finansiering

Ferd investerer millioner i «augmented reality» for elever

Investeringsselskapet vil hindre fallfall i skolen når de satser millioner på Ludenso.

Ludenso har, blant annet i et samarbeid med Aschehoug, utviklet en AR-plattform som gjør det mulig å berike fysiske lærebøker med 3D.
Publisert Sist oppdatert

Ludenso henter 10 millioner kroner i en finansieringsrunde ledet av Ferd, det familieeide investeringsselskapet til milliardæren Johan H. Andresen.

Eksisterende aksjonærer som Kahoot-gründerne Johan Brand og Jamie Brooker fyller også på. Det samme gjør flere engleinvestorer, blant andre Attensi-gründer Anne Lise Waal, Øystein Skiri, Sverre Munck, Vineet Sharma og Sagene Tech Ventures.

Ferd bidrar, rent praktisk via Ferd Sosiale Entreprenører, med et konvertibelt lån på fem millioner kroner. I samme portefølje står selskaper som No Isolation og Motitech.

Les også: Motitech får isolerte sykehjemsbeboere «ut»: – Viktigere enn noen gang

Investeringsselskapet Ferd fikk ifølge E24 et rekordresultat i fjor og tjente over syv milliarder kroner. Egenkapitalen i Ferd vokste dermed til 48 milliarder kroner.

– Vi er glade for å kunne være med å utfordre status quo om hvordan elever i dag tilegner seg kunnskap, sammen med det impact-drevne teamet i Ludenso. Vi ser frem til å følge deres reise for å utjevne læringsmuligheter gjennom å imøtekomme de ulike læringsbehovene med AR, sier Morten Borge, CEO i Ferd.

Ludenso har, blant annet i et samarbeid med Aschehoug, utviklet en AR-plattform som gjør det mulig å berike fysiske lærebøker. Det innebærer å gjøre dem interaktive med 3D-modeller, videoer, podkaster og lenker som kommer til liv på en skjerm.

Ferds eier og styreleder Johan H. Andresen (.t.v.) og konsernsjef Morten Borge etter en pressekonferanse der det ble kjent at Ferd kjøper NRKs hovedkvarter på Marienlyst i Oslo for minst 3,75 milliarder kroner.

– På en bakketopp

Bak selskapet står gründerne Eirik Wahlstrøm, Harald Manheim og Ingrid Skrede.

Trioen gikk i år fra å ha bare én kunde «og tråkke rundt i Norge» til å få i gang minst 30 dialoger internasjonalt. Gründerne jobber nå med amerikanske SAGE Publications, et av verdens største forlag, om å berike fagbøker for sykepleiere med AR.

– Det har tatt lang tid å lande den avtalen, men den har et kjempepotensial, og vi kan fort havne verden over, fordi de distribuerer bøkene overalt, sa Wahlstrøm i august.

Samme måned lanserte Ludenso AR-løsningen sin i engelske klasserom, i samarbeid med PG Online. Parallelt gjorde selskapet en «stjernesignering» med Matthew Jones.

Han tok det London-baserte edtech-selskapet Perlego fra 0 til 3000 forlag og skal nå gjøre det samme med Ludenso.

Det føles ut som vi lenge har gått i en bakke, og at vi nå er på en bakketopp og kan puste litt før vi går videre oppover, uttale Skrede til Shifter i august.

Ludenso-gründerne Harald Manheim, Ingrid Skrede og Eirik Wahlstrøm.

Skal hindre frafall i skolen

Gründerne viser også til at teknologien kan engasjere elever og studenter som til vanlig sliter med å lese tradisjonelt materiale; en tematikk som engasjerer i Ferd.

– Frafall i skolen er noe Ferd Sosiale Entreprenører har jobbet mye med gjennom mange år, og i samarbeid med flere sosiale entreprenører med ulike innfallsvinkler, sier Trym Andreas Nagelstad, forretningsutvikler i FSE, på Ferds flater - og legger til:

– Nå mener vi det er viktig å utfordre skolesystemet på hvordan elevene lærer. Vi ser Ludenso som et selskap med stort potensial for å utvikle kunnskapsstoff på nye måter som gjør at elever med ulike evner, forutsetninger, utfordringer og behov får mulighet til å lære på den måten som er best egnet for den enkelte, sier Nagelstad.

Den nye kapitalen skal ifølge gründerne brukes til å skalere løsningen i Europa og UK.

– Altfor lenge har pedagogisk innhold være foreldet og manglet spenning. Til tross for utrolige innovasjoner andre steder, har akademi-verden ofte følt seg som en ettertanke, sier investor Johan Brand.

– Da jeg ble introdusert for Ludenso, visste jeg at jeg måtte være med. Teamet er inne på noe helt spesielt og skaper reell pedagogisk verdi for lærere og elever, sier han.