produktledet vekst og hvilke mål man kan bruke for det fremover. Mens en tung trend innen SaaS de senere årene har vært å vokse gjennom såkalt T2D3-metodikk, (forkortelsen høres ut som navnet på en drone fra en fjern galakse, men står for triple, triple, doble, doble, doble og handler kort sagt om å styrke salget), er det det å nå milepæler for produktet som er på moten nå. For eksempel startet SaaS-selskapet Miro med en 100 dollars kontrakt i et selskap som de gradvis og organisk bygget ut til en kontrakt på 1 million dollar i det samme selskapet.
Fremover vil Shafique se litt mindre på standard vekstmål og litt mer på den organiske veksten i brukere, engasjement rundt produktet og overgangen fra gratis til betalte brukere.
– Tiden det tar fra kunden tester produktet ditt for første gang og til de får «aha-øyeblikket», må være så kort som mulig. Akkurat dette med aha-øyeblikket ble gjentatt mange ganger, sier Shafique.
Moteord og fokus på bunnlinjen
– Som forventet fra en teknologi-konferanse var det masse buzzwords og stor underholdningsverdi i måten selskapene forsøkte å tiltrekke oppmerksomhet til sin booth inkludert romdrakter, en kvinne på stylter, fancy desserter, swag. Selskaper med vanvittige verdsettelser man aldri har hørt om, sier Rustøen.
– Tonen er nok noe endret fra tiden pre-covid, og nye metrics og mer og mindre forståelige akronymer, samt buzzwords som «default alive» og fokus flyttet nedover fra toppen av regnskapet. Vekst er fremdeles bra, men lønnsomhet er mer à la mode.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.