klær

Popstjerne blir gründer – vil løse velkjent hverdagsproblem

Anine Stang har siden tenårene bygget sin egen artistkarriere og samarbeidet med noen av verdens største musikkaktører. Nå satser hun på en helt annet bransje for å løse en hverdagsutfordring de fleste irriterer seg over. 

Anine Stang, Abonera
Publisert

Få hverdagsmysterier er mer irriterende – og tilsynelatende uløselige – enn hvorfor man aldri finner to like sokker. 

For artist og låtskriver Anine Stang ble kaoset ekstra tydelig da hun ble mamma og flyttet ut av storbyen. 

Få hverdagsmysterier er mer irriterende – og tilsynelatende uløselige – enn hvorfor man aldri finner to like sokker. 

For artist og låtskriver Anine Stang ble kaoset ekstra tydelig da hun ble mamma og flyttet ut av storbyen. 

Plutselig fant hun seg stadig oftere stående ved den overfylte sokkeskuffen – med en stripete sokk i den ene hånden og en hullete i den andre. 

– Det var da jeg virkelig begynte å tenke på hvor mye tid og frustrasjon som går med til å lete etter matchende sokker, forteller hun.

Nå satser hun som techgründer med Abonera, og målet er enkelt: å løse hverdagsproblemet én sokk av gangen.

Anine Stang, Abonera.
Abonera-sokkene har alle et lite firkløver på undersiden.

Aldri mer single sokker

Stang etablerte Abonera offisielt i 2023. Selskapet står bak plattformen med samme navn, der man kan tegne abonnement på sokker.

Tre ganger i året får man tilsendt et nytt lager og man kan selv tilpasse antall etter behov. Sokkene er alle like, slik at man ikke ender opp med single sokker som ikke matcher. 

– I tillegg har vi en fargestripe på innsiden som angir størrelsen, så man slipper å blande sokker om man bor sammen med noen med en annen størrelse, forteller Stang. 

For leveranse og logistikk har selskapet inngått samarbeid med Bring. 

De siste månedene har tjenesten hatt god organisk vekst, med rundt 20 prosent flere brukere hver måned – uten noe særlig markedsføringsbudsjett, ifølge Stang.

Frem til nå har tjenesten særlig appellert til menn. 

– De vil jo gjerne ha det enkelt, sier hun med et smil. 

Mest mulig bærekraft

Sokker er det plagget man kjøper mest av i løpet av et år, men likevel det man tenker minst over at skal være bærekraftig, poengterer Abonera-gründeren. 

– Man rasker gjerne med seg en bunt ved kassen i en eller annen kjedebutikk.

Selv om mange har blitt mer opptatt av å handle bærekraftig, er det fortsatt komplisert å få til i hverdagsrushet. 

Abonera jobber derfor for at sokke-produksjonen skal være mest mulig etisk –blant annet ved at sokkene er av bambus, som krever mindre vann enn bomull. 

Ambisjonen er også å etterhvert utvide til de fleste andre basisprodukter. 

– Målet er at folk skal kunne spare tid, penger og miljøet. Neste steg er tennissokker, ullsokker og boksere, sier Abonera-gründeren. 

– Og når man ser firkløver-logoen skal man vite at vi har gjort jobben for å sikre etisk produksjon og gode materialer, legger hun til. 

Krever «grit»

Stang er nok best kjent som popartist og har helt siden hun var 14 år jobbet med å bygge opp artistkarrieren. 

Hun har blant annet bodd i Los Angeles og hatt platekontrakt med Universal Music – verdens største musikkselskap.

Selv om hun nå bygger opp en startup fra bunnen av, føler hun seg derfor ikke helt som en nybegynner. 

– Jeg har jo drevet mitt eget plateselskap og vært min egen manager i mange år. Musikkbransjen og det å være gründer er på mange måter ganske likt – du har en idé og en drøm, mange sier det aldri vil gå, men du jobber beinhardt og nekter å gi opp, påpeker Stang. 

Hun trekker flere paralleller mellom musikkbransjen og startup-verden. 

– Jeg var aldri den beste sangeren eller den beste låtskriveren, men jeg har «grit» (utholdenhet). Jeg har møtt så mange ubeskrivelig talentfulle folk, som har vært mye flinkere enn meg, men som har gitt opp. 

– Det er akkurat det samme med å bygge en bedrift – man må holde fast ved målet og alltid finne nye veier.

En annen parallell er mangelen på det trygghets-nettet man gjerne har med en vanlig fast jobb: 

– Jeg er vant til at ting er usikkert og vet at det går bra til slutt. Så man må nok tåle at det er litt ustabilt. 

Stang sier at hun har hatt en bratt læringskurve de siste årene med Abonera. Hun tror det viktigste hun har gjort er å be om hjelp fra flinke folk, og å ikke være redd for å stille «dumme» spørsmål.

– Det er bare dumt å late som at man vet ting man ikke kan, istedenfor å spørre, sier hun og påpeker at hun har fått masse god støtte av ulike aktører underveis. 

Anine Stang, Abonera.
Stang trekker mange paralleller mellom musikkbransjen og startup-verden.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.