Halvor Lande var ny daglig leder i Aprila Bank i fjor sommer. Han har tidligere jobbet i DNB, både som divisjonsdirektør for digitalisering og innovasjon og for smidig transformasjon. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Finn.no vil gjøre bedre butikk av boligutleie: Jobber ut ny tjeneste med Aprila Bank

– Stort i et strategisk perspektiv, sier Aprila-sjef Halvor Lande om tjenesten Finn Enkel Utleie.

Publisert Sist oppdatert

Finn Enkel Utleie er ifølge Rune Carr, forretningsutvikler i Schibsted, neste generasjons markedsplass for private utleiere av bolig på Finn.no.

Tjenesten skal gjøre det mer økonomisk forutsigbart ved å tilby annonsørene garantert husleie på konto hver måned, depositumskonto og utleie-forsikring.

– Tjenesten er basert på behov i marked som vi har jobbet med en god stund. Per dags dato har brukere på Finn.no kun mulighet til å legge ut en utleie-annonse og svare på en utleie-annonse, sier Carr til Shifter og legger til:

Rune Carr, forretningsutvikler i Schibsted.

– Med Finn Enkel Utleie vil vi hjelpe private utleiere med større deler av utleie-prosessen. Det tror vi de vil spare både tid og penger på, sier han.

– Strategisk stort

Aprila Bank får med sin bankkonsesjon, ansvar for alle de finansielle transaksjonene mellom partene; inn- og utbetaling av husleie og depositumskonto. Formelt sett vil Finn.no være en finansagent for Aprila.

Halvor Lande, daglig leder i den heldigitale banken, omtaler samarbeidet som stort i et strategisk perspektiv. Bidraget til selve tjenesten handler om videreutvikling av eksisterende APIer for fakturakjøp og innskuddskonto, forteller han.

– Vi har allerede et tett partnerskap med Visma og håper at dette kan bli begynnelsen på et tilsvarende strategisk samarbeid med Schibsted, sier Lande.

Han forteller at utgangspunktet for samarbeidet var en prat med Finn.no-sjef Christian Printzell Halvorsen. De diskuterte muligheten for å integrere finansielle tjenester i Finn.nos markedsplasser, for eksempel sikker betaling på «Torget».

Per dags dato har de kun en betalingsløsning på Finn Motor, ifølge Carr.

– Finn.no burde gjøre som Amazon og Alibaba og tilby gode finansieringsløsninger til butikker som bruker disse markedsplassene som distribusjonskanal. Det var han helt enig i, sier Lande om praten med Printzell Halvorsen.

Flere løsninger

Carr sier de ser på å utvikle tilsvarende løsninger på øvrige markedsplassser. Nå har de imidlertid fullt fokus på å lansere Finn Enkel Utleie i tredje kvartal i år.

– Finn har en klar nummer én posisjon på annonsering av boliger til leie i Norge, men når det gjelder å tilby tjenester utover annonsering tror vi at vår største konkurrent er «do-it-yourself», altså private utleiere som allerede er på Finn.

– De fleste private utleiere i Norge tar all jobb og risiko med utleie av bolig selv. Andre vil ha behov for full bistand fra en utleiemegler, sier han.

Carr tror tjenesten vil dekke et behov hos dem som ønsker å spare tid og øke den økonomiske forutsigbarheten ved at en profesjonell part tar seg av inn- og utbetaling av husleien.

– De fleste utleiere har faste utgifter, for eksempel lån som forfaller hver måned. Nå kan de få garanti for at husleien kommer til tiden hver måned, sier han.

Manglende innbetaling av husleie dekkes i seks måneder og eventuelle skadeverk fra leietaker er dekket av utleie-forsikringen, opplyser Carr videre.

– Vi gir beskjed hvis leietaker ikke betaler, slik at de har god tid på å finne seg en ny eventuelt, sier Lande.

Levere flere tjenester

Aprila vil ta fem prosent av husleien og videre betale en andel av dette til Finn.

– For en enkelt husleie-kontrakt blir ikke dette mye penger, men Finn er den største annonseplassen for utleieboliger, så vår felles ambisjon er etter hvert å ta en betydelig andel av markedet. Da blir det jo veldig stort, både for oss og Finn.

– Skal dere bidra i andre kategorier etter hvert?

– Det er i hvert fall vår store ambisjon, at dette er starten på å kunne levere finansielle tjenester i alle Schibsteds kategorier, sier Lande.

Han melder videre om en god vekst i selskapet for øvrig. Aprila økte med over 600 kunder i andre kvartal og regner med å bli lønnsomme i andre kvartal 2021.

– Vi var som alle banker veldig nervøse i corona-perioden og fryktet at vi skulle få store tap på utlån og faktura som er kjøpt og ikke ble betalt. Men foreløpig ser det ut til å ha gått bra. Vi ser ikke noe høyere tap enn normalt, sier Lande.